
Varumärkesplattform och grafisk profil
Du, liksom alla studenter och medarbetare, är ansvarig för att vårda och utveckla det gemensamma varumärket Karolinska Institutet. Det gör du bland annat genom att använda vår logotyp, teckensnitt, färger och bilder på ett konsekvent sätt. Detta stärker KI:s varumärke, samtidigt som du skapar igenkänning och tydlighet i din kommunikation.
Grafisk profil

Logotyp
Karolinska Institutets logotyp är vår signatur och kvalitetsstämpel och ska användas i all kommunikation där KI är avsändare. Här hittar du anvisningar om hur du använder logotypen enligt vår grafiska profil.

Teckensnitt
Ett sammanhållet kanaloberoende typografiskt uttryck skapar en enhetlig bild av KI när vi kommunicerar. KI använder ett typsnitt, DM Sans, genomgående för både digitala och analoga kanaler.

Färger
Karolinska Institutets färgpalett har sin utgångspunkt i plommonfärgen, en av KI:s främsta identitetsbärare. Färgpaletten är framtagen för att skapa dynamik och ett modernt uttryck, samt bidrar till att KI har ett visuellt uttryck som hänger ihop.

Bilder
Bilder kan vara fotografier, illustrationer, kollage eller grafik. Här hittar du tips och resurser för att bildsätta din kommunikation enligt vår grafiska profil.
KI:s varumärkesplattform

Så använder du KI:s namn och logotyp
För att hjälpa dig att vårda och stärka KI:s varumärke finns det regler och riktlinjer för hur du får använda varumärkesnamnet och logotypen.

Varumärket representerar hela KI
Varumärket representerar hela organisationen och alla verksamheter inom KI. Det blir större genomslag när du använder ett och samma varumärke, samtidigt finns det risker om varumärket används felaktigt.

Så kommunicerar du varumärket – standardtexter och tonalitet
När du planerar din kommunikation, använder standardiserade texter som beskriver verksamheten och eftersträvar en sammanhållen ton i text och bild bidrar du till att på ett enhetligt, kvalitativt och effektivt sätt kommunicera vad KI är.

KI:s varumärkesarbete
Ett välkänt och starkt varumärke är viktigt för att realisera ambitionerna i Strategi 2030. Karolinska Institutet måste hänga ihop i helhet och delar, i ord och handling – du är med och skapar bilden av KI.

Varumärkesanvändning – om det blir fel
Vad innebär ett registrerat varumärke? Vad händer när varumärket används på fel sätt? Hur anmäler du misstänkt varumärkesintrång?
Stöd vid formgivning

Grafiska mallar
KI:s övergripande mallar finns tillgängliga direkt i Office 365. Här hittar du mallar anpassade efter KI:s grafiska profil, som till exempel presentationer, posters, dokumentmallar, programblad och årshjul. Det finns också mallar anpassade för medarbetare med en kombinationsanställning (förenad anställning) på KI.

Tryckeri och grafisk formgivning
KI har ett avtal med leverantörer som du kan anlita för hjälp med formgivning och tryck av till exempel affischer, flyers, broschyrer och roll-ups utifrån vår grafiska profil. Du kan även beställa tryck av befintligt material.

Fem tips från KI:s grafiska formgivare
Sofia Lindberg ger sina fem bästa tips för att lyckas ännu bättre med din grafiska formgivning.
Riktlinjer och styrdokument varumärke
Riktlinjer för KI:s varumärke (PDF)
Riktlinjer för KI:s varumärke är beslutade av rektor och ligger till grund för varumärkesplattformen här på medarbetarportalen.