Grundläggande högskolepedagogik, distans (GHPD)
Kursen är en allmän introduktion till pedagogik inom högre utbildning och gör det möjligt för deltagarna att diskutera teori och begrepp inom högskolepedagogik relaterat till sin praktik och egna erfarenheter.
Syfte
Syftet med kursen är att stärka den professionella kompetensen som universitetslärare och stimulera till ett reflekterande förhållningssätt till undervisning och lärande.
Kursens innehåll
- Kunskap och lärande
- Lärar- och studentroller
- Målbaserad utbildning och bedömning
- Undervisnings- och lärandeaktiviteter
- Den professionella läraren
Kursens lärandemål
Vid slutet av kursen väntas deltagaren kunna:
- granska och utveckla undervisning/handledning utifrån principer om målbaserad undervisning och lärande
- resonera om undervisning och lärande samt bedömning i ett givet sammanhang.
- visa ett reflekterat förhållningssätt till det egna akademiska lärarskapet, relationen till studenterna, samt till den högre utbildningens värdegrund.
Arbetsformer
Studierna bedrivs främst via lärplattformen Canvas och bygger i stort på arbete med individuella skriftliga uppgifter och litteraturstudier samt gruppdiskussioner och kamratåterkoppling i en liten grupp.
Kursen består av fem moment samt ett examinationsmoment. Varje moment pågår under två veckor där den första veckan är egna studier och den andra veckan gruppdiskussion i Canvas.
Omfattning
Kursen motsvarar fem veckors högskolestudier (200 timmar) utlagda över en termin.
Målgrupp och behörighet
Kursen riktar sig till lärare/handledare med ingen eller ringa högskolepedagogisk utbildning, som undervisar/handleder studenter på KI:s utbildningsprogram.
Sökande till kursen arrangeras utifrån en uppsättning prioriteringskriterier:
- Har undervisning eller handledning kopplat till Karolinska Institutet
- Är kursansvarig lärare/examinator eller ska inom kort överta kursansvar
- Ska ansöka om docentur inom de närmaste 6-12 månaderna
- Har sökt kursen tidigare
- Motivation för att delta i kursen (anges i ansökan)
Förutsättningar
Kursdeltagare behöver ha tillgång till dator med nätuppkoppling och behöver kunna delta den andra veckan i varje moment i asynkron gruppdiskussion via lärplattformen Canvas.
Deltagarna ansvarar själva för att köpa sin kurslitteratur.
Språk
Kursen kommer att genomföras på både svenska och engelska. Önskemål om språk anges vid anmälan och kommer så långt det går vara utgångspunkt för skapandet av de små kursgrupper som kommer att studera tillsammans under kursen.
Kursdatum för höstterminen 2025
Kursen startar den 21 augusti med förberedande arbete via lärplattformen Canvas.
Det är obligatoriskt att delta på den gemensamma uppstarten på campusdagen:
- 4 september (09:00-16:30) på campus
Syftet med dagen är dels att ge en introduktion till kursen, men framför allt att ge deltagarna möjlighet att träffa sin mindre kursgrupp och handledare, och börja formas som grupp.
Observera att frånvaro från campusdagen kan leda till att deltagarna förlorar sin kursplats. Campusdagen kommer av praktiska skäl huvudsakligen hållas på engelska.
Det mesta av kursarbetet sker asynkront men vi kommer att träffas:
• Online för ett webbinarium den 2 oktober (tid bestäms med gruppen under campusdagen)
• Online för ett webbinarium den 7 november (tid bestäms med gruppen under campusdagen)
• Online för ett webbinarium den 20 november (tid bestäms med gruppen under campusdagen)
Kursen avslutas den 15 december.
Examination
Vänligen se kursplan.
Meritering
Kursen anses meriterande vid ansökan om docentur (https://medarbetare.ki.se/din-anstallning/docentur-vid-ki) och/eller anställning som universitetsadjunkt eller universitetslektor vid KI. Kursens lärandemål är utformade i enlighet med Sveriges universitets- och högskoleförbunds rekommendationer för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning. Kursen ger inte högskolepoäng, men motsvarar fem veckors högskolestudier.
Efter avslutad kurs erhåller godkänd deltagare ett kursintyg.
Registrering
Välkommen att söka kursen! Ansökningsperiod för höstterminen 2025 är öppen 14 mars-15 april.
Maximalt antal deltagare på kursen är 60 personer (sex deltagare per grupp). Kursen är kostnadsfri för anställda vid Karolinska Institutet och regionanställda som undervisar/handleder Karolinska Institutets studenter.