Ansök om medel för pedagogisk utveckling gällande forskarutbildningskurser 2025

Kurs- och programkommittén (KPK) tar nu emot ansökningar om medel för aktiviteter som syftar till pedagogisk utveckling av forskarutbildningskurser. Aktiviteten ska genomföras under 2025 (eller det som återstår av hösten 2024). Föreslagen aktivitet ska innehålla elementet samarbete.

Tema för aktiviteterna

Ansökan kan göras för aktiviteter som främjar samarbete mellan flera forskarutbildningsprogram, forskarskolor eller grupper av fristående kurser (t.ex. statistikkurser).

Här är några exempel på tänkbara aktiviteter:

1. Workshops för doktorander och postdocs inom relevanta ämnen som AI, hållbarhet eller specifika metoder.
  2. Workshops för fortbildning av lärare med fokus på områden som bedömning och lärande, kurs- eller aktivitetsvärderingar, tillgänglighet i kurser eller användning av didaktiska verktyg.
  3. Planeringsdagar för samordning av kurser eller seminarieserier i samarbete mellan mer än en forskarskola, forskarutbildningsprogram eller grupp av fristående kurser.

Vem kan söka?

Ansökan kan göras av dig som har en doktorsexamen, är involverad i forskarutbildningskurser och har en anställning vid eller anknytning till en KI-institution.

Om ansökan

Ansökan tas emot löpande fram tills ca 31/10 2025 (sökande måste beakta tid för beslutsfattande och att utbetalning av medel kan göras innan årsskiftet, se Rekvirering av medel nedan).

Använd ordinarie blankett för medelsansökan för forskarutbildningsaktiviteter och skicka denna inklusive bilagor till doctoralcourses@ki.se

Sökande rekommenderas att informera styrgruppen för aktuellt doktorandprogram och/eller forskarskola, alternativt (om ansökan avser fristående kurser) sin avdelningschef, om sin ansökan.

Om involvering av stöd från UoL (Enheten för Undervisning och lärande) inkluderas i aktiviteten måste den sökande i förväg ha kommit överens med UoL om förväntningarna på detta stöd.

Beslut

Kurs- och programkommittén (KPK) fattar löpande beslut om medelstilldelning vartefter ansökningar mottas.

Om fler ansökningar inkommer än KPK kan finansiera förbehåller sig KPK rätten att prioritera, t.ex. vad gäller fördelning av aktiviteter mellan olika aktörer (program, forskarskolor etc.).

Aktivitetsanalys

Skriv en kortfattad aktivitetsanalys enligt mall (max 200 ord). Denna skickas tillsammans med rekvisitionen, alternativt senast fyra veckor efter avslutad aktivitet till doctoralcourses@ki.se (se Rekvirering av medel).

Rekvirering av medel

Belopp under 5 000 kr kan rekvireras direkt efter meddelat beslut om tilldelning.

Belopp om 5 000 kr eller mer kan rekvireras efter avslutad aktivitet.

Rekvisitionsblankett

Anna Gustafsson