Inför flytt och/eller avveckling av laboratorielokaler

Inför en flytt eller avveckling av laboratorielokaler, är det en hel del att tänka på och säkerställa, innan lokalerna kan lämnas.

Denna guide syftar till att underlätta för KI-personal som ska genomföra flytt eller avveckling av laboratorier. Genom en god planering minimeras riskerna för entreprenörer, laboratoriepersonal och all annan personal samt för skador eller förlust av egendom på t ex utrustning och/eller vetenskapliga prover men även minska tidsåtgången för själva flytten.

Guiden togs fram inför de stora flyttarna som genomfördes under 2017 - 2018 då nya forskningslokaler togs i bruk i Biomedicum, Neo, KM-B och ANA Futura, men kan även användas vid avveckling av enskilda laboratorier och flytt av mindre forskningsgrupper.

Kontaktuppgifter och länkar till stödjande dokument återfinns i slutet på sidan samt i dokumentet Guide och checklista.

Se även länkarna gällande Laboratorieavfallsregler samt Källsortering av avfall.

Kontakt

KI:s transportsäkerhetsrådgivare

Patrik Klettner Carlsson, telefon: 0725-69 06 11

Upphandlad saneringsfirma

Rangordning:

  1. Ocab i Stockholm AB

Beställning av saneringstjänster görs i första hand till Ocab. (Akuta avrop via tel, planerade arbeten via mejl)
Mailadress: skadejobb.sthlm@ocab.se
Dygnet runt journummer: 020-62 00 40

Ansvarig för Saneringsavdelningen är Helena Adamsson om det är några saneringsfrågor.
010-169 50 51 / 070-610 19 32, Helena.adamsson@ocab.se

  1. Spolsnabben AB

Om Ocab inte kan åta sig arbetet görs beställning i stället till Spolsnabben. (Akuta avrop via tel, planerade arbeten via mejl)

Mejladress: Info@spolsnabben.se
Dygnet runt journummer: 0771-550 810 

Vid beställning (Ocab eller Spolsnabben) anger du:

  • Ett av följande alternativ:
    • Prioritet 1: Arbeten av brådskande, akut eller jour/beredskap karaktär. Påbörjande inom 2 timmar. Beställaren ringer i dessa fall för att förvissa sig om att entreprenören åtar sig arbetet. Entreprenör ska vid telefonkontakten bekräfta att denne åtar sig arbetet.   
    • Prioritet 2: Påbörjande inom en vecka. Entreprenören ska omgående efter erhållande av avropet meddela beställaren om denne inte kan åta sig uppdraget inom angiven tid.  
    • Prioritet 3: Planerat. Påbörjande enligt överenskommelse, normalt inom 2-4 veckor. Entreprenör ska omgående efter erhållande av avropet meddela beställaren om denne inte kan åta sig uppdraget inom angiven tid.  
  • Din ZZ-kod
  • Dina kontaktuppgifter 
  • Fullständig fakturaadress
  • Vart man önskar få tjänsten utförd
  • Vad tjänsten består av

Återrapportering efter utfört arbete ska ske omgående efter åtgärd till beställaren och kontaktperson på objektet. 

ES
Innehållsgranskare:
Åsa Rauger
2024-10-29