Undervisningssituationer vid hybridlärande
Hybridlärande kan göras i olika typer av undervisningssituationer. Här hittar du sex olika exempel med mer information om problem och lösningar, lokaler och utrustning.
Hybridtyperna/hybridlärande utifrån olika undervisningssituationer är kombinerade av två olika dokumentationsmetoder: Rums- och AktivitetsDiagram, RAD, (Projekt lärandemiljöer vid Örebro universitet) och Designmönster (DSV, Stockholm universitet).
Hybridtyper – undervisningssituationer
Varje undervisningssituation beskrivs kortfattat och en fullständig beskrivning finns i PDF-filen. Där får du en översikt och kan se sammanhang, problembilder, lösningsförslag och lämplig lokal/utrustning att använda.
► Synkront hybridlärande: Använda break-out room
Studenterna grupparbetar antingen i rummet, eller digitalt (break-out room). Varje grupp har en egen kommunikationsyta. Studenter i rummet och digitalt blandas ej. Läraren har möjlighet att röra sig i rummet och kommunicera med grupperna i rummet.
Läraren kommer i kontakt med de digitala grupperna genom egen kommunikationsyta med headset. Läraren har möjlighet att använda kommunikationsyta i rummet (som whiteboard).
Beskrivning
► Synkront hybridlärande: Läraren ensam i sitt rum
Läraren befinner sig ensam i ett rum. Läraren har möjlighet att röra sig i rummet. Läraren har möjlighet att använda kommunikationsyta i rummet (som whiteboard).
I ett annat rum (annat campus/lärcentra/grupprum med en dator/Zoom-grupprum) finns studenter som deltar via gemensam kommunikationsyta. Studenter som deltar projiceras på kommunikationsyta i rummet där läraren finns.
Beskrivning
► Synkront hybridlärande: Grupp i rummet och digitalt
Studenterna grupparbetar antingen i rummet, eller digitalt (break-out room). Varje grupp har en egen kommunikationsyta. Studenter i rummet och digitalt blandas ej. Läraren har möjlighet att röra sig i rummet och kommunicera med grupperna i rummet.
Läraren kommer i kontakt med de digitala grupperna genom egen kommunikationsyta med headset. Läraren har möjlighet att använda kommunikationsyta i rummet (som whiteboard).
Beskrivning
► Synkront hybridlärande: Studenter i olika rum
Studenterna deltar i olika fysiska rum (eller olika campus/lärcentra) via gemensamma OH-projektor/kommunikationsytor. Läraren befinner sig i det ena rummet tillsammans med studenter. I det andra rummet finns bara studenter. Rummen har kontakt via länk och gemensamma kommunikationsytor.
Läraren har möjlighet att använda kommunikationsyta i rummet (som whiteboard). Läraren har möjlighet att röra sig i det ena rummet.
Beskrivning
► Synkront hybridlärande: Lärare ensam i ett rum
Läraren befinner sig ensam i ett rum. Läraren använder sin egen dator som kommunikationsyta.
I andra, åtskilda, rum (andra campus, lärcentra) finns studenter som deltar på länk via individuella kommunikationsytor. Studenter som deltar projiceras på lärarens egen kommunikationsyta.
Beskrivning
► Synkront hybridlärande: I lokal med flera gruppbord
Studenterna deltar antingen i rummet (utan egen kommunikationsyta) eller digitalt. Studenter som deltar digitalt projiceras på en gemensam kommunikationsyta i rummet.
Läraren har möjlighet att röra sig i rummet och även använda ytterligare kommunikationsyta (som whiteboard i rummet).