Kollegialt stöd för pedagogisk utveckling

Lärarrollen kan vara både givande och utmanande. Projektet PULS - Pedagogisk Utveckling i Samverkan vill tillsammans med dig som undervisar skapa bättre förutsättningar för en stark pedagogisk vardag.

Illustration av en pratbubbla.
Illustration: N/A.

Genom att arbeta nära lärare och utbildare på KI ska projektet lyfta fram och bygga vidare på det som redan fungerar väl. Samtidigt utforskas nya sätt att möta gemensamma utmaningar. En startlägesanalys visar att det finns fantastiska insatser att bygga vidare på, men också möjligheter att:

  • Förenkla tillgången till stöd och resurser: Många uppskattar de kurser som Undervisning och lärande ger, och vi vill se till att även workshoppar och digitala resurser blir lättare att använda i din vardag.
  • Göra KI:s pedagogiska grundsyn levande: Begrepp som studentcentrerat lärande och akademiskt lärarskap är en grund att stå på – vi vill hjälpa till att göra dem till en naturlig del av din praktik.
  • Skapa gemenskap i lärarrollen: Vi vill ge dig möjlighet att möta kollegor, utbyta idéer och känna att du inte står ensam i ditt arbete som lärare.

Projektet är inte bara ett sätt att lösa problem – det är en inbjudan att tillsammans skapa något ännu bättre.

Vad är projekt PULS?

Projekt PULS handlar om att utveckla stödstrukturer för dig som undervisar. Tillsammans med pilotgrupper och referensgrupper arbetar vi fram flexibla modeller som kan anpassas till olika behov och sammanhang.

Tillsammans skapar vi:

  1. Kollegialt lärande och reflektion: Vi stöttar arbetsgrupper att reflektera kring sin praktik, med särskilt fokus på akademiskt lärarskap.
  2. Enklare och tydligare stödroller: Tillsammans undersöker vi hur roller som stöder pedagogisk utveckling kan fungera ännu bättre på KI.
  3. Nya vägar för utveckling: Genom workshops, webbinarier och verktyg vill vi inspirera till att ta nya steg i din undervisning.

Projektet utgår från dina erfarenheter och idéer. Det är din praktik som står i centrum.

Om projektet

Projektet drivs av Enheten för undervisning och lärande (UoL) och bygger på nära samarbete med KI:s engagerade lärare och handledare. Vi som arbetar i projektet:

Vi tror att de bästa lösningarna skapas tillsammans. Därför bjuder vi in dig att vara med och forma framtidens sätt att arbeta med pedagogisk utveckling. Oavsett om du vill delta i våra aktiviteter eller bara vill dela med dig av dina tankar är du en viktig del av projektet.

Hur arbetar vi?

Vår arbetsmetod är iterativ och flexibel - det betyder att vi testar, utvärderar och utvecklar tillsammans med dig som deltar. Så här bygger vi framtiden tillsammans:

  1. Utforskning av nuläget: Genom intervjuer och analyser har vi identifierat både styrkor och utvecklingsmöjligheter i den pedagogiska verksamheten på KI.
  2. Pilotgrupper: I nära samarbete med lärare skapar vi modeller för självvärdering och kollegial reflektion.
  3. Referensgrupp: En bred grupp med olika erfarenheter hjälper oss att säkerställa att våra lösningar är hållbara och användbara för alla.
  4. Praktiska verktyg: Vi utvecklar stödstrukturer som gör det enklare att kontinuerligt lära av din egen praktik och tillsammans med dina kollegor.

Genom att skapa strukturer för reflektion och utveckling hjälper vi dig att bygga en undervisningsvardag där lärande och förbättring alltid är möjligt.

Kontakt

Vill du veta mer? Kontakta Lotta Fröjdfeldtlotta.frojdfeldt@ki.se eller någon i teamet för att få veta hur du kan vara med och påverka.