Systematiskt kvalitetsarbete inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå

Anvisningarna för KI:s systematiska kvalitetsarbete inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå kompletterar andra styrdokument på området och anger hur det systematiska kvalitetsarbetet inom KI:s utbildningar på grundnivå och avancerad nivå ska utformas, genomföras och följas upp.

  • Diarienummer: 1-242/2022
  • Dnr föreg. version: 1-411/2019
  • Beslutsdatum:
  • Giltighetstid: Tillsvidare
  • Beslut: Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå
  • Dokumenttyp: Anvisningar
  • Handläggs av avdelning/enhet: Fakultetskansliet och internationella relationer
  • Beredning med: Karolinska Institutets verksamheter
  • Revidering med avseende på: Utveckling av kvalitetssystemet utifrån UKÄs lärosätesgranskning.

Sammanfattning av anvisningarna

Syftet med det systematiska kvalitetsarbetet är att skapa förutsättningar för en kvalitetsutveckling som främjar att KI:s utbildningar på grundnivå och avancerad nivå håller mycket hög kvalitet. I anvisningarna anges på vilket sätt olika funktioner/aktörer vid KI har ansvar i det systematiska kvalitetsarbetet inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Exempel på sådana funktioner/aktörer är fakultetsnämnden, prefekter, programdirektor, examinator, kursansvarig lärare och program- och utbildningsnämnder. 

Systematiskt kvalitetsarbete ska bedrivas enligt en kontinuerlig och cyklisk utvärderingsmodell som består av fyra på varandra följande steg: planera, genomföra, följa upp, återkoppla och förbättra. I planeringsfasen används uppföljnings- och utvärderingsrapporter som underlag, t.ex. återrapporteringar från utbildningsuppdraget och kvalitetsplaner. I genomförandefasen ingår arbete med interna regler och styrdokument, avvikelse- och klagomålshantering, stödsystem (IT-baserad infrastruktur) och processinriktade arbetssätt. Uppföljningsfasen består av kvantitativ granskning och jämförelse av nyckeltal, och upplevd kvalitet i form av ett flertal enkäter, utvärderingar och undersökningar. Återkopplingsfasen möjliggör att verksamheten förbättras genom att olika intressenter informeras om förbättringsåtgärder. Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) dokumenterar sitt förbättringsarbete i den årliga kommittérapport som lämnas till fakultetsnämnden.