Beställ telefonitjänster

På den här sidan hittar du olika telefonitjänster, t.ex. mobil anknytning (MEX), fast telefoni och mobilt bredband.

Mobil anknytning (MEX)

En mobil anknytning (MEX) är en anknytning i Karolinska Institutets växel som är kopplad till en mobiltelefon. Med en mobil anknytning får du anknytningsnummer, mobilabonnemang inklusive samtalskostnader inom Sverige samt till utlandet, telefonifunktion och hänvisningsmöjlighet till ett fast pris.

För vem passar tjänsten?

En mobil anknytning passar för medarbetare vid Karolinska Institutet.

Detta ingår i tjänsten

  • Anknytning 08-524 8x xxx.
  • Mobilabonnemang.
  • Fria samtal inom Sverige samt från Sverige till utlandet.
  • Fria sms och mms till svenska abonnemang i Sverige samt utanför Sverige men inom EU/EES.
  • Surfpaket i olika storlekar inom Sverige.
  • Växeltelefonist.
  • Röstbrevlåda och notifiering via e-post eller sms.
  • Manuell hänvisning.
  • Automatisk hänvisning via röststyrning.
  • Hänvisning via webben i systemet CMG Web.
  • Automatisk telefonist (söker och kopplar till medarbetare inom universitetet när du ringer 88 888).
  • Telefonkonferenstjänst i CMG Web.

Viktigt att veta om tjänsten

  • Som standard är roaming spärrad.
  • Löpande surf per MB är avstängt.
  • När du befinner dig i utlandet fungerar abonnemanget som ett fristående abonnemang och andra priser gäller, se prislistan.

Tilläggstjänster

  • Upphävning av roamingspärren.
  • Ändring av samtalskategori för att kunna ringa utomlands.
  • Extra datasim (ett extra simkort som delar huvudabonnemangets surfpott, se mer information om tjänsten under ”Extra datasim”).
  • Extra surfpaket om månadspotten tar slut (behöver du köpa till ett extra surfpaket oftare än en gång, höj abonnemangets ordinarie surfpott istället).

Support

För felanmälan och support kontakta IT via självserviceportalen. Exempel på support:

  • Felsökning av anknytning eller mobilnummer.
  • Spärra eller aktivera ett simkort.
  • Frågor rörande surfpott, wifi, hänvisning, e-post i mobilen, röstbrevlåda, konferenstjänsten etc.

Priser

  • För abonnemangets kostnader och de olika surfnivåerna, se prislistan.
  • När du befinner dig i utlandet gäller priserna för ett fristående abonnemang, se prislistan under samtal/sms/mms/surf i utlandet.
  • Tjänsten debiteras 1 gång per månad. Telefoniansvarig på institutionen registrerar projektnumret i debiteringssystemet Companion.

Beställning och leverans

Telefoniansvarig på institutionen beställer mobil anknytning (MEX) i Wisum. Institutionerna köper själva mobiltelefon (eller annan enhet) i Wisum.

Att lyfta roamingspärren beställs av telefoniansvarig av IT-supporten.

Enhetsanknytning

En enhetsanknytning är en extra skrivbordstelefon som är kopplad till ett befintligt telefonabonnemang. Skrivbordstelefonen kan kopplas till olika typer av abonnemang (fast anknytning eller mobil anknytning MEX).

För vem passar tjänsten?

Tjänsten enhetsanknytning passar anställda och anknutna på Karolinska Institutet som vill koppla en extra skrivbordstelefon till en befintlig mobil anknytning MEX.

Detta ingår i tjänsten

  • Koppling av en extra skrivbordstelefon till det befintliga abonnemanget.
  • Du kan låna en standardtelefon av IT-avdelningen. Kontakta IT-supporten vid behov av en annan telefon eller enhet för att säkerställa att den fungerar i KI:s växel. Sedan beställer du telefonen själv i inköpsportalen Wisum.

Viktigt att veta om tjänsten

  • När någon ringer till abonnemangets nummer ringer det på båda enheterna samtidigt.
  • Vid utgående samtal visas samtalet på båda enheterna.

Support 

För felanmälan och support skapa ett ärende via KI IT Självserviceportal 

Priser

  • 50 kr/månad.
  • Tjänsten debiteras 1 gång per månad. Institutionens telefoniansvarig registrerar projektnumret i debiteringssystemet Companion.

Beställning

Kontakta telefoniansvarig på din institution, som sedan beställer enhetsanknytningen i Wisum.

Extra datasim

Tjänsten extra datasim är ett extra simkort till ett huvudabonnemang. Du kan lägga till ett extra datasim till fristående mobilabonnemang, mobila anknytningar och mobila bredband.

Vem passar tjänsten?

Ett extra datasim passar anställa och anknutna på Karolinska Institutet som vill kunna surfa från flera enheter.

Vad ingår i tjänsten?

  • Ett extra simkort som delar huvudabonnemangets surfpott.

Support

För felanmälan och support kontakta IT-supporten. Exempel på support är att byta eller aktivera ett simkort.

Priser

  • 50 kr/månad
  • Tjänsten debiteras 1 gång per månad. Telefoniansvarig på institutionen registrerar projektnumret i debiteringssystemet Companion.

Beställning

Kontakta telefoniansvarig på din institution, som sedan beställer simkortet i Wisum.

Fast telefoni 

Tjänsten fast telefoni är en anknytning i Karolinska Institutets växel med stationär telefon. Tjänsten erbjuder en telefonilösning med anknytningsnummer, växel och samtalstrafik till ett fast pris. 

Vem passar tjänsten? 

Tjänsten fast telefoni passar för anställda och anknutna på Karolinska Institutet som behöver en stationär telefon, som exempelvis labb och receptioner. 

Vad ingår i ett abonnemang/en anknytning? 

  •     Anknytning 08-524 8xx xx 
  •     Fria samtal inom Sverige och från Sverige till utlandet 
  •     Röstbrevlåda och notifiering via e-post eller SMS 
  •     Manuell hänvisning 
  •     Automatisk hänvisning via röststyrning 
  •     Hänvisning via webben i systemet CMG Web 
  •     Automatisk telefonist (söker och kopplar till medarbetare inom universitetet genom att ringa till 88 888) 
  •     Växeltelefonist 
  •     Telefonkonferenstjänst i CMG Web 
  •     Lån av standardtelefon under tiden för anknytningen 

Tilläggstjänster 

Möjlighet att ringa utomlands. Telefoniansvarig på institutionen beställer tjänsten hos IT-supporten. 

Support  

För felanmälan och support skapa ett ärende via KI IT Självserviceportal Exempel på support: felsökning av anknytning, frågor rörande hänvisning, röstbrevlåda, konferenstjänsten etc. 

Priser 

  •     130 kr/månad 
  •     Tjänsten debiteras 1 gång per månad. Institutionens telefoniansvarig registrerar projektnummer och konto i debiteringssystemet Companion. 

Beställning och leverans  

Telefoniansvarig på institutionen beställer tjänsten fast telefoni i Wisum

Faxtjänst

Med faxtjänsten kan du skicka och ta emot fax via mejl.

För vem passar tjänsten?

Faxtjänsten passar för medarbetare på Karolinska Institutet som behöver kunna skicka och ta emot fax.

Detta ingår i tjänsten

  •     Skicka och ta emot fax vi mejl (bilaga som pdf eller tif).
  •     Tjänsten konverterar mejlets innehåll och bilagor till fax.
  •     Faxnummer. Du kan också koppla ett befintligt faxnummer till tjänsten.

Tilläggstjänster

Tjänsten finns med eller utan kryptering (TLS) för känsligt innehåll.

Mobilt bredband

Med ett mobilt bredband kan du koppla upp dig till nätet var som helst där mobiltäckning finns.

För vem passar tjänsten?

Mobilt bredband passar medarbetare som behöver koppla upp sig till nätet utanför Karolinska Institutets campus.

Detta ingår i tjänsten

Ett abonnemang med simkort och tillhörande mobilnummer.

Viktigt att veta om tjänsten

  • Som standard vid beställning är alla abonnemang öppna för roaming.
  • Som standard är löpande surf per MB avstängd.
  • För att kunna använda tjänsten måste datorn ha plats för ett simkort.
  • Använd alternativt en dongel eller en mobil hot spot. Du hittar rekommenderade produkter i Wisum.

Tilläggstjänster

  • För M2M-applikationer kan du beställa till en fast IP-adress utan extra kostnad.
  • Extra datasim som delar huvudabonnemangets surfpott. Läs mer under ”extra datasim”.
     

Support

  • För felanmälan och support skapa ett ärende via KI IT Självserviceportal.
  • Exempel på support är felsökning av abonnemang och simkort, att byta eller aktivera ett simkort, samt frågor kring surfpott och wifi.

Priser

För abonnemangets kostnader och de olika surfnivåerna, se prislistan
 

Beställning och leverans

Telefoniansvarig på institutionen beställer tjänsten mobilt bredband i Wisum.

Tjänsten debiteras 1 gång per månad.

Sms-tjänst

Med sms-tjänsten kan du skicka sms till en eller flera mottagare med hjälp av systemet SMS Connect.

För vem passar tjänsten?

Sms-tjänsten passar medarbetare på Karolinska Institutet som vill skicka ut sms till en eller flera grupper inom och utanför KI.

Detta ingår i tjänsten

  • Utskick av sms till en eller flera kontakter/grupper.
  • Omgående eller schemalagda utskick (upp till 5 år i framtiden), samt återkommande sms.
  • Historik över skickade sms en månad tillbaka i tiden.
  • Leveransstatus för skickade sms.
  • Stöd för Unicode och Flash.
  • Ladda mottagare från adressbok eller nummerlista.

Viktigt att veta om tjänsten

  • Du når tjänsten via webbsidan smsteknik.se

Tilläggstjänster

  • Virtuellt svarsnummer.
  • Knyta svar i SMS Connects inkorg till en e-postadress eller URL.
  • Enkel registrering och avregistrering för nyhetsutskick.

Support

För frågor kring sms-tjänsten, kontakta SMS Tekniks support Mån-Fre 08.00-17.00, info@smsteknik.se, 0524-103 50.

För frågor kring beställningen kan du också vända dig till IT-supporten via KI IT Självserviceportal 

Priser

  • SMS Connect underkonto: 69 SEK per månad
  • Virtuellt nummer: 25 SEK per månad
  • Utgående sms: 0,49 SEK/styck
  • Inkommande sms: 0 SEK/styck
  • Abonnemang faktureras 3 månader i förskott på angiven ZZ-kod. Sms faktureras efterföljande månad.

Beställning och leverans

  1. Fyll i beställningsformuläret och skicka det till info@smsteknik.se.
  2. Kontot läggs upp som underkonto till Karolinska Institutet, kundnummer 8337.
  3. När kontot är uppsatt får du återkoppling till mejladressen som du har angett i beställningsformuläret.

Mer information om tjänsten

Mer information om tjänsten hittar du på smsteknik.se.

Trio - kontaktcenter 

Beskrivning av tjänsten

Kontaktcenter, som under öppettid kopplar samtal till inloggad telefon inom tjänsten.

Målgrupp

De Institutioner/avdelningar eller grupper vid Karolinska Institutet som behöver ha ett specifikt nummer där flera personer (Agenter)  kan svara samtidigt.

Tjänsten Innefattar

Uppsättning av ingångsnummer samt konfigurering av tjänst. Inloggning, behörighet för agenter. Vid behov, tala in svarsmeddelanden.

Viktigt att veta om tjänsten

Trio agent hämtas från Softwarecenter/appcenter av användaren. Inloggning sker med de av IT Telefoni givna uppgifter. Trio finns även som App.

Mer info om Trio finns här

Tjänstenivå-SLA 

Tilläggstjänster

Statistik, talad enkät samt inspelning.

Beställning och leverans

Beställ tjänsten genom att skapa ett ärende på självserviceportalen

Priser

  • 1 agentlicens per samtidigt inloggad agent. 1 licens kostar 900 kr/mån.
  • Tjänsten debiteras 1 gång/mån  på det av telefoniansvarig angivet projektnummer i debiteringssystemet Companion.

Frågor om tjänsten?

För mer information om tjänsten, skapa ett ärende via självserviceportalen 

Virtuell anknytning

En virtuell anknytning är en anknytning i växeln som inte är kopplad till en fysisk telefon.

För vem passar tjänsten?

En virtuell anknytning passar medarbetare på Karolinska Institutet som behöver ett anknytningsnummer för till exempel gruppnummer eller larm.

Detta ingår i tjänsten

  • En virtuell anknytning som styrs om till en tjänst eller ett gruppnummer.
  • Att lägga till medlemmar på eventuellt gruppnummer.

Support

För felanmälan och support skapa ett ärende på KI IT Självserviceportal 

Priser

  • 50 kr per månad.
  • Tjänsten debiteras 1 gång per månad.

Beställning och leverans

Telefoniansvarig på institutionen kan beställa en virtuell anknytning i Wisum

020-nummer

Ett 020-nummer är ett nummer som är gratis att ringa till. Numret kopplas till ett befintligt nummer.

För vem passar tjänsten?

020-numret passar grupper, avdelningar och institutioner vid Karolinska Institutet som har behov att ett inkommande nummer som är gratis att ringa till.

Viktigt att veta om tjänsten

  • Numret kan inte nås från utlandet.
  • Innehavaren av numret betalar samtalskostnaden.
  • Kostnaden styrs av vilket nummer 020-numret är kopplat vidare till, t.ex. tillkommer kostnader för utlandssamtal om det mottagande numret är ett utlandsnummer.
  • 020-numret kan kopplas till ett valfri annat nummer, det behöver inte vara ett nummer inom KI.

Support

För felanmälan och support skapa ett ärende på KI IT Självserviceportal 

Priser

  • Engångskostnad för uppsättning: 1000 kr
  • 1000 kr/kvartal plus samtalskostnad för inringande samtal.
  • Kostnaden debiteras via ZZ-koden.

Beställning och leverans

Telefoniansvarig på institutionen beställer nummertjänsten hos IT-Supporten.