Fem åtgärder för tillgänglighet i forskarutbildningskurser
Varför tillgänglighet? God tillgänglighet i digitala material är avgörande för vissa studenter men till god hjälp för alla. På den här sidan finns principer för hur man kan förbättra tillgängligheten i forskarutbildningskurser, där punkt 1 och 4 är lagkrav.
Sist på sidan hittar du en kort video som beskriver dessa fem principer.
1. Använd korrekt rubrikstruktur i Canvas och i dokument
- Använd den inbyggda rubrikstrukturen (i Canvas eller i ditt ordbehandlingsprogram (t.ex. formatmallar i Microsoft Word)).
- Sätt dina rubriker innan du lägger till detaljer eller stil.
- Var kortfattad och beskrivande.
Dessa åtgärder gör att en skärmläsare (t.ex. JAWS eller NVDA) läser upp rubrikerna i rätt ordning och ger innehållet korrekt struktur.
2. Skriv länkar som är kortfattade, beskrivande och meningsfulla
- Använd ett specifikt och beskrivande språk (inte ”klicka här”)
- Använd olika benämning för varje länk på sidan.
Exempel på hur man länkar till en film: Grunderna i tillgänglighet, länkar - University of Minnesota - Kaltura MediaSpace (umn.edu)
Exempel på hur du kan länka till en webbsida där du kan lära dig hur du identifierar och undviker publicering i oseriösa tidskrifter.
3. Använd listor
Listor förbättrar kursdeltagarnas förståelse genom att organisera information i tydliga, kortfattade punkter. Det hjälper deltagarna att snabbt identifiera nyckelbegrepp och gör det lättare att ta till sig komplext material. Genom att minska den kognitiva belastningen och förbättra läsbarheten säkerställer listor att deltagarna kan fokusera på att lära sig innehållet, inte på att tyda långa stycken.
4. Lägg till undertexter eller alternativa texter för video och ljud
Film och ljud måste göras tillgängligt för alla. Det innebär att du måste se till att din film är tillgänglig om den publiceras i KI:s digitala kanaler, till exempel ki.se eller Canvas. Användare som inte kan ta del av videoupptagningar ska ha möjlighet att ta del av innehållet med hjälp av en alternativ återgivning, till exempel genom textning och syntolkning.
Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service föreskriver att alla filmer som publiceras offentligt efter den 23 september 2020 ska vara textade. Det innebär att filmer som du skapar för dina kurser måste ha undertexter.
5. Lägg till alternativ text till bilder
Alternativ text, eller ”alt-text”, kan läsas av tekniska hjälpmedel, vilket gör att fler i din målgrupp får tillgång till ditt innehåll. Vi rekommenderar att du lägger till alt-texter till dina bilder på dina Canvas-sidor.