KI-klient Karyon – din standarddator vid KI
Karyon är Karolinska Institutets kvalitets- och miljöcertifierade standarddator. Med standarddatorn kan du som medarbetare enkelt och effektivt utföra dagliga arbeten med åtkomst till centrala IT-tjänster som lagring och e-post. Tjänsten bygger på av ITA godkända och certifierade PC-modeller från HP och ett antal Mac-modeller.
Kort om KI Karyon & Karyon Mac
- Tjänsten har fokus på miljö, hållbarhet och säkerhet.
- Tjänsten medför mindre administration för anställda på institutioner.
- Tjänsten stödjer upprätthållandet av gemensamma och tydliga rutiner och regelverk för hur en dator beställs, används och sedan utrangeras.
- Tjänsten levererar en säker, stabil och kostnadseffektiv IT-miljö via automatisering och standardisering.
Övergång till Windows 11
Nu påbörjar vi övergången till Windows 11 för nya datorer.
För vem passar tjänsten
- Tjänsten riktar sig till anställda och anknutna på KI som ingår i Samordnad IT.
- Användaren får tillgång till tjänsten genom inloggning med KI-ID på ett klientnätverk mot KI:s centrala domän.
Detta ingår
Tjänsten hanteras från centrala plattformar vilket ger tillgång till följande:
- Automatiserad installation för certifierade Windows- och Mac-datormodeller.
- Tillgång till centrala programbibliotek via självbetjäningsportaler.
- Tillgång till centrala Microsoft365-tjänster (Outlook, Teams, Planner, med flera).
- Tillgång till centrala och molnbaserade lagringsytor. Användaren ansvarar för att spara dokument och data på de av IT-avdelningen rekommenderade lagringsytor som tjänsten ger åtkomst till.
- Löpande backup av lokala data som lagras på skrivbord och dokumentkatalog (OneDrive).
- Central hantering av diskkryptering, vid förlorad dator är informationen skyddad.
- Central hantering av OS-uppdateringar, säkerhetsuppdateringar och antivirus.
- Distansarbete medges via VPN-lösning tillhandahåller av ITA.
- Support (inkl. fjärrsupport) erhålls från ITA.
- Hårdvaru- och applikationsinventering.
- Hårdvarugarantin på en standarddator är tre år.
Support
För felanmälan och support skapar du ett ärende i KI Self Service. Ofta kan felavhjälpning göras via fjärrstyrning i Teamviewer vilket gör att du snabbt får hjälp med ditt problem.
- Ominstallation/felsökning vid problem med operativsystem.
- Felsökning hårdvara.
- Felsökning/hjälp med anslutningar till övriga tjänster.
- Rådgivning vid köp av datorer/kringutrustning.
- Vid hårdvaruproblem erbjuds lånedator under tiden ordinarie dator är på reparation.
Beställning – hyrdator rekommenderas
Utbudet av tjänstens godkända standarddatormodeller finns att beställa som hyrdator genom Wisum.
ITA rekommenderar att alla nyinköp inom Samordnad IT och GVS görs som just hyrdator, vilket ger både miljömässiga som ekonomiska fördelar.
Läs mer om fördelarna med hyrdatorer här.
Det går dock att beställa Mac-datorer eller vissa serier från HP som traditionellt köp - men då måste vissa regler följas:
Krav för Windows-datorer
Datorer som köps in utanför hyrdatortjänsten måste installeras om av Helpdesk innan de tas in i vår Windows-plattform. När de tas in i plattformen omfattas de också av Microsoft Autopilot vilket innebär att en dator som installeras om per automatik kommer in vår plattform för konfiguration och hantering igen.
De krav som gäller är följande:
Tillverkare: HP
Modeller: G11, Intel-baserade datorer från modellserierna EliteBook, EliteBook (Notebook), ZBook, EliteDesk & Z Workstation.
OS-version: Windows Professional eller motsvarande. Notera att datorer med Windows Home INTE är godkända.
Krav för Apple-datorer
När det gäller Mac går det bra att välja den modell du önskar. Vid beställning kommer vi att lägga med en tjänst för registrering mot Apple Business Manager. Vi kommer också att lägga med AppleCare Enterprise om du inte uttryckligen avsäger dig detta.
AppleCare Enterprise innebär att du vid hårdvaruproblem med din dator kan få hjälp på plats istället för att skicka iväg datorn till en reparatör.
AppleCare Enterprise kostar mellan 900 och 2400 SEK för tre år, baserat på vilken datormodell den gäller för.
Vanliga frågor och användarguider
Jag har en sprucken skärm eller annat garantiärende, vad ska jag göra?
Kontakta tillverkaren, kontaktuppgifter finns i Wisum under ”Garantier”.
Hur ansöker jag om paketering för ett program?
Du fyller i en beställningsblankett för applikationer som du inte hittar det i Software Center. Blanketten skickar du sedan vidare till Helpdesk genom att skapa ett ärende och bifoga blanketten.
Jag ska lämna in min dator för ominstallation, behöver jag spara undan mina filer externt?
Alla filer under ”Dokument” (PC) och skrivbordet synkroniseras mot OneDrive. Filer sparade i lokala mappar på hårddisken kommer att försvinna.
Var hittar jag VPN-klienten?
Läs mer om KI:s VPN-lösning här.
Hur kommer man åt Appcenter?
För att använda Appcenter behöver du befinna dig på KI:s nätverk antingen fysiskt eller via VPN.
Jag hittar inte programmet i Appcenter, vad gör jag?
Du saknar behörighet och ser därför inte ikonen. Kontakta Helpdesk för hjälp.
Varför måste jag ladda ned programmen igen från Software Center/Företagsportalen efter en ominstallation. Kan de inte laddas ner med automatik?
Nej, vid en ominstallation behöver man gå in i Software Center/Företagsportalen och installera programmen igen. Man behöver inte begära någonting utan licenser som tidigare godkänts ligger kvar och kan installeras direkt.
Vad behöver jag tänka på innan jag lämnar tillbaka en gammal dator?
Spara undan filer som ligger utanför skrivbordet eller under "Dokument".
Kontakt vid frågor
Har du frågor kring KI-Karyon, kontakta Helpdesk.