Altmetri – ett sätt att mäta forskningens genomslag i samhället

På senare år har det blivit allt viktigare för forskare att nå nya målgrupper och hitta nya sätt att kommunicera med sina gamla målgrupper. För att mäta forskningens genomslag och påverkan utanför den strikt vetenskapliga sfären har altmetrin utvecklats som ett komplement till den klassiska bibliometrin.

På den här sidan försöker vi kort beskriva vad altmetri är för något och även ge några tips om hur du som forskare kan öka ditt altmetriska genomslag.

Så funkar altmetri

Dekorativ bild som illustrera digitala källor.
Foto: Getty Images

Altmetri – altmetrics på engelska – är en förkortning av alternativa mätvärden eller metri. Altmetri ger en mer holistisk bild av hur forskning används och diskuteras på olika plattformar och av olika målgrupper. Detta bredare perspektiv gör det möjligt för forskare att i realtid få en uppfattning om hur deras arbete påverkar omvärlden på ett sätt som traditionella mätvärden inom akademin ofta förbiser. Till skillnad från citeringar, som främst speglar en forskningsartikels inflytande inom vetenskapssamhället, försöker altmetrin även ge en bild av forskningens betydelse inom sektorer som utbildning, kultur, ekonomi, politik och branschregelverk. 

Altmtriska verktyg samlar in och analyserar digitala spår och omnämnanden av forskningsartiklar från olika digitala plattformar och medier. Dessa spår inkluderar:

  • Interaktioner på sociala medier, så som omnämnanden, delningar och likes på plattformar som X (tidigare Twitter), LinkedIn och Facebook,
  • Mått på användning, så som klick, visningar, nedladdningar och videouppspelningar.
  • Citeringar i index, patent, kliniska riktlinjer och policydokument.
  • Omnämnanden i blogginlägg, nyhetsartiklar, kommentarer på webbsidor, recensioner och poster på Wikipedia.
  • Bokmärken, favoriter och sparningar i referenshanteringsverktyg som Mendeley och Zotero. 

Leverantörer av altmetri

De främsta leverantörerna av altmetriska data är Altmetric (Digital Science Company) och Plum X Metrics (Elsevier). Båda dessa verktyg erbjuder omfattande data, men Plum X Metrixs inkluderar även information om kliniska citeringar, vilket är särskilt användbart för medicinsk forskning. Detta görs genom att spåra omnämnanden i kliniska riktlinjer från databaser som PubMed, DynaMed och NICE Guidelines. 

PLOS (Public Library of Science) tillhandahåller också altmetriska data direkt på sina tidskriftswebbplatser, inklusive sparningar, visningar, delningar och nedladdningar. Utöver PLOS’ egna siffror ingår även mätvärden om genomslag i sociala medier från Altmetric. 

Vid Karolinska Institutet inkluderar KI RIMS (Research Information Management System) altmetriska poäng från databasen Dimensions på de publikationer som visas på forskarnas profiler i systemet. 

För att få fram altmetrin för en publikation som inte finns i KI RIMS kan man använda ett gratisverktyg som heter Altmetric Bookmarklet. Du behöver bara ladda ner verktyget, lägg in ett bokmärke – och när du är på en artikelsida kan du få information om dess altmetriska genomslag genom att klicka på bookmarklet-knappen i din bokmärkeslista.

KI prenumererar också på en databas från företaget Minso som kan ge en bild av forskningens påverkan på klinisk praxis, till exempel genom att analysera citeringar i kliniska riktlinjer och relaterade dokument för beslutsfattande inom hälso- och sjukvården. Databasen har en bred täckning och inkluderar flera svenska källor för denna typ av information. 

Se en introduktionsfilm om altmetri


Därför är altmetri användbart

Med forskningens samhälleliga genomslag eller påverkan – impact på engelska – avses de verkliga effekter som vetenskapliga upptäckter och ny kunskap har på individer och samhällets olika delar. Detta inkluderar påverkan på till exempel hälso- och sjukvård, politik och beslutsfattande, utbildning, miljöskydd och kännedom hos allmänheten. 

Forskning som når utanför akademiska kretsar kan driva innovation och bidra till kulturell och samhällelig utveckling. Här kan almetrin erbjuda forskare användbara verktyg för att nå ut med evidensbaserad kunskap och påverka i rätt riktning genom till exempel att:

  • Öka räckvidden. Genom att hitta omnämnanden och diskussioner på sociala medier, nyhetssajter och andra digitala plattformar kan altmetri hjälpa forskare att identifiera och nå nya målgrupper.
  • Ge feedback i realtid. Forskare får omedelbar feedback på hur deras arbete tas emot och används, vilket gör det möjligt för dem att justera sina strategier för att kommunicera och nå ut. En mer effektiv kommunikation till utvalda målgrupper ger högre altmetriska poäng, vilket i sin tur blir ett kvitto på forskningens genomslag. 
  • Tydliggöra forskningens relevans. Altmetriska mätningar visar hur forskning diskuteras och tillämpas i verkliga sammanhang och därmed dess relevans för aktuella samhällsfrågor.
  • Ge kunskap om policy och praxis. Genom att spåra citeringar i policydokument och kliniska riktlinjer visar altmetrin hur forskning påverkar policyutveckling och klinisk praxis.
  • Uppmuntra till öppen vetenskap. Altmetri stödjer principerna för öppen vetenskap genom att visa på fördelarna med att göra forskningsresultat tillgängliga för allmänheten, vilket främjar större transparens och samarbete.

Öka ditt ”altmetriska genomslag”

Här följer några tips på hur du kan få högre altmetriska poäng – och på så sätt blir bättre på att nå ut med din forskning. På kommunikationsavdelningens sidor om kommunikationsstöd hittar du fler tips om vad du som forskare kan göra för att nå ut. 

Woman with binoculars.
Foto: CC0.

Gör ditt arbete sökbart och delbart

Se till så att de olika sökmotorer som används inom altmetrin fångar upp digitala citeringar av ditt vetenskapliga arbete. Du kan göra detta genom att länka till en sida där arbetets unika ID, såsom DOI, PMID eller ISBN, anges. För att detta ska fungera måste länken läggas direkt i texten, till exempel i ett blogginlägg, tweet eller artikelreferens på en webbsida. 

Försök också att publicera dina vetenskapliga artiklar ”open access”, alltså öppna att läsa för alla som är intresserade. Om människor har möjlighet att läsa hela artiklar är chansen större att de kommer att kommentera och dela dem med andra på webben. Utöver att öppen publicering underlättar för andra forskare att bygga vidare på och citera din forskning. Universitetsbiblioteket tillhandahåller ett verktyg för forskare som vill söka efter tidskrifter som ingår i KI:s avtal med förbetald open access-publicering.

Mer från biblioteket om öppen publicering

KI erbjuder också bra möjligheter för forskare att presentera sin forskning online via profilsidor och gruppsidor. Eftersom ki.se är en mycket stor webbplats rankas den högt av olika sökmotorer, vilket vilket bidrar till att sprida informationen till en stor publik. Profilsidan kan du själv som forskare administrera via KI RIMS. Forskargruppsledare och enhetschefer kan med stöd av webbredaktören på sin institution också presentera sin forskning på en gruppsida och delvis administrera informationen via KI RIMS.

Mer om profilsida på ki.se

Mer om gruppsida via KI RIMS

Var aktiv på sociala medier

Dela dina forskningsresultat i ditt personliga konto på plattformar som X, LinkedIn och Facebook. Visa engagemang genom att svara på kommentarer och delta i diskussioner. Sociala medier gynnar dialog och verkliga sociala relationer framför organisationskonton och push-information. Skriv kort och intresseväckande så att den publik du vill nå kan förstå och relatera. Gör en ”pakt” med dina närmsta kollegor och berätta om varandras forskning för att få en större publik eller skapa opinion i en bestämd fråga. 

Om du vill ta ut svängarna lite mer än vad som är möjligt på till exempel LinkedIn eller Facebook kan en blogg vara ett alternativ. Men tänkt på att det kräver mycket tid att få följare och underhålla en blogg. Observera också att KI har riktlinjer för sociala medier på jobbet. 

Det finns många webbsidor om hur man startar en blogg, här är ett par (på engelska):

Nature – Why science blogging still matters

The Blog Starter

Utnyttja kanaler för nyhetsförmedling

Goda relationer med journalister och redaktioner som rapporterar om ditt forskningsområde är ett bra sätt att nå ut till allmänheten, beslutsfattare och yrkesverksamma inom olika områden. På KI arbetar kommunikationsavdelningen bland annat med att skicka pressmeddelanden och publicera nyheter på ki.se. Men som forskare kan du såklart själv ta kontakt med journalister som du tycker gör ett bra jobb och som kan vara intresserade av dina forskningsresultat. 

Tipsa inte för brett. Journalister gärna vill få exklusiva tips om spännande nyheter. Glöm inte bort att även många vetenskapsbloggar fungerar som nyhetsförmedlare. Riktlinjer och tips för mediekontakter på KI finns på medarbetarportalen. Fråga våra pressekreterare om du är osäker. 

Ett alternativ till att tipsa journalister eller bloggare är att skriva nyhetsartikeln själv. The Conversation är en internationell nyhetssajt som bevakar forskning inom olika områden. Men till skillnad från vanliga nyhetsmedier är det forskarna själva som skriver de populärvetenskapliga artiklarna. Som medlemsorganisation i The Conversation erbjuder KI extra stöd för våra forskare att publicera i detta forum. 

Mer om att skriva för The Conversation 

För dig som vill skriva på svenska, erbjuder även den stiftelseägda tidningen Forskning & Framsteg erbjuder möjligheter för forskare som vill skriva för en bredare publik. Tidningen redaktörer ordnar med jämna mellanrum workshops och på tidningens webbplats finns tips och råd. 

Mer om att skriva i Forskning & Framsteg

Delta i publika event

Populärvetenskapliga föreläsningar, webbinarier och mässor är ett bra sätt att nå ut till en mångsidig publik, till exempel beslutsfattare, yrkesverksamma inom industrin, lärare, studenter och allmänheten. Även publika event lämnar normalt digitala, mätbara, spår så som annonser, kommentarer och rörligt material i sociala medier. Ett sätt för dig som forskare att spara tid och kraft är att anmäla dig till event som arrangeras av andra, hellre än att du själv ska stå för lokal, program och marknadsföring. 

I Sverige anordnar föreningen Vetenskap & Allmänhet olika typer av aktiviteter för allmänheten. Även museer och patientföreningar kan erbjuda möjligheter att nå ut. Vill du nå politiker och beslutsfattare är den årliga Almedalsveckan i Visby på Gotland ett måste. Även internationellt finns konferenser med program för allmänheten till exempel EuroScience Open Forum (ESOF) och AAAS Annual Meeting. Kontakta kommunikationsavdelning för fler förslag och tips. 

Kontakt

För frågor om altmetri, kontakta KI:s universitetsbibliotek på kib@ki.se

För frågor kom kommunikation, kontakta kommunikationsavdelningen på antingen nyheter@ki.se eller pressinfo@ki.se