Skapa engagemang i hybridundervisning
Hur kan du skapa och behålla engagemang vid hybridundervisning? Här hittar du mer om utmaningar och möjligheter, och några tips på vägen.
Facilitera för engagemang
I hybridundervisning:
- Expandera tillämpningen av hybrid - till macro-, meso- och micronivå, och arbeta över gränserna mellan formellt/informellt lärande, institutionens/allmänheten, studenter/experter.
- Var medveten om du utsätts för hyperstress och hantera det (vad är det, och hur?).
- Se till att förutsättningarna är lika för studenterna genom information (se ppt “zoomers och roomers).
- Prata med deltagarna/studenterna i det forum där alla är.
- Se till att de på plats och de online interagerar.
- Utgå från värdegrundsord (se ppt).
- Tänk kring att stödja alla dimensioner av engagemang (separat från motivation).
I andra format
I andra format (men även hybrid), använd Collis och Moonen U-modellen för att avgöra vilka delar som kan vara synkrona och asynkrona. Men se upp för fällor:
Hybrid undervisning.
- Återkoppling med quiz efter ett lärtillfälle ger insikt i vad studenterna tog med sig, och kan ge dig information om utveckling av den egna designen.
- Vid synkron: Kom ihåg att samla länkar på ett ställe, dela ppt, och ange tid för återsamling.
- Vid asynkron: var studenten hittar och laddar upp material ska vara lika i alla kurser.
- Vid all undervisning: Quiz före väcker ett intresse hos studenterna om kommande innehåll, visar kunskapsluckor och ger också information om vilken nivå de behöver mötas på.
- Skapa möjligheter för synkrona studentinteraktioner och experimentera med lärsekvenser för att rama in ett lärtillfälle, t ex med quiz.
- Asynkron distans är mer än en instruktion i en LMS.
- I asynkron undervisning är det lätt att det kognitiva stödet blir dominerande.
För att stödja engagemang kan du bland annat:
- Arrangera digitala verktyg så att interaktionen blir inbyggd i designen.
- Se till att aktivt lärande efterfrågas av alla.
- Undvika monologer eller skapa biosittarbeteende.