Vår organisatoriska och sociala arbetsmiljö Ett KI- Ett VI
Med kreativitet, passion och ansvar skapar vi tillsammans vårt KI för att arbeta för vår vision att utveckla bättre hälsa för alla.
Vår arbets- och studiemiljö på KI ska kännetecknas av ett gott socialt klimat med ömsesidig respekt, hänsyn och ansvarstagande, ett tillitsbaserat ledarskap samt delaktighet och handlingsutrymme. Det ska även finnas förutsättningar för reflektion och återhämtning i arbetet/studierna.
Som universitet grundar sig vårt arbete i den akademiska traditionen som vilar på fri forskning, kunskapssökande och kollegialitet. Vi är också en myndighet, och ska säkerställa att samhällets uppdrag genomförs, regelverket följs och förtroende förvaltas på bästa sätt.
Denna komplexitet förutsätter ömsesidig respekt och förståelse för våra olika roller och ett professionellt ledarskap och medarbetarskap på alla nivåer.
Styrdokument inom det sociala arbetsmiljöområdet
Som offentligt anställda och företrädare för Karolinska Institutet (KI), förväntas vi leva upp till högt ställda krav på saklighet och opartiskhet i vårt arbete. Det finns ett flertal lagar, föreskrifter, avtal samt interna riktlinjer och bestämmelser som du som medarbetare på KI har en skyldighet att följa och tillämpa i ditt arbete. Ett särskilt ansvar krävs av dig som har delegation, arbetslednings- och/eller chefsansvar.
Det finns idag 3 huvuddokument på KI gällande vår arbetsmiljö, vårt arbetsklimat och kultur som är vägledande i vårt arbete med att skapa säkra, trygga och välmående verksamheter. De beskriver både vilket ansvar du som medarbetare och student har och hur vi förväntas bete oss och agera gentemot varandra och vår omvärld.
Alla som utövar arbete eller studier på KI ska känna till deras innebörd och efter bästa förmåga bidra till dess efterlevnad. Håll dem levande genom att samtala om dess innebörd och efterlevnad på er arbetsplats.
Andra områden att vara medveten om finner du i relaterat-rutan högst upp till höger.