Fem tips från KI:s grafiska formgivare

KI:s grafiska formgivare Sofia Lindberg, ansvarig för vår grafiska profil och KI:s övergripande trycksaker, ger fem tips för att lyckas ännu bättre med grafisk formgivning.

Note pad with a newly sharpened pencil.

Håll dig kort och slagkraftig

Tänk på att inte ha för mycket information i din trycksak, poster eller annons – ha hellre en kort slagkraftig rubrik och bild och lägg det mesta av informationen på en webbsida som du hänvisar till.

Ta hjälp av KI:s mallar

Ta hjälp av våra mallar som vi tagit fram utifrån KI:s grafiska profil, så slipper du göra hela jobbet från början. Arbetar du inte i Adobe InDesign finns det också mallar för Word och PPT om du vill ta fram till exempel ett programblad eller enklare folder.

Bråttom och behöver hjälp med grafisk formgivning? – Förbered ditt underlag ordentligt

Tänk på att ett så färdigt underlag som möjligt ger en snabbare produktionstid – lämna in ett tydligt textunderlag (ev. på både svenska och engelska), ta gärna fram egna bilder eller tips på bilder, ge önskemål på format, så förstår jag lättare vad ni önskar hjälp med. Och var gärna ute i god tid med förfrågan!

Behöver du hjälp med grafisk formgivning, skicka din förfrågan till sofia.lindberg@ki.se eller kontakta de upphandlade leverantörerna KI har för tryck och grafisk formgivning med din förfrågan. De kan även trycka de produkter de tar fram åt dig.

Glöm inte syfte och målgrupp innan du bestämmer produkt och kanal

Trycksaker är fortfarande en bra kommunikationskanal men fundera över syfte och målgrupp innan du vill ta fram en folder av gammal vana. Var befinner sig din målgrupp och hur når du dom bäst?

Kanske är det något man kan annonsera på ki.se, publicera våra digitala skärmar på campus eller sprida via KI:s olika nyhetsbrev?

Överväg noga valet av format när du ska publicera något på ki.se. Publicera i första hand informationen på en webbsida (i standardformatet html) för att den ska bli tillgänglig. En pdf måste vara tillgänglighetsanpassad om den ska publiceras. Läs mer om tillgängliga PDF:er

Kommunicera KI:s varumärke och enligt vår grafiska profil

Det är viktigare än någonsin att vi håller ihop och stärker KI:s varumärke. En viktig aspekt av detta är att vi använder vår logotyp enhetligt. Läs på om våra varumärkesregler och hur du använder logotypen enligt vår grafiska profil.

Du vet väl till exempel att du inte får ta fram egna logotyper eller symboler för ditt projekt, centrumbildning eller avdelning, däremot är det tillåtet att profilera en enhet tillsammans med KI:s logotyp men då i textform, till exempel i rubrik eller underrubrik. Stäm gärna av med oss en extra gång om du är osäker!

Kontakt

Profile image