Principer för systematiskt kvalitetsarbete inom utbildning på forskarnivå
KI har ett sammanhållet kvalitetssystem som utgår ifrån högskolelag, högskoleförordning, nationella och europeiska standards och riktlinjer för kvalitetssäkring (ESG) samt omfattar de mål som ingår i KI:s Strategi 2030.
Kvalitetssäkring inom utbildning på forskarnivå ingår i KI:s sammanhållna kvalitetssystem som beslutats av rektor. Anvisningar för kvalitetsarbetet inom forskarutbildning tas fram och beslutas av kommittén för utbildning på forskarnivå (KFU).
Det systematiska kvalitetsarbetet omfattar två övergripande processer:
- Intern kontinuerlig uppföljning
- Regelbunden granskning där externa sakkunniga medverkar
Dessa processer syftar till att identifiera verksamhetens styrkor och utvecklingsområden.
Kontinuerlig uppföljning
KI följer kontinuerligt upp forskarutbildningen och dess förutsättningar på följande sätt:
Examensenkät, Exit poll
En examensenkät, Exit poll, skickas ut till alla doktorander strax efter disputationen.
Information om syfte, innehåll, hantering och resultat
Styrdokument: Anvisningar för examensenkät
Verksamhetsdialog
Syfte:
- Att skapa relationer och bygga upp ömsesidigt förtroende
- Att följa upp vad som sker på institutionerna och ge den centrala ledningen/administrationen insyn i utmaningar och prioriteringar i verksamheten
- Att identifiera goda exempel
- Att bidra med underlag till den årliga analysen av kvaliteten i KI:s forskarutbildning och identifiering av förbättringsområden
- Att förankra planerat och genomfört förbättringsarbete hos verksamheten
För dialoger där flera institutioner deltar samtidigt finns även följande syfte:
- Att skapa samsyn mellan KI:s institutioner
- Att bidra till kollegialt lärande
Styrdokument: Anvisningar för verksamhetsdialog inom forskarutbildning
Uppföljning av institutionernas ansvar för forskarutbildning
Syfte:
Att institutionerna reflekterar i en självvärdering över sitt ansvar för doktorandernas utbildning och över hur befintliga processer fungerar.
Styrdokument: Anvisningar för uppföljning av institutionerna (under konstruktion)
Statistik
Följande statistik tas fram årligen:
- Antal aktiva doktorander
- Antal nyantagna och antal examina på forskarnivå
- Nettostudietid och bruttostudietid
- Antal sökande till utlysta doktorandplatser
- Antal doktorander som genomför forskarutbildning inom ramen för anställning inom hälso- och sjukvården
- Söktryck till utlysta medel för doktorandfinansiering
All statistik presenteras uppdelat mellan män och kvinnor samt med jämförelse mellan år.
Uppföljning kursverksamheten
Läs om kvalitetsarbetet för forskarutbildningskurser
Regelbunden granskning
Vart 8:e år granskas KI:s forskarutbildning av en bedömargrupp bestående av externa sakkunniga.
Bedömningsgrunderna utgår ifrån det som beskrivs i Universitetskanslersämbetets (UKÄ) vägledning for utvärdering av utbildning på forskarnivå, dvs att utvärderingen fokuserar på hur KI säkerställer att doktoranderna ges goda förutsättningar att nå målen i examensordningen, och på hur lärosätet säkerställer att doktoranderna har uppnått examensmålen när examen utfärdas.
Underlag för bedömningen är:
- en lärosätesövergripande självvärdering,
- intervjuer med representanter för olika grupper/funktioner.
Den första externa granskningen av KI:s forskarutbildning genomförs under 2025.
Styrdokument: Anvisningar för extern granskning av KI:s forskarutbildning
Återrapportering
Kommittén för utbildning på forskarnivå (KFU) rapporterar årligen till fakultetsnämnden i enlighet med principer i KI:s kvalitetssystem:
- Det förbättringsarbete som har gjorts under året inom KI:s forskarutbildning
- Resultat från uppföljningar och granskningar
- Styrkor och förbättringsområden
- En plan för det fortsatta förbättringsarbetet
Att ett område identifieras som förbättringsområde innebär att det utgör tema för uppföljningar för det kommande året, t.ex. inom verksamhetsdialogen, och avgör vilka utredningar eller utvärderingar som ska genomföras.
Årliga kvalitetsrapporter från kommittén för utbildning på forskarnivå
Strukturer för att ge förutsättningar
I syfte att säkra förutsättningarna för att doktorander vid KI ska uppnå examensmålen inom utsatt tid har KI under ett antal år utvecklat regelverk, processer och strukturer för forskarutbildningen.
Exempel på strukturer och processer i syfte att ge förutsättningar för hög kvalitet:
- Digitala individuella studieplaner
- Årliga uppföljningar
- Halvtidskontroll
- Bedömning av förutsättningar inför inrättande av ny doktorandplats
- Bedömning av lämplighet som huvudhandledare (grönt ljus)
- Handledarutbildning
- Reflektion kring måluppfyllnad inför disputation
- Kursplaner för forskarutbildningskurser
- Lättillgänglig information på webben