Varumärkesplattform och grafisk profil
Alla studenter och medarbetare, är ansvariga för att vårda och utveckla det gemensamma varumärket Karolinska Institutet. Det gör vi bland annat genom att använda vår logotyp, teckensnitt, färger och bilder på ett konsekvent sätt. Detta stärker KI:s varumärke, samtidigt som vi skapar igenkänning och tydlighet i vår kommunikation.
Grafisk profil
Logotyp
Karolinska Institutets logotyp är vår signatur och kvalitetsstämpel och ska användas i all kommunikation där KI är avsändare. Här hittar du anvisningar om hur du använder logotypen enligt vår grafiska profil.
Teckensnitt
Ett sammanhållet kanaloberoende typografiskt uttryck skapar en enhetlig bild av KI när vi kommunicerar. KI använder ett typsnitt, DM Sans, genomgående för både digitala och analoga kanaler.
Färger
Karolinska Institutets färgpalett har sin utgångspunkt i plommonfärgen, en av KI:s främsta identitetsbärare. Färgpaletten är framtagen för att skapa dynamik och ett modernt uttryck, samt bidrar till att KI har ett visuellt uttryck som hänger ihop.
Bild och film
Bilder kan vara fotografier, illustrationer, kollage, film eller grafik. Här hittar du tips och resurser för att bildsätta din kommunikation enligt vår grafiska profil.
KI:s varumärkesplattform
Varumärket representerar hela KI
Varumärket representerar hela organisationen och alla verksamheter inom KI. Inga projekt, enheter, avdelningar eller institutioner inom KI, ska utveckla egna varumärken.
Så använder du KI:s namn och logotyp
För att hjälpa dig att vårda och stärka KI:s varumärke finns det regler och riktlinjer för hur du får använda varumärkesnamnet och logotypen.
Standardtexter och tonalitet
När vi använder en sammanhållen tonalitet i text och bild bidrar vi till att på ett enhetligt sätt kommunicera vad KI är.
Varumärkesanvändning – om det blir fel
Vad händer när varumärket används på fel sätt? Vad kan du som medarbetare göra för att förhindra varumärkesintrång?
Stöd vid formgivning
Grafiska mallar
KI:s övergripande mallar finns tillgängliga direkt i Office 365. Här hittar du mallar anpassade efter KI:s grafiska profil, som till exempel presentationer, posters, dokumentmallar, programblad och årshjul. Det finns också mallar anpassade för medarbetare med en kombinationsanställning (förenad anställning) på KI.
Tryckeri och grafisk formgivning
KI har ett avtal med leverantörer som du kan anlita för hjälp med formgivning och tryck av till exempel affischer, flyers, broschyrer och roll-ups utifrån vår grafiska profil. Du kan även beställa tryck av befintligt material.
Fem tips från KI:s grafiska formgivare
Sofia Lindberg ger sina fem bästa tips för att lyckas ännu bättre med din grafiska formgivning.
Styrdokument och manualer för KI:s varumärke
Riktlinjer för KI:s varumärke (PDF)
Riktlinjer för KI:s varumärke är beslutade av rektor och ligger till grund för varumärkesplattformen här på medarbetarportalen.
Grafisk manual (PDF)
Samlad information om KI:s grafiska profil. Här visar vi även exempel på hur vår design ser ut och hur den ska tillämpas i olika kanaler.