Personalstöd – telefonrådgivning

Telefonrådgivning erbjuds alla anställda, stipendiefinansierade doktorander och postdoktorer på KI, för snabb tillgång till professionell hjälp. Övriga anknutna medarbetare omfattas inte.

Falck Health Care 0200-21 63 00

Rådgivningen är tillgänglig dygnet runt.

Tjänsten omfattar såväl arbetsrelaterade som privata frågor (psykosociala frågor, juridik eller privatekonomi med mera). Det kan röra till exempel familjejuridik, avtal kring bostad, sociala klimatet på arbetsplatsen, beroendeproblematik, personliga kriser.

En socionom kan direkt ge råd kring psykosociala frågor. Behövs annan eller ytterligare rådgivning av en specialist på området blir du uppringd (inom 72 timmar) av:

  • leg. psykolog/leg. psykoterapeut, måndag till torsdag klockan 08:00–20:00 samt fredag klockan 08:00–18:00,
  • juridiska och ekonomiska ärenden, måndag till fredag klockan 08:00–17:00.

Det är möjligt att få upp till tre samtal med en specialist per ärende/situation. Tjänsten bekostas av KI-centrala medel.

Chefer kan även avropa chefsstöd genom tjänsten, för situationer som t.ex. rör arbetsgruppen.

Web-appen

Med Falck Healthcares webb-app har du alltid tillgång till telefonnummer och information om Personalstödet direkt i din mobiltelefon.

  1. Gå till Karolinska Institutet | Falck (fd Previa) (falcksverige.se)
  2. Spara webbappen som favorit på hemskärmen genom att t.ex. trycka på fyrkanten med en pil i, denna finns längst ner på skärmen. (Det kan variera hur man lägger webb-appen som favorit på hemskärmen från olika telefoner)
  3. Välj ”Lägg till på hemskärmen”. Nu syns appen som en ikon på din skärm.

Lösenordet för att logga in i appen är: Falck

IG
Innehållsgranskare:
2024-04-10