Riktlinjer för distansarbete
Enligt centralt kollektivavtal om distansarbete ska det finnas lokalt utformade övergripande riktlinjer för distansarbete vid myndigheter som använder den arbetsformen.
- Diarienummer: 1-1049/2024
- Dnr föreg. version: 1-533/2021
- Beslutsdatum:
- Giltighetstid: Tillsvidare
- Beslut: Universitetsdirektören
- Dokumenttyp: Riktlinjer
- Handläggs av avdelning/enhet: Arbetsrätt och arbetsmiljö
- Beredning med: Administrativa chefer, GVS, chefsjuristen,regelgruppen
- Revidering med avseende på: Distansarbete från utlandet m.m.
Sammanfattning av riktlinjerna
Med distansarbete avses arbete, som också kan utföras i Karolinska Institutets (KI:s) lokaler, som regelbundet utförs utanför dessa lokaler.
Riktlinjerna syftar till att tydliggöra vad som gäller för chefer och arbetstagare avseende distansarbete i Sverige och från utlandet.
Distansarbete är ett sätt att organisera och/eller utföra arbete med användande av informationsteknik inom ramen för ett anställningsavtal eller anställningsförhållande, där arbete, som också kunde utföras i arbetsgivarens lokaler, regelbundet utförs utanför dessa lokaler.
Distansarbete i Sverige eller från utlandet inte är en rättighet eller skyldighet som kan utkrävas ensidigt vare sig av KI eller av arbetstagaren. Distans-arbete är en möjlighet efter enskild överenskommelse mellan chef och arbetstagare. Det är verksamhetens behov och krav som styr var arbetet ska utföras och om möjlighet till distansarbete finns. 4 (9) Karolinska Institutet - Riktlinjer för distansarbete vid Karolinska Institutet
Kollektivavtal, regler och andra riktlinjer tillämpas på samma sätt oavsett var arbetet utförs.
Ömsesidig lojalitetsplikt mellan KI och arbetstagaren, vilket innebär att det för arbetstagaren finns en skyldighet att följa de lagar och regler som gäller vid anställning i Sverige. Detta gäller även vid distansarbete från utlandet.
Även om det finns en överenskommelse om distansarbete, får KI med kort framförhållning kräva att arbetstagaren kommer till huvudarbetsplatsen. Om behoven i verksamheten förändras eller om distansarbetet av något annat skäl inte fungerar, kan överenskommelsen behöva revideras eller sägas upp.
Arbetstagaren, oavsett var arbetsuppgifterna utförs, ska vara tillgänglig för chefer, kollegor och andra intressenter. Detta innebär att vara tillgänglig under arbetstid genom att svara i telefon, kommunicera via digitala kommunikationskanaler, delta på digitala möten och i övrigt främja kontakten med kollegor och intressenter.