Projekt: På väg mot lika villkor vid KI – ansvar, roller och plan för genomförande

Lika villkor är det paraplybegrepp som KI använder för att beteckna allt arbete för att främja lika rättigheter, möjligheter och skyldigheter. Projektet ska skapa ett sammanhållet arbete för lika villkor vid KI som uppfyller lagkrav och uppdrag. Arbetet med projektet pågår fram till december 2025.

Rektorsbeslut om KI:s arbete med lika villkor

Rektor fattade beslut om ett projekt för att förtydliga ansvar, roller och plan för genomförande av KI:s arbete med lika villkor (Dnr: 1–352/2024) 2024-04-02.

Lika villkor equal opportunities
Lika villkor equal opportunities Foto: GettyImages.

Syfte och mål

Projektets syfte är att ta fram ett förslag för en tydlig fördelning av ansvar och roller för lika villkorsarbetet, integrering i linjestyrningen och den kollegiala styrningen, samt formaliserade arenor för dialog och ansvar för uppföljning. Projektet ska skapa ett sammanhållet arbete för lika villkor vid KI som uppfyller lagkrav och uppdrag inklusive krav från EU för forskningsfinansiering inom Horizon Europe samt verkar i enlighet med KI:s Strategi 2030.

• Ett lika villkorsarbete i enlighet med lagar, uppdrag och KI:s ambitioner i Strategi 2030 genom en tydlig strategisk/operativ viljeinriktning och en tydlig organisering och styrning.
  • Tydlighet kring hur lika villkorsområdet ska integreras i KI:s verksamhetsplan/styrning.

De identifierade utvecklingsbehoven på lika villkorsområdet har nära koppling till KI:s strategiska fokusområden.

1. Operationalisera KI:s strategiska mål på lika villkorsområdet genom att ta fram en plan för lika villkor, ”Gender Equality Plan” (GEP), som uppfyller EU:s krav på en strategisk/operativ viljeinriktning med mål och aktiviteter, resurser, uppföljning och utbildning och kapacitetsbyggande.
  2. Lämna förslag till universitetsledningen på tydligare ansvar och roller inom organisation och ledning av lika villkorsarbetet vid KI.
  3. Tydliggöra hur lika villkorsområdet ska integreras i KI:s verksamhetsplan/styrning.
  4. Plan för förvaltning av utmärkelsen Gender Equality Champions i EU och prissumman om 100 000 Euro.

Projektets arbete med målen delas in i två spår:

• Spår A: Ansvar roller och verksamhetsstyrning för KI:s lika villkorsarbete (mål 2 och 3)
  • Spår B: Plan för lika villkor (GEP), inklusive förvaltningen av prissumman (mål 1 och 4)

Övergripande tidsplan

Översiktlig tidsplan
September 2024 Fastställa projektplan
September – november 2024 Projektarbete spår A: Ta fram förslag på ansvar roller och verksamhetsstyrning för KI:s lika villkorsarbete
December 2024 Överlämning av förslag till rektor/universitetsledning spår A
Januari - November 2025 Projektarbete spår B: Ta fram en plan för lika villkor (GEP), inklusive förvaltningen av prissumman
December 2025 Rektorsbeslut av GEP inklusive plan för förvaltningen av prissumman
December 2025 Avsluta projektet

Frågor och svar

Projektgruppen kommer att bereda och förankra arbetet genom avstämningar med olika referensgrupper från både arbetsgivarorganisationen, utbildningsorganisationen, det gemensamma verksamhetsstödet, fackliga representanter, studenter och den kollegiala styrningen. Projektgruppen kommer även att stämma av med relevanta arbetsgrupper för de strategiska fokusområdena. Läs mer om de identifierade referenspersonerna i projektplanen och projektbeställningen nedan.

Om du är intresserad att bidra du välkommen att kontakta någon i styrgruppen, arbetsgruppen eller projektledare Kristina Ullgren.

Lika villkor är det paraplybegrepp som KI använder för att beteckna allt arbete för att främja lika rättigheter, möjligheter och skyldigheter. I detta ingår universitetets arbete med jämställdhetsintegrering och att motverka all form av diskriminering, bristande tillgänglighet, sexuella trakasserier, trakasserier, kränkande särbehandling och exkludering samt arbete för att bredda rekryteringen och deltagandet. Arbetet inkluderar de sju diskrimineringsgrunderna kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder samt socioekonomisk bakgrund/klass.

I dagsläget saknas vid KI:

• en tydlig fördelning av ansvar och roller för lika villkorsarbetet
  • integrering av lika villkor i linje- och kollegial styrning
  • formaliserade arenor för dialog och ansvar för uppföljning vad gäller lika villkor och jämställdhetsintegrering

Profile image

Kristina Ullgren