Walk and talk-guide Solna

Att ha ett möte till fots är inte bara bra för hälsan - det är också bra för kreativiteten och beslutsfattandet. Använd våra promenadslingor och upptäck hur hälsosamt ett möte kan vara!

Det moderna samhällets ökande stillasittande utgör ett av de största hoten mot vår hälsa. Forskning visar att människor som sitter ner under långa perioder löper större risk att drabbas av sjukdomar och dö i förtid än de som är minst stillasittande. Men det är inte svårt att göra något åt saken. Många studier visar att korta pauser från stolen har en positiv effekt på blodsockernivå, blodfetter och välbefinnande. Det handlar om att få musklerna att röra på sig regelbundet.

Att ha ett möte till fots är inte bara bra för hälsan - det är också bra för kreativiteten och beslutsfattandet. Om din grupp består av fem personer eller färre är "Walk and talk" en utmärkt idé för ett möte; du kan till och med spara alla dina idéer och beslut på röstinspelaren i din smartphone.

Guiden har tagits fram av Ellen Gustavsson Segerhag, sjuksköterska och Mai-Lis Hellenius, professor och konsult, båda från medicinska institutionen, Karolinska institutet.

Walk and Talk-slingor

Klicka på länken under kartan för att se en detaljerad karta över varje vandring.

45 minuter

- från Karolinska Institutet, Solna till Norra begravningsplatsen via Solna kyrkogård

Den här promenaden varar 45 minuter och omfattar uppfriskande 5 000 steg. Start vid ingången till Aula Medica. Gå längs Solnavägen och Prostvägen och in på Solna kyrkogård, lämna den genom den nordvästra porten för att gå in på Norra begravningsplatsen. Gå rakt fram längs Aftonstjärnans väg och sväng sedan höger in på Stora Gravkorets väg ner till den sydöstra porten. Återvänd via Solna Värdshus, huvudentrén till Karolinska universitetssjukhuset och Karolinska vägen.

40 minuter

- från Karolinska universitetssjukhuset till Stallmästaregården

För det här mötet kommer din uppfriskande promenad att ta dig från var du än befinner dig på sjukhuset utanför till huvudentrén, över vägen och längs kanten av Norra begravningsplatsen mot den sydvästra entrén till Hagaparken. Gå runt Stallmästaregården och tennisbanorna och återvänd tillbaka. Du kommer sammanlagt att ta cirka 4 000 steg på denna promenad.

- från Karolinska universitetssjukhuset och runt i Hagaparken

Gå via Karolinska universitetssjukhuset, förbi huvudentrén och över Solna kyrkoväg till Hagaparken. Gör en rundtur i parken och återvänd samma väg tillbaka. Du kommer att vara 6 000 steg bättre efter denna promenad.

1 timme

En uppfriskande promenad i sjukhusets parkmiljö. Följ Karolinskavägen bort från Karolinska institutet och passera via Solna kyrkoväg genom Hagaparkens sydvästra ingång. Ta sedan vänster upp till fjärilshuset innan du återvänder via korsningen till Norra begravningsplatsen och Solna kyrkogård. Du kommer att samla in minst 6 000 steg på den här promenaden.

30 minuter

Sjukhusparken

Promenera från din arbetsplats ner till sjukhusparken. Gör två rundor, en inre och en yttre, och återvänd till ditt skrivbord. Du kommer att få 3 000 steg på denna promenad.

30 minuter

En promenad i Vasastan

Gå från Aula Medica via campusets gräsyta ut på Tomtebodavägen. Fortsätt in i Vasastan och korsningen mellan Norra Stationsgatan och Rörstrandsgatan. Sväng höger ner på Rörstrandsgatan och sedan vänster in på Norrbackagatan. När du kommer till Karlabergsvägen, sväng höger och gå vidare tills du kommer till Torsgatan, där du svänger vänster. Då kommer du in på Solnavägen och tillbaka till Karolinska institutet. Denna promenad ger dig 3 000 steg.

Karlbergs slott

Lämna Aula Medica via campusets gräsyta och ut på Tomtebodavägen. Följ vägstaden till Vasastan och korsningen mellan Norra Stationsgatan och Rörstrandsgatan. En bit ner på Rörstrandsgatan dubbel tillbaka genom tunnelbanan och på gångbron över till Karlbergs slott. Ta en promenad i slottsparken och återvänd sedan tillbaka samma väg som du kom. Du kommer att vara 6 000 steg bättre efter denna promenad.

MH
2023-09-12