Avonova företagshälsa på KI
För dig som anställd, doktorand eller postdoktor (oavsett finaniseringsform) kan du vända dig till företagshälsan för arbetsrelaterade besvär. Om du är student vänder du dig till Studenthälsan.
Frågor och svar
Karolinska institutet vill vara en proaktiv arbetsgivare och skapa en för alla hållbar arbetsmiljö. Som en del i detta erbjuds DU som medarbetare att vända dig till Avonova företagshälsa själv utan att fråga din chef. Detta skall vara ett självklart stöd när du upplever arbetsrelaterade besvär, det vill säga besvär som kan ha samband med din arbetsförmåga samt de krav som ditt arbete ställer.
Vi ser gärna att du även tar kontakt med Avonova när du vill rådfråga kring din fysiska och mentala hälsa i förebyggande syfte. Det kan till exempel vara då du vill ha stöd att komma i gång med fysisk aktivitet och vad du behöver tänka på. Företagshälsan samarbetar med friskvården på KI och kan t e x skriva ett recept på fysisk aktivitet.
Är du i behov av sjukvård som inte anses vara arbetsrelaterad hänvisas till ordinarie husläkare.
Är behovet akut är det akutvården eller 112 som du ska vända dig till.
Du kan själv beställa följande tjänster:
- Två möten per år med en specialist som du själv väljer: sjuksköterska, fysioterapeut, ergonom, beteendevetare eller psykolog. Om ytterligare möten behövs måste dessa bekräftas med din närmaste chef eller din lokala HR.
- Du som doktorand eller postdoktor kan välja att använda dina två möten per år för specifik coaching: Dedikerade psykologer på Avonova företagshälsa stöttar dig digitalt enligt specifik framtagen modell.
- Behandling av nålstick/andra skärsår eller blodsmitta. Kontakta Avonova snarast om händelsen inträffar under arbetstid. Tid för besök och hantering ska ske inom 48 tim. På helger och kvällar kontaktas infektionsklinik/akutvård enligt rutiner på arbetsplatsen. Kom också ihåg att rapportera incidenten internt i incidentrapporterings-systemet, IA-systemet.
Alla besök kräver tidsbokning. Bokning kan göras antingen genom telefonkontakt eller mail med något av Avonovas Hälsocenter.
Uppge alltid:
- Vilken institution du tillhör
- Personnummer (om du har)
- Vilken tjänst du åberopar
Avbokning senare än 24 h innan debiteras fullt pris.
Avboka genom att kontakta något av Avonovas hälsocenter eller Avonova kundcenter.
Din integritet är viktig – så fungerar sekretessen hos företagshälsan
När du har kontakt med företagshälsan kan du känna dig trygg med att dina personliga uppgifter hanteras med sekretess. Företagshälsan är en del av hälso- och sjukvården och omfattas därför av Offentlighets- och sekretesslagen (OSL).
Vad innebär sekretessen?
- Dina personliga uppgifter är skyddade - Det gäller till exempel information om din hälsa, livssituation eller andra privata förhållanden.
- Inget lämnas vidare utan ditt samtycke - Företagshälsan får inte dela information med din chef, HR eller någon annan – om du inte själv har godkänt det.
- Syftet är att skydda dig - Sekretessen finns för att du ska kunna få stöd utan att riskera att information används på ett sätt som kan skada dig.
- Förtroendet i vårdrelationen är centralt - Du ska kunna prata öppet med företagshälsan och känna dig trygg med att det du berättar stannar där.