Så gör du din egen film

Har du bestämt dig för att göra en egen film? Då finns det några saker att tänka på under processens gång. Här samlar vi våra bästa tips och råd för att du ska lyckas med att producera en snygg film som folk vill titta på.

Innan du filmar: lägg upp en plan

Vilken typ av film ska du göra - är det en långfilm, en reklamfilm eller en film för sociala medier? Tänk igenom vad du vill att din film ska förmedla, vem du vill ska se filmen och var den ska spridas. Här följer några konkreta steg:

Planering
Planera filmsekvenser och skriv manus till din film. Illustration: Cattaleeya Thongsriphong from the Noun Project
  • Skriv ner det viktigaste budskapet i en mening.
  • Skriv ett filmmanus och tänk igenom vilka bilder/videoinslag som visuellt kan förmedla det du vill säga. För att skapa en dynamisk film behöver du ofta filma många olika scener. Uppskatta att varje filmscen kan användas i mellan 3–6 sekunder förutom intervjuer eller informationsgrafiker som kan ligga längre.
  • Tänk igenom hur lång filmen ska vara. Det lönar sig ofta att hålla det koncist. I sociala medier tenderar filmer på 45–90 sekunder att gå bäst.
  • Anpassa innehåll, språk och upplägg efter målgruppen. Var tydlig, håll dig till ämnet och ta bort onödiga fakta och sidospår. Igen, håll det koncist!
  • Om du gör en film för sociala medier, inled gärna med det mest spännande för att fånga tittarens uppmärksamhet, till exempel en tankeväckande fråga, ett förvånande påstående eller ett känslomässigt videoklipp som berör (tänk att du har 3 sekunder på dig att fånga tittarens uppmärksamhet innan hen scrollar vidare.)
  • Bestäm vilka kanaler filmen ska spridas via och ta reda på vilka format som gäller och fungerar bäst för respektive kanal. Kontakta socialmedia@ki.se om du är osäker.

När du filmar: tänk på ljus, ljud och miljö

När du har din filmplan redo är det dags att gå ut och filma. Då är det viktigt att tänka på ljus, ljud och miljö.

Ljus

Naturligt ljus blir ofta bäst. Om du är inomhus, filma gärna vid ett fönster (filmaren ska stå med ryggen mot fönstret). Undvik gult och blått ljus från glödlampor och lysrör. Filmar du mitt på dagen i stark sol, uppsök gärna skugga. Har du tillgång till en fotolampa kan det vara värdefullt vid inomhusfilmning i mörkare miljöer.

Ljud 

Använd en extern mikrofon om du ska intervjua eller prata själv i videon. Fäst mikrofonen i klädesplagget strax under hakan och koppla till videokameran. Kolla att ljudet fungerar. Undvik bullriga och sorliga bakgrundsmiljöer.

Miljö

Välj en bra plats för intervju, gärna en plats som har anknytning till personen du intervjuar. Undvik platser med många distraktioner i bakgrunden. Personen du filmar får gärna stå nära kameran med lite luft eller distans till bakgrunden. Då hamnar personen du filmar naturligt i fokus medan bakgrunden blir lite suddig, vilket gör det lättare för både kameran och tittaren att fokusera.

Glöm inte bort inklippsfilmerna! Filma gärna relevanta byggnader och miljöer eller när din intervjuperson gör något. Tänk på att filma ur olika vinklar, på nära och långt håll för att skapa dynamik i filmen. Dessa kan du använda som utfyllnadsmaterial. Om du filmar andra personer behöver du dock be dom om tillstånd innan de används i filmen. Se vår checklista om riktlinjer för KI-film för mer information.

När du redigerar: var koncis och tydlig

Filmredigering i Adobe Premiere Pro
Filmredigering i Adobe Premiere Pro.

När du har filmat klart är det dags att se över din filmplan. Fick du alla klipp du behöver? Om inte, behöver du ändra filmens upplägg eller kan du komplettera med inklippsbilder/video från andra källor som en bildbank?

Skapa en tidslinje med dina klipp i den ordning du vill ha dom. Välj ut de bästa filmsnuttarna och klipp bort allt som inte  passar med ditt manus. Här är några tips för att lyckas med redigeringen:

  • Varva gärna kortare och längre klipp, och byt mellan olika vinklar och perspektiv.
  • Bryt upp längre intervjuklipp i koncisa, kärnfulla inlägg och varva med bakgrundsfilmerna. Det gör filmen roligare att titta på!
  • Många redigeringsprogram har effekter som kan läggas mellan filmklippen för mjukare eller tydligare övergångar. Det går dock ofta bra att hoppa mellan scener utan effekter. För många effekter kan bli distraherande och ta fokus från budskapet.

Använd gärna text för att förstärka ditt budskap. Att texta din film är viktigt både ur ett tillgänglighetsperspektiv och för att många tittar på film utan att slå på ljudet, speciellt i sociala medier.

  • Det är viktigt att kontrasten mellan texten och bakgrunden är tydlig. Använd till exempel inte vit text på vita moln. Många redigeringsprogram gör det möjligt att lägga en färgad ruta under texten, vilket kan hjälpa med kontrasten och göra texten lättläst. Tänk på att följa KI:s riktlinjer för färger och typsnitt. Se vår checklista om riktlinjer för KI-film för mer information och för att ladda ner mallar.
  • Använd korta, tydliga meningar och relativt stora bokstäver som syns bra även i mobilen. Intervjuer ska också textas.
  • I många videoredigeringsprogram kan du få texten att röra sig, till exempel flyga in från sidan, vilket kan hålla tempot uppe. Tänk dock på att tittaren ska hinna läsa det som står innan texten flyger iväg! Kolla gärna med en utomstående som inte är insatt i materialet om de hinner läsa eller om du hinner läsa texten högt för dig själv.

Spela in tal. Om du ska prata i filmen så försök vara lugn och avslappnad, som om du pratade med en kompis. Det är lätt att börja hålla andan för att komma igenom manuset, men det är helt okej att ta en andningspaus efter varje mening då dessa lätt kan redigeras bort i klippningen. Från hösten 2020 kräver tillgänglighetsdirektivet att alla filmer har både text och tal. Läs mer om tillgänglig film.

Färdigklippt: publicera din film

Många redigeringsprogram, till exempel Adobe Premiere, kräver att filmen exporteras innan den kan publiceras. Du skapar då en fil som är anpassad till vad du ska använda den för. Ska du publicera din film på nätet är formatet H.264 att föredra.

Filmer för externt bruk publiceras på KI:s YouTube-kanal (kontakta socialmedia@ki.se för mer information), medan filmer för internt bruk kan publiceras på KI Play.

Ska filmen användas i undervisning kan den istället publiceras i Canvas, läs mer om att publicera på KI Play respektive Canvas på sidan Publicera video.