Promos

En promo (puff, annons) används för att framhäva något innehåll på webbplatsen, som exempelvis evenemang, nyheter och andra sidor. Promos kan varieras på många sätt. De kan även läggas i olika block/avsnitt efter varandra för att skilja på typ av innehåll. En promo länkar alltid vidare till något.

Skapa en promo regular och ange titel, länk, bild och ev. text.

De placeras över hela sidan, 1, 2, 3 alt 4 puffar i rad. Det finns också en variant med 5 promos, där en är lite större än övriga fyra. Promos kan visas med eller utan bild. 

Det finns sju olika typer av promos:

  • Promo regular
  • Promo contact card
  • Promo link
  • Promo droplist
  • Promo embed
  • Promo RSS
  • News promo

Skapa promo

Antingen väljer du att skapa en promo direkt från sidan eller landningssidan den ska ligga på. Eller så går du till Content / Add content / Promo.

Promo regular

Detta är den vanligaste typen av promos.

Language – Välj språk

Title – namnet på promon. Titeln är rubriken som visas i promon och som blir en länk.

Media – välj bild. Se Bildhantering. Ej obligatoriskt.

Link – länk dit man kommer om man klickar på promon. Skriv in början på den sida du vill länka till genom att klicka på Get link alt. länka till extern sida.

Body – text i promo. Om du inte fyller i någon text här kommer promon att visas bara med ev bild och länktext (tidigare promo banner)

Subsite (gäller endast ki.se) - vilken subsite promon tillhör.

En rikare länk

Promos ska användas som rikare länkar, det vill säga när det behövs mer än bara en länktext för att förklara länken. Om du bara vill ha en länk så finns det andra mer lämpliga element. Det kan till exempel vara en meny på en landing page eller blocket länkar på en page.

En promo regular måste bestå av rubrik +  text och/eller bild. Om du har en promo med bara en rubrik på din sida så kommer du att få ett felmeddelande nästa gång du sparar din sida. Ge promon mer information (bild eller text) eller ersätt den med ett mer lämpligt format.

Denna ändring tillkom i september 2022.

skärmdump
Promo i form av ett kontaktkort

Promo Contact card

Den här promotypen kan du använda om du vill placera ett formaterat kontaktkort i form av en promo på t ex en landningssida. Kontaktkortet innehåller samma fält och funktionalitet som ett vanligt kontaktkort du kan göra på en sida. 

Language – Välj språk

Title – namnet på promon. Titeln är rubriken som visas i promon och blir INTE en länk i fallet promo contact card. Tänk på att döpa kontaktkortet till något som går att hitta senare. Om alla döper kontaktkorten till "Kontaktkort" så blir det svårt. 

Hite title – om du inte vill att rubriken ska synas ovanför det inbäddade innehållet. 

Subsite (gäller endast ki.se) - vilken subsite promon tillhör. 

Person – Leta upp person kontaktkortet gäller.

Function - Om du vill ha en annan titel på personen än den som finns i IDAC så skriver du det här. 

Rutor för flera val - Du kan välja att visa mer information i kontaktkortet

skärmdump
Promo Kontaktkort som det ser ut på landningssidan
Skapa en promo länk eller en droplist genom att fylla i de länkar du vill i fältet Länkar.

Promo länk och droplist

Language – Välj språk

Title – namnet på promon. Titeln är rubriken som visas i promon och blir INTE en länk i fallet promo länk.

Media – välj bild. Se Bildhantering. Ej obligatoriskt.

Länkar – De länkar du ska ha i promon. Länkarna listas under varandra. Skriv in början på den sida du vill länka till genom att klicka på Get link alt. länka till extern sida. Tryck på Add another item för att lägga till flera länkar. 

Body – ev. brödtextext. Texten visas ovanför länkarna. 

Subsite (gäller endast ki.se) - vilken subsite promon tillhör. 

Skapa en promo embed med inbäddningskod.

Promo embed

Den här promotypen används för att bädda in kod och olika typer av listor. Framförallt kommer du att använda den för t ex nyheter, kalenderlistor, jobblistor, personallista m.m.

Den kan också användas för att bädda in en karta från Google maps eller en iFrame med film från KI Play (för videos från Youtube, ska du använda Promo regular!).

Language – Välj språk

Title – namnet på promon. Titeln är rubriken som visas i promon och blir INTE en länk i fallet promo embed.

Hite title – om du inte vill att rubriken ska synas ovanför det inbäddade innehållet. 

Embed – klistra in den inbäddade koden. 

Subsite (gäller endast ki.se) - vilken subsite promon tillhör. 

Karolinska Institutet - Aula Medica

Karta från Google Maps

Du kan bädda in en karta från Google maps i en Promo embed. 

  1. Gå till den karta i Google maps som du vill bädda in. 
  2. Välj alternativet dela.
  3. Välj Embed och ev även storlek på kartan (small, medum, large, custom)
  4. Kopiera koden som genereras och klistra in den i fältet Embed i din Promo embed. 

Så bäddar du in Google map (klippet är tyst)

Karolinska Institutet Campus Solna

Lägg till en video i en promo.

Videos

Om du vill visa en video som stödjer formatet oEmbed, från till exempel Youtube.

Använd Promo regular.

För att ladda upp videon, tryck på Media och välj sedan Add video (eller leta efter befintlig).

Den text du skriver in i Body visas tillsammans med videon. 

 

Exempel på hur en video ser ut på en landningssida. Du kan välja att lägga videon som en till fyra stycken bredvid varandra.

Promo news

Denna promo kan du använda om du vill skapa en automatiskt genererad promo som hämtar rubrik, ingress, bild och länk till nyheten. 

Välj Promo news

  1. Välj subsite (gäller bara ki.se)
  2. Ställ dig i länkfältet och börja skriva rubriken till nyheten. 
  3. Tryck på Generate News Promo.
  4. En promo genereras nu som hämtar rubrik, ingress, eventuell bild och länk till nyheten.
  5. Spara promon och infoga den sedan på den sida du vill ha den på. 
Skärmdump hur man gör en nyhetspromo
Instruktion hur man gör en nyhetspromo
Skapa en promo RSS för att visa upp ett flöde från någon annan webbplats, till exempel avhandlingar, en blogg etc.

Promo RSS

Denna promotyp används för att visa upp ett RSS-flöde, till exempel från avhandlingsdatabasen eller en blogg.

Language – Välj språk

Title – namnet på promon. Titeln är rubriken som visas i promon och blir INTE en länk.

Media – välj bild. Se Bildhantering. Ej obligatoriskt.

RSS URL – Den RSS som ska visas upp (hämtas från källan).

Number of items – antal poster som ska visas från RSS i listan. 

Read more – Länk till blogg/sida/sajt där hela rss-flödet finns. 

Subsite (gäller endast ki.se) - vilken subsite promon tillhör. 

KW
KI webbförvaltning
2022-09-09
Jenny Thorell