Strategi för KI:s webbplatser

Syftet med strategin är att tydliggöra riktningen för KI:s webbplatser och vägleda vid beslut som rör prioritering av innehåll, resursfördelning och utveckling.

  • Diarienummer: 1-540/2024
  • Beslutsdatum:
  • Giltighetstid: Tillsvidare
  • Beslut: Rektor
  • Dokumenttyp: Strategi
  • Handläggs av avdelning/enhet: Digitala kommunikationskanaler
  • Beredning med: IT-avdelningen, chefer på kommunikationsavdelningen och utbildningskommunikation, vägledning och alumnrelationer (UVA), universitetsbiblioteket, webbförvaltningen, objektägarna, juridiska avdelningen.

Sammanfattning av strategin

KI:s webbplatser ska upplevas som enhetliga, användbara och användarvänliga av målgrupperna. De ska stärka KI:s varumärke och ha ett innehåll som är relevant. Strategin bygger på fem principer, som bland annat framhåller 

  • vikten av att KI har kännedom om målgrupper för att optimera innehållet på webbplatserna
  • betydelsen av att innehåll håller hög kvalitet
  • att det är tillgänglighetsanpassat och följer gällande lagstiftning
  • kontinuerlig mätning och uppföljning av innehållet utifrån mål och målgrupp.

Strategin i sin helhet