Kollegialt stöd för pedagogisk utveckling

Lärarrollen kan vara både givande och utmanande. Enheten för undervisning och lärande hjälper dig som undervisar med att skapa bättre förutsättningar för en stark pedagogisk vardag. Vårt mål är att skapa gemenskap i lärarrollen genom att ge pedagoger möjlighet att möta kollegor, utbyta idéer och känna att du inte står ensam i ditt arbete som lärare.

Hur vi arbetar med kollegialt lärande 

Under 2024-2025 har enheten för undervisning och lärande drivit projekt PULS med syfte att utveckla stödstrukturer för dig som undervisar. Tillsammans med pilotgrupper och referensgrupper har vi arbetat fram flexibla modeller som kan anpassas till olika behov och sammanhang.

Tillsammans har vi arbetat för att skapa:

  1. Kollegialt lärande och reflektion: Vi stöttar arbetsgrupper att reflektera kring sin praktik, med särskilt fokus på KI:s pedagogiska grundsyn och akademiskt lärarskap.
  2. Enklare och tydligare stödroller: Tillsammans undersöker vi hur roller som stöder pedagogisk utveckling kan fungera ännu bättre på KI.
  3. Nya vägar för utveckling: Genom workshops, webbinarier och verktyg vill vi inspirera till att ta nya steg i din undervisning.

Arbetsmetod

Vår arbetsmetod är iterativ och flexibel - det betyder att vi testar, utvärderar och utvecklar tillsammans med dig som deltar. 

  1. Utforskning av nuläget: Genom intervjuer och analyser har vi identifierat både styrkor och utvecklingsmöjligheter i den pedagogiska verksamheten på KI.
  2. Pilotgrupper: I nära samarbete med lärare skapar vi modeller för självvärdering och kollegial reflektion.
  3. Referensgrupp: En bred grupp med olika erfarenheter hjälper oss att säkerställa att våra lösningar är hållbara och användbara för alla.
  4. Praktiska verktyg: Vi utvecklar stödstrukturer som gör det enklare att kontinuerligt lära av din egen praktik och tillsammans med dina kollegor.

Vem kan delta

  • Programgrupper som ska utveckla kurser
  • Institutioner som arbetar med kvalitetsuppföljning
  • Grupper som förbereder pedagogisk meritering
  • Handledare som vill utveckla sin praktik

Börja med kollegial utveckling

Här nedan samlar vi verktyg och resurser grupper kan använda för att komma igång med kollegialt lärande.  

Steg 1: Självvärderingar för lärare och/eller handledare

Med hjälp av självvärderingar kan du få syn på dina styrkor och svagheter, men också få en riktning för din egen pedagogiska utveckling. Våra självvärderingar är baserade både på KI:s pedagogiska grundsyn, åtta dimensioner av akademiskt lärarskapLinks to an external site., samt KI:s pedagogiska meriteringsmodell. Dessa självvärderingar är individuella reflektionsverktyg för dig själv.

Steg 2: Arbeta kollegialt utifrån självvärdering

Ett kollegium kan vara formella grupperingar eller mer informella grupper. Det kan vara ämnesgrupper, kursgrupper, enhet eller pedagogiskt forum/råd. Det kan också vara kollegor som möts bara för att man ser nyttan av att samarbeta. Oavsett form, kan det vara bra att få en struktur på det utvecklingsarbete men gör.

Steg 3: Arbeta kollegialt med pedagogisk utveckling

Kollegiet är ofta en bra resurs och miljö för pedagogisk utveckling. Via kollegiet kan vi utbyta tankar och erfarenheter, söka hjälp och stöd, men också utmana varandra och utvecklas vidare tillsammans. Det kan vara extra viktigt med ett stödjande kollegium när man tex är ny inom ett område. 

Steg 4: Förslag på utvecklande aktiviteter för att stärka ett kollegium

Här samlar vi flera olika aktiviteter som samtalskort och samundervisnig.

Videoresurser för att komma igång

Analys

Resultat från pilotprojektet

Under hösten 2024 och våren 2025 genomfördes pilotprojekt PULS. Där har vi tillsammans med tre olika pilotgrupper provat ett strukturerat sätt för kollegial utveckling. De provade ett cykliskt arbetssätt där grupper först värderar sina pedagogiska styrkor och utmaningar, sedan analyserar tillsammans och skapar gemensamma utvecklingsplaner. 

Resultaten visar på upplevd både kollegial och individuell nytta, men även att det skapat närhet till enheten för undervisning och lärande. Pilotgrupperna önskar att fortsätta att utveckla det kollegiala arbetet efter projektet.

Följande är citat från deltagare om vad projektet givit dem:
"Tydliggörande av pedagogisk kompetens i gruppen."
"Fört oss närmare som grupp."
"Mer insyn i kollegors arbete."
"Öppnat upp och gett tid för att diskutera våra pedagogiska utmaningar."

Sofia Alsing är chef för en av pilotgrupperna

Sofia, som är chef för en ganska nybildad utbildningsenhet, ser PULS-projektet som en möjlighet att göra något tillsammans kring undervisningen. Hon hoppas också att var och en får en fördjupad förståelse av sitt akademiska lärarskap, en del av KI:s pedagogiska grundsyn, samt att de tillsammans får chansen att reflektera tillsammans med KI:s pedagogiska ”experter”.

Vanliga frågor

  • Självvärdering: 15-20 minuter
  • Träffar: 4 x 1,5 timme över ett läsår
  • Förberedelse mellan träffar: 30 min

Nej, både nya och etablerade grupper fungerar
Viktigt att alla undervisar eller handleder

  • UoL kan hjälpa till att facilitera träffarna
  • Verktyg och mallar finns tillgängliga
  • Andra grupper kan dela erfarenheter

Kontakt

Vill du veta mer eller få stöd? Kontakta Anna-Klara Rundlöf för mer information och möjligheter.

+46852483080