Verktyg för gemensam pedagogisk utveckling
På denna sida finns resurser och verktyg för att utveckla pedagogiken tillsammans med en grupp kollegor. Genom att ge medarbetare möjlighet att möta kollegor och utbyta idéer får ni stärkt gemenskap och samsyn i undervisningsuppdraget.
Vad innebär kollegialt lärande
På denna sida har vi samlat samlat video, guider och verktyg som kan användas av grupper som vill utveckla lärandet tillsammans. I er process kan vi stötta med följande:
- Kollegialt lärande och reflektion: Vi stöttar arbetsgrupper att reflektera kring sin praktik, med särskilt fokus på KI:s pedagogiska grundsyn och akademiskt lärarskap.
- Enklare och tydligare stödroller: Tillsammans undersöker vi hur roller som stöder pedagogisk utveckling kan fungera ännu bättre på KI.
- Nya vägar för utveckling: Genom att erbjuda workshops, webbinarier och verktyg vill vi hjälpa grupper med din undervisning.
Vilka grupper vänder sig kollegialt lärande till
- Programgrupper som ska utveckla kurser
- Institutioner som arbetar med kvalitetsuppföljning
- Grupper som förbereder pedagogisk meritering
- Handledare som vill utveckla sin praktik
Process
Steg 1. Självvärderingar för lärare och/eller handledare
Ett första steg i processen är att självvärdera dina kunskaper och utmaningar som lärare/handledare för att sedan
- Studentens lärande (PDF) Download Studentens lärande (PDF)Öppna detta dokument med ReadSpeaker docReader- Hur jag som lärare/handledare arbetar med studentens lärande
- Lärarens/handledarens lärande (PDF) Download Lärarens/handledarens lärande (PDF)Öppna detta dokument med ReadSpeaker docReader- Hur jag som lärare/handledare arbetar med mitt eget lärande
- Kollegialt lärande (PDF) Download Kollegialt lärande (PDF)Öppna detta dokument med ReadSpeaker docReader- Hur jag arbetar med det kollegiala lärandet
- Organisatoriskt lärande (PDF) Download Organisatoriskt lärande (PDF)Öppna detta dokument med ReadSpeaker docReader- Hur jag arbetar med det organisatoriska lärandet
Steg 2. Arbeta kollegialt med pedagogisk utveckling
Ett kollegium kan vara formella grupperingar eller mer informella grupper. Det kan vara ämnesgrupper, kursgrupper, enhet eller pedagogiskt forum/råd. Det kan också vara kollegor som möts bara för att man ser nyttan av att samarbeta. Oavsett form, kan det vara bra att få en struktur på det utvecklingsarbete man gör. Man kan t.ex. utgå från en individuell självvärdering. Kollegiet är ofta en bra resurs och miljö för pedagogisk utveckling. Via kollegiet kan vi utbyta tankar och erfarenheter, söka hjälp och stöd, men också utmana varandra och utvecklas vidare tillsammans. Det kan vara extra viktigt med ett stödjande kollegium när man tex är ny inom ett område.
Steg 3. Förslag på utvecklande aktiviteter för att stärka ett kollegium
Här samlar vi flera olika aktiviteter som samtalskort och samundervisnig.

Co-Pilot agent för kollegialt lärande
Vi har tagit fram en agent som är tänkt att kunna hjälpa och stötta grupper i deras utveckling av kollegialt lärande för pedagogik. Du kan nå agenten genom denna länk.
Exempel på hur den kollegiala utvecklingsprocessen kan gå till
Intro för lärare och handledare
Analys - styrkor och utmaningar
Planering - Vad vi ska göra konkret
Följa upp och dela
Vanliga frågor
- Självvärdering: 15-20 minuter
- Träffar: 4 x 1,5 timme över ett läsår
- Förberedelse mellan träffar: 30 min
Nej, både nya och etablerade grupper fungerar
Viktigt att alla undervisar eller handleder
- UoL kan hjälpa till att facilitera träffarna
- Verktyg och mallar finns tillgängliga
- Andra grupper kan dela erfarenheter
Kontakt
Vill du veta mer eller få stöd? Kontakta Anna-Klara Rundlöf för mer information och möjligheter.
