Skillnader mellan uppdragsutbildning och reguljär utbildning

Uppdragsutbildning vid KI skiljer sig från reguljär utbildning på flera viktiga punkter, bland annat vad gäller examination, behörighet och deltagarnas rättigheter. Här förklaras vad som gäller vid misstanke om fusk, hantering av frånvaro, behörighetskrav och andra särskilda villkor för deltagare i uppdragsutbildning.

Fusk och vilseledande vid examination 

För deltagare på uppdragsutbildning kan högskoleförordningen inte tillämpas. 1 Av detta följer att frågor kring fusk och vilseledande vid examination och studieprestation i samband med uppdragsutbildning regleras i KI:s riktlinjer för uppdragsutbildning (dnr 1–303/2019). Detta gäller även möjlighet till att hantera andra disciplinära frågor som ska regleras i avtal med uppdragsgivare. 

Fusk hanteras som ett betygsärende 

Misstanke om att en deltagare på en uppdragsutbildning vid KI har försökt att vilseleda när en studieprestation ska bedömas betraktas som ett betygsärende. Det innebär att examinator har beslutanderätt i ärendet och att ett försök att vilseleda kan vara grund för ett underkänt resultat. Vid misstanke om att en deltagare försökt att vilseleda vid examinationen ska examinator konsultera föredragande vid disciplinnämnden innan beslut om betyg tas. Syftet med konsultationen är att examinator ska få vägledning om vad som kan bedömas utgöra ett försök att vilseleda. Kontakt med föredragande ger en utomstående bedömning och främjar en likabehandling av ärenden om misstänkt vilseledande inom hela KI. Konsultationen bygger på föredragandes erfarenheter av liknande ärenden som hanterats av disciplinnämnden.

Examinator kontaktar föredragande vid disciplinnämnden och beskriver det aktuella fallet. 

Examinator informerar deltagaren om misstanken och ger deltagaren möjlighet att inkomma med synpunkter. 

Föredragande gör därefter en granskning av underlaget. Vid behov av komplettering tar föredragande kontakt med examinator. Föredragande kan också hålla ett möte med deltagare och examinator om det bedöms behövas för utredningen. Vid tveksamma fall kan föredragande diskutera underlaget med disciplinnämndens ordförande.

Föredragande ger examinator besked om huruvida ärendet är att jämföra med ett försök att vilseleda enligt högskoleförordningen. Om bedömningen är att det handlar om ett försök att vilseleda kan examinator underkänna deltagaren på den grunden. Om bedömningen är att det inte handlar om ett försök att vilseleda bedömer examinator den aktuella examinationen enligt vanliga rutiner. 

Examinator tar beslut i betygsärendet. Vid underkänt resultat har deltagaren rätt att begära omprövning av beslutet på samma sätt som vid övriga betygsärenden. Examinator ansvarar för att informera om möjligheten till omprövning när besked ges om underkännande. 

Arbetsgivaren ska skriftligen informeras när en deltagare har underkänts p.g.a. fusk, som senast vid andra tillfället. Ansvarig projektledare på Enheten för uppdragsutbildning är ansvarig för att meddela arbetsgivaren. 

I kursplaner för uppdragsutbildning införs en text om att försök att vilseleda kan vara grund för underkänt resultat. 

Frånvaro 

Hög frånvaro och/eller avhopp meddelas Enheten för uppdragsutbildning så att detta kan kommuniceras med arbetsgivare. 

Behörighet 

Uppdragsutbildning är inte utbildning på grundnivå eller avancerad nivå men kan tillgodoräknas som sådan. Uppdragsutbildning ska knyta an till utbildning på grundnivå eller avancerad nivå som högskolan/universitetet har examensrätt för.  

I normalfallet behöver deltagare på uppdragsutbildning inte uppfylla de behörighetskrav som anges i kursplan. Deltagare behörighetsprövas inte. 

Undantag från ovan är program och/eller kurser som leder till examen och där deltagarens behörighet prövas innan avtal om deltagande upprättas. 

Deltagares behörighet på program ska också prövas löpande inför uppflyttning till senare kurs/termin på samma sätt som för studenter.

Kursdeltagare/studenter 

Deltagare på uppdragsutbildning är inte studenter vid lärosätet. Deltagare har därför inte rättigheter motsvarande de som studenter har. Av detta följer att deltagare på uppdragsutbildning t. ex. inte har rätt till studiemedel, studievägledning eller studenthälsovård. 

Samundervisning av deltagare i uppdragsutbildning och studenter i den ordinarie högskoleutbildningen är tillåtet under förutsättning att den ordinarie högskoleutbildningen inte påverkas negativt. 

Tillgodoräknade 

Eftersom möjlighet att tillgodoräkna kurs bara ges stöd i högskoleförordningen för studenter kan begreppet ej användas för uppdragsutbildning, se ovan om skillnaden mellan studenter/kursdeltagare ovan. 

Deltagare med särskilda behov 

Om Uppdragsgivare utser deltagare med särskilda behov med anledning av funktionsvariation kan KI bistå med hjälpmedel i KI:s lokaler. Om detta innebär ytterligare kostnader ska Uppdragsgivaren ansvara för dessa. Enheten för uppdragsutbildning handlägger frågan inledningsvis och lämnar sedan över till examinator.

Michelle Azorbo
2025-08-14