Tillgängliga pdf:er
Publicera i första hand dokument som webbsidor. Om du ändå behöver lägga ut ett pdf-dokument behöver det vara tillgänglighetsanpassat.
Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service syftar till ökad digital tillgänglighet för alla användare, inklusive personer med funktionsnedsättning. Lagen innebär att pdf-dokument måste vara tillgängliga om de ska publiceras på webbplatsen ki.se.
Val av format vid publicering
Överväg noggrant valet av format när du ska publicera något på webbplatsen.
- Publicera i första hand dokument i standardformatet html, det vill säga som webbsida. Om du lägger ut information i exempelvis pdf- eller wordformat blir den betydligt svårare att söka efter och komma åt för användare som till exempel använder en mobiltelefon eller saknar den programvara som behövs.
- Om du har dokument i andra format än html behöver du sammanfatta dem som text så att användarna kan bedöma innehållet utan att ladda ner det. I Drupal gör du detta i fältet ”search snippet” när du laddar upp ditt dokument.
- Skriv dokumentets fullständiga rubrik som namn/titel när du laddar upp det.
- Utforma dokument så att de enkelt kan läsas på skärm, då behöver färre användare skriva ut på papper.
- Dokument som är producerade för tryck ska arbetas om för att passa webben, inte laddas upp i det tryckvänliga formatet.
- Om du använder pdf:dokument behöver du tillgänglighetsanpassa dokumentet.
Riktlinjer för vilken typ av dokument som lämpar sig bäst i pdf-format: Publicera dokument i html.
Skapa tillgängliga pdf:er
Du kan lära dig att tillgänglighetsanpassa ditt material själv eller vända dig till en extern leverantör för hjälp.
När du skapar en tillgänglig pdf bör du göra så mycket som möjligt i originaldokumentet, som i Microsoft Word eller Adobe InDesign. I annat fall måste du komplettera med inställningar i Acrobat Professional.
Tänk igenom tillgänglighetsaspekterna
- Kolla så att texten verkligen är text, och inte skannats in som en bild.
- Se över färger/kontrast i till exempel diagram och text mot bakgrund/platta (förslagsvis via WCAG - Contrast Checker).
- Använd ett tydligt, bra textinnehåll (enkelt språk och skrivet för läsaren).
- Märk upp innehållet korrekt med hjälp av formatmallar/taggstruktur.
- Ange alt-texter för bilder (förklarande texter vad bilder föreställer).
- Definiera läsordningen (i vilken ordning texten i dokumentet ska läsas upp).
- Ange dokumenttitel och författare.
- Exportera med rätt inställningar när du konverterar dokumentet till en pdf (skapa en interaktiv pdf med alternativen "Skapa pdf med märkord" och "Använd struktur för tabbordning" valda).
- Säkerställ att länkar fungerar.
- Kontrollera tillgängligheten i ditt dokument, både innan och efter export.
Guide
Få hjälp att tillgänglighetsanpassa din pdf
KI har ett avtal med Arkitektkopia för tryckeritjänster och grafisk formgivning. De kan hjälpa till med tillgänglighetsanpassning av material som de skapar och de kan också i viss mån anpassa befintliga pdf:er, även om det kan vara både vara tids- och kostnadskrävande. Tryckeri och grafisk formgivning hos Arkitektkopia