Lathund för avtalshandläggning när KI är part i avtal

Här listar vi vad du behöver göra före och efter att avtalet granskats av jurist.

Checklistan finns även tillgänglig på engelska och som PDF

1. Stäm av med ansvariga för verksamheten (t.ex. prefekt och administrativ chef):
    • Att de godkänner avtalet utifrån ett vetenskapligt och ekonomiskt perspektiv
    • Att avtalet passar KI:s och institutionens verksamhet, riktlinjer och etiska principer
    • Att det är KI som är avtalspart och inte en forskare genom sin bisyssla (se Riktlinjer om bisysslor vid behov)
    • Att motparten godtas. En bedömning av risker förknippade med motparten bör göras  som t.ex. att KI:s anseende kan skadas genom att förknippas med motparten eller dess verksamhet.
    • Att ansvarig avtalshandläggare finns

2. Avtalshandläggaren ska:
  3. Bestäm avtalstyp (ta hjälp av Att samarbeta med KI – ett medicinskt universitet /Research Data Office (rdo@ki.se)/ External Engagement Office), exempelvis:
    • Sekretessavtal
    • Uppdragsforskning
    • Samverkansforskning
    • Överföring av material
    • Konsortialavtal
    • Överföring av data
    • Inköp av vara eller tjänst (kontakta enheten inköp och upphandling)
    • Donation/sponsring (se Regler om donationer och sponsring, kontakta Development Office do@ki.se)
    • Bidrag (kontakta Grants Office (grantsoffice@ki.se) för internationella bidrag)