Karolinska Institutets SK-kurser

Socialstyrelsen finansierar ett stort antal kurser som riktar sig till ST-läkare, så kallade SK-kurser (specialistkompetenskurser). SK-kurser är statligt finansierade kurser avsedda för läkare under vidareutbildning i Sverige. Karolinska institutet har ramavtal med Socialstyrelsen för leverans av SK-kurser och genomför varje år mellan 50-60 SK-kurser

Här kan du läsa om processen för att genomföra SK-kurser på KI. Om du har detaljerade frågor kring genomförandet av SK-kurser så hittar du en utförlig FAQ med vanliga frågor och svar längre ned på sidan. Du är även välkommen att kontakta oss.

Inför kursgenomförande

Upphandling av SK-kurser

Socialstyrelsen har ett fyraårigt ramavtal med Karolinska Institutet (samt ytterligare 12 leverantörer) gällande leverans av SK-kurser. Inför varje år avropar Socialstyrelsen kurser från ramavtalet mot de leverantörer som de har avtal med, under konkurrensutsättning. Kursområdena kan variera från år till år.

SK-kurser som ges av Karolinska Institutet samordnas av KI Uppdragsutbildning, som informerar institutioner och kontakter när det är öppet för anbud. KI Uppdragsutbildning samordnar ett gemensamt anbud till Socialstyrelsen. 

Anmälan

Socialstyrelsen sköter ansökan och antagning. För anmälan till SK-kurserna besök Socialstyrelsens hemsida för SK-kurser.

Under kursens genomförande

Ansvarsfördelning

Ansvarig kursgivare hos respektive institution står för kursinnehållet och bestämmer målgruppen för kursen. De delmål som framgår i kursbeskrivningarna är angivna av kursgivarna.

Du som kursgivare ska

  • förankra din kurs hos institutionen och göra en kostnadskalkyl i KI:s kalkylmall.
  • genomföra kursen
  • sammanställa deltagarlista, utvärdering och redovisning som skickas till KI Uppdragsutbildning.

KI Uppdragsutbildning ansvarar för

  • information om när det är öppet för att skicka in anbud till Socialstyrelsen
  • att ta emot alla anbud från KI:s institutioner och sammanställa dessa till ett gemensamt anbud till Socialstyrelsen
  • att meddela kursgivarna om de fått medel
  • att ta emot kursredovisningar från kursgivare efter avslutad kurs, kontrollera att den är komplett, vidarebefordra till Socialstyrelsen
  • att fakturera Socialstyrelsen och göra överföring av medel för respektive SK-kurs till respektive institution efter avslutad och redovisad kurs.

Efter kursavslut

Kursredovisning

Efter kursens avslut ska kursredovisning skickas per vanlig post och e-post till sk-kurser@ki.se (skicka ej direkt till Socialstyrelsen). Se kontaktuppgifter nedan. Vi skulle behöva ha din redovisning senast tre veckor efter avslutad kurs.   

Har du tillgång till e-signering via edusign räcker det att du mailar in komplett kursredovisning med e-signerade original till sk-kurser@ki.se.

Du kan ladda ner alla dokument som behövs för redovisningen av SK-kurser på Socialstyrelsens hemsida

Den kompletta kursredovisningen består av

  • kursredovisning, Socialstyrelsens blankett, underskriven av kursansvarig
  • deltagarlista, Socialstyrelsens blankett, underskriven av kursansvarig
  • sammanställning av utvärderingar, Socialstyrelsens blankett
  • uppdaterat schema
  • eventuell litteraturförteckning.

OBSERVERA: Om tekniskt avancerad utrustning har använts som en del av undervisningen ska kursredovisningen även innehålla ytterligare en utvärdering som återfinns på hemsidan ovan. 

Kursredovisningar skickas till:

eller 

  • sk-kurser@ki.se och per post till postadressen nedan (om du skickar fysiskt signerade dokument)

Postadress
Nadja Saltell
Karolinska Institutet Uppdragsutbildning
Berzelius väg 3 | 171 77 Stockholm

FAQ

Generellt om SK-kurser

En SK-kurs är en statsbidragsfinansierad kurs som riktar sig till ST-läkare, alltså läkare som genomgår sin specialiseringstjänstgöring. Kurserna ingår i det nationella utbudet som finansieras av Socialstyrelsen och syftar till att täcka viktiga moment i ST-utbildningen enligt de målbeskrivningar som gäller för varje specialitet. ST-läkare ansöker om platser via Socialstyrelsens system, och själva kursavgiften betalas av staten.

SK-kurser som ges av Karolinska Institutet samordnas av KI Uppdragsutbildning, som informerar institutioner och kontakter när det är öppet för anbud. KI Uppdragsutbildning samordnar ett gemensamt anbud till Socialstyrelsen.

Karolinska Institutet har ramavtal med Socialstyrelsen kring leverans av SK-kurser. Observera att du som kursledare inte räknas som leverantör av SK-kurser utan det är Karolinska Institutet som organisation som officiellt är det och därmed skickas alla anbud in gemensamt för KI via enheten för uppdragsutbildnin

Socialstyrelsen har ett fyraårigt ramavtal med Karolinska Institutet (samt ytterligare 12 leverantörer) gällande leverans av SK-kurser. Inför varje år avropar Socialstyrelsen kurser från ramavtalet mot de leverantörer som de har avtal med, under konkurrensutsättning. Kursområdena kan variera från år till år. Läs mer om upphandling av SK-kurser på Socialstyrelsens hemsida.

SK-kurser som ges av Karolinska Institutet samordnas av KI Uppdragsutbildning, som informerar institutioner och kontakter när det är öppet för anbud. KI Uppdragsutbildning samordnar ett gemensamt anbud till Socialstyrelsen.

Inför avrop av SK-kurser

På Karolinska Institutet samordnas all SK-kursverksamhet via enheten för uppdragsutbildning. Hör av dig till sk-kurser@ki.se om du vill lämna anbud för ett kursämne. OBS – skicka EJ in eget anbud! 

Ifall er SK-kurs vann anbudet för exempelvis 2026 och det i det avtalet ingick option för 2027 – så kommer inte kursen finnas med i avropsupphandlingen för 2027. Socialstyrelsen kommer i stället vid behov utlösa optionen och kommer kontakta er ifall det blir aktuellt. Det betyder att ni inte behöver göra något för den kursen under avropet för 2027.

Mejla din fråga till sk-kurser@ki.se så dubbelkollar vi med Socialstyrelsen och återkommer till er om det. 

Ja, för att anbudet ska kunna skickas in krävs det rent tekniskt att det är två datumförslag ifyllda, en för våren och en för hösten. Här får man ange vilket datum man föredrar. Socialstyrelsen strävar efter att tillgodose önskemål om kursdatum i den mån det är möjligt. Undantagsfall är om det är en annan SK-kurs inom liknande kursämne där man förväntar sig att samma grupp -läkare vill söka till – då försöker man justera datum så att bägge kurserna inte går samtidigt. 

Socialstyrelsen tar kontakt med kursansvarig lärare och kursadministratör i god tid innan kursen ska ges, och meddelar datum. Socialstyrelsen strävar efter att så långt som möjligt välja de datum man i anbudet har angett att man föredrar. Om det är så att kursen enligt avtal förväntas ges två gånger under året så meddelas det.  

I underlaget nämns ”Tilldelningskriterier” och ”Mervärde”. Detta är inte ett monetärt tillägg man får till sitt anbudspris, utan ett slags “poängsystem” som används för att värdera anbud från olika leverantörer gentemot varandra. Förutom angivet totalpris kommer även dessa tilldelningskriterier att utvärderas. Varje tilldelningskriterium tillmäts ett mervärde i kronor. Det totala mervärdet subtraheras därefter från leverantörens angivna totalpris. Resultatet betecknas anbudets jämförelsesumma. Anbudet med den lägsta jämförelsesumman är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. 

Totalpris - totalt mervärde = anbudets jämförelsesumma.

De tilldelningskriterier som används är: antal kursdagar, antal deltagare, korrekt ifylld kursbeskrivning, samt svar JA/NEJ på frågan “Kan ni erbjuda kursen vid två tillfällen under året?” (sista kriteriet finns bara med för ett fåtal antal kursämnen)

Man behöver inte erbjuda det maximala antalet platser. I avropsunderlaget framgår vad som är minimum respektive max antal deltagare man får erbjuda.

Att ha det högsta antalet platser som Socialstyrelsen efterfrågar är dock starkt att föredra när det är möjligt, då det är ett tilldelningskriterum som kommer göra anbudets pris konkurrensmässigt starkare jämfört med andra som inte har det. 

Om ni inte vinner anbudet för er kurs, så finns möjligheten att istället erbjuda kursen som ST-kurs, i form av uppdragsutbildning (dvs deltagaren betalar via sin arbetsgivare en kurskostnad). Ta gärna kontakt med Nadja Saltell för mer information. 

Ta gärna kontakt med Nadja Saltell rörande detta om det finns frågetecken. Du kan även alltid ta kontakt med administrativ chef eller ekonomiansvarig på din institution som kan hjälpa dig och svara på specifika frågor kring din budget.

Fika får ingå i kursavgiften om det är överenskommet med administrativ chef på institutionen. Det är godtagbart att i kalkylen ha med kostnader för förtäring så länge det ryms i budgeten och det inte går ut över kvalitén för kursen i övrigt. Det är upp till respektive institution (administrativ chef) att fatta beslut om vad man tycker är acceptabelt som gräns för förtäring.

Bra att veta för nya kursgivare

Inför avrop och inlämning av anbud så är det viktigt att kursansvarig lärare är anknuten till en institution på Karolinska institutet. Om det finns två kursansvariga lärare som är knutna till olika institutioner så gäller det att komma överens om vilken institution som kursen ska hållas genom.

Om du önskar ge en kurs och inte är anknuten till en institution på lärosätet så kontakta administrativ chef på den institution som bör bli aktuell.

Kontakta administrativ chef på båda institutionerna och be dem avgöra vilken som ska vara kursgivande. Efteråt meddelar du oss på enheten för uppdragsutbildning och vi utgår från det beslutet i anbud och organisering av kursen.

Kursansvarig lärare ska enligt ramavtalet med Socialstyrelsen

  • vara förtrogen med Socialstyrelsens gällande föreskrifter och allmänna råd om läkarnas specialiseringstjänstgöring, främst avseende målbeskrivningar och delmål för de målgrupper som kursen riktar sig till
  • ha akademisk examen inom kursens ämnesområde
  • ha erfarenhet av att minst en (1) gång under de senaste fem (5) åren ha varit kursansvarig eller själv ansvarat för att arrangera specifika delar i en (1) eller flera kurser riktade till målgruppen läkare under specialiseringstjänstgöring
  • ha erfarenhet av att utforma utbildningsmål
  • ha erfarenhet av att bedöma kursdeltagares måluppfyllelse
  • säkerställa att medverkande personer som undervisar i kursen och som till sin profession tillhör ett legitimationsyrke har giltig legitimation och full behörighet att utföra sitt yrke.

Inför att kursen ska ges så behövs en kurssekreterare, lokaler och eventuell utrustning finnas på plats. Stäm av internt så det finns resurser och tid för detta. 

Genomförande av en SK-kurs

Du som kursgivare står för genomförande av din SK-kurs. Ofta har man som kursledare en administratör/kurssekreterare till sin hjälp. Hör med administrativa chefen på din institution om detta är möjligt hos er.

Bokning av lokaler, fika och annat praktiskt inför kursgenomförandet ansvarar du som kursledare för.

Efter kursavslut ansvarar du som kursgivare för att komplett kursredovisning skickas till KI Uppdragsutbildning.

KI Uppdragsutbildning ansvarar för att granskning och inlämning av komplett kursredovisning för samtliga SK-kurser till Socialstyrelsen. Samtliga kursredovisningar diarieförs även.

KI Uppdragsutbildning ansvarar även för fakturering av Socialstyrelsen och överföring av ersättning för SK-kurs till respektive institution efter avslutad och redovisad kurs.

Följande dokument ska ingå i kursredovisningen

  • kursredovisning, Socialstyrelsens blankett, signerad av kursansvarig
  • deltagarlista, Socialstyrelsens blankett, signerad av kursansvarig
  • sammanställning av utvärderingar, Socialstyrelsens blankett
  • uppdaterat schema
  • eventuell litteraturförteckning.

Mer information finns på Socialstyrelsens webbplats.

Signering får med fördel göras digitalt med eduSign.

För kursgivare som ger SK-kurs med avancerad utbildningsutrustning:

Om kursgivaren har genomfört en kurs där avancerad utbildningsutrustning har använts som en del av undervisningen, så ska kursredovisningen även innehålla följande utvärderingsblankett. Den ska fyllas i av samtliga kursdeltagare och skickas in till Socialstyrelsen med redovisningen. Utvärderingsfrågor om avancerad utbildningsutrustning.

E-posta komplett kursredovisning till sk-kurser@ki.se. Om du som kursgivare har signerat digitalt via edusign behöver du inte posta över några dokument. Har du signerat med fysisk signatur behöver vi få in originaldokument med din signatur via posten (se postadress högre upp på denna sida).

Vi kontrollerar att din kursredovisning är komplett och rätt ifylld och skickar vidare till Socialstyrelsen för godkännande.

Fakturering av SK-kurser genomförs av KI Uppdragsutbildning efter att komplett kursredovisning har lämnats in och godkänts av Socialstyrelsen.

Överföring av er ersättningen görs normalt sett senast fyra veckor efter att faktureringen av kursen gjorts (omkring den 20:e varje månad).

Kontakt

Profile image

Nadja Saltell

Projektsamordnare
Michelle Azorbo
2025-12-13