Notis om vad som är nytt på en sida
När du har uppdaterat din information på medarbetarportalen kan du skicka ut en länk till din sida i nyhetsflödet på startsidan. Här beskriver vi både några av fördelarna med funktionen jämfört med att göra en nyhetsartikel och ger dig en manual för hur du går tillväga.
På en webbplats förväntar vi oss att allt innehåll är uppdaterat och korrekt. När det händer något nytt eller specifikt inom ett område som påverkar den information som finns, eller borde finnas, på medarbetarportalen är det viktigaste att uppdatera sidan med informationen. Men du kan också vilja meddela övriga medarbetare vad som är nytt och aktuellt inom ditt område. Du kan göra en nyhet, men eftersom informationen redan finns uppdaterad finns det ett enklare sätt att sprida informationen.
Hur du gör en notis
- Uppdatera sidan. Se till att den är korrekt och strukturerad på ett överskådligt sätt.
- Öppna sidan i editläge.
- I höger kolumn ser du rubriken "Promotion options". Bocka för rutan "Promote this page to news list on the Staff portal startpage" under denna rubrik.
Nu öppnas "nyhetsrutan" där du kan fylla i rubrik och en kort sammanfattning av vad som är nytt på sidan.
- Skriv en rubrik i fältet "Heading" som sammanfattar vad som är nytt på din sida.
Denna rubrik kommer att synas på sidan.
Denna rubrik blir också en länk i nyhetsflödet på medarbetarportalens startsida. Det är därför viktigt att rubriken går att förstå utan sitt sammanhang, så att besökaren får en chans att förstå vilken sida som är uppdaterad och vad uppdateringen handlar om. Om du tycker det är svårt att komma på en bra rubrik skriv "Nytt på sidan xxx" (xxx ska ersättas av rubriken på sidan).
- Utveckla vad som är nytt på sidan och/eller aktuellt inom området i fältet lead.
Tänk på att detta fält bara kommer att synas på din sida under en utvald period. Det vill säga den fakta som står i detta fält måste också stå någon annanstans på sidan, om din besökare behöver veta eller förstå det även efter att rutan har avpublicerats.
- Sätt datum för hur länge nyhetsrutan syns på din sida i fältet "Date for removal of info box on page".
Det är oftast lagom att rutan syns på din sida i två veckor. Informationen som behövs efter det ska ju finnas inarbetat i de statiska delarna av sidan.
- Spara sidan.
Informationen i din rubrik och sammanfattning syns nu i en ruta i toppen av din sida, mer exakt under ingressen, över det första textstycket. Rutan har också en egen etikett med titeln "Nytt på sidan". Denna ruta försvinner två veckor efter att du har publicerat/sparat sidan, om du inte valt ett annat datum i rutan "Date for removal of info box on page".
Rubriken i fältet heading hamnar i nyhetslistan på medarbetarportalens startsida. Därför är det viktigt att du skriver en rubrik som går att förstå utan sitt sammanhang och som klargör varför en besökare ska klicka på den och läsa mer på sidan. Den får inte vara för korthuggen och den får gärna innehålla en del av rubriken på sidan man kommer till. Rutan på en sida med rubriken "Bisyssla" skulle till exempel kunna ha rubriken "Dags att rapportera dina bisysslor".
Fördelar med att lyfta en sida till nyhetsflödet
- Du behöver bara uppdatera informationen på ett ställe.
- Du slipper skapa en nyhet med samma eller nästan samma information som på din sida.
- Du sparar tid samtidigt som du når ut med din uppdatering.
- Du kan uppmärksamma medarbetare om att något är nytt och förändrat på din sida.
- Du kan visa för besökaren på vad som är nytt på sidan, oavsett om de har kommit dit via en länk eller via sök.
- För den besökare som navigerar genom att söka finns bara en träff istället för både nyhet/er och sida.
Rubriken skickas endast till medarbetarportalens startsida. Den syns inte i några andra nyhetslistor och den finns inte heller i nyhetsarkivet.