Formativ bedömning och återkoppling - utforma bedömning som stöttar lärande

Syftet med kursen är att stödja dig som universitetslärare/handledare i att utveckla din förmåga att utforma och genomföra formativa bedömningar, som stöttar studenters lärande.

Kursens innehåll

  • Formativ bedömning och lärande
  • Metoder och förhållningssätt vid formativ bedömning
  • Feedback literacy och själv- och kamratbedömning

Kursen baseras på teorier om lärande, återkoppling, ett reflekterande förhållningssätt och lärande via deltagaraktivitet och samarbete.

Kursens lärandemål

Efter kursen ska deltagaren kunna:

  • Reflektera kring grunderna för formativ bedömning och kontextens påverkan på möjligheterna till lärande och utveckling inom det egna ämnesområdet
  • Granska och utveckla aktiviteter för formativ bedömning utifrån principer om konstruktiv återkoppling och lärande.
  • Tillämpa principer för formativ bedömning som stöttar studenters lärande.

Arbetsformer

I den pedagogiska grundsyn som kursen bygger på ingår att kursdeltagarna deltar aktivt under kursens samtliga moment. Olika undervisningsformer och tekniker, även digitala, kommer att användas i kursen. Dessa är också tänkta som modeller för deltagarnas egna undervisnings-/handledningssituationer där formativ bedömning görs.

Omfattning

Kursen motsvarar två veckors högskolestudier (80 h) och de gemensamma kursträffarna på campus Flemingsberg omfattar cirka hälften av tiden (40 h schemalagda tider). Utöver detta tillkommer eget arbete, motsvarande cirka fem dagar, för inläsning av litteratur och genomförande av uppgifter (bland annat en studentintervju). Närvaro på schemabundna dagar är obligatorisk.

Målgrupp och behörighet

Kursen riktar sig till dig som är lärare/handledare med grundläggande högskolepedagogisk utbildning (5 veckor), motsvarande till exempel GHP (Grundläggande högskolepedagogik), GHPD (Grundläggande högskolepedagogik, distans) eller HPK (Högskolepedagogik för lärare och handledare i verksamhetsförlagd utbildning).
 

Förutsättningar

Kursdagarna är förlagda till sal på campus Flemingsberg.

Språk

Svenska men undervisning på engelska förekommer.

Kursdatum för höstterminen 2025

Kursen öppnar i Canvas den 26 augusti 2025. Instruktioner om förberedande uppgifter och läsning inför första kursträffen finns tillgängliga i Canvas vid kursens öppnande.

Kursträffar:

  • 9-10 september, klockan 9:00-16:00, campus Flemingsberg
  • 24-25 september, klockan 9:00-16:00, campus Flemingsberg
  • 15-16 oktober, klockan 9:00-16:00, campus Flemingsberg
  • 11 november, klockan 8:30-16:30, campus Flemingsberg

Examination

Examination av kursens lärandemål sker genom att deltagaren:

  • Granskar och vidareutvecklar formativ bedömning för en student eller grupp av studenter och redovisar detta skriftligt.
  • Genomför ”peer assessment” (kamratbedömning) av en annan deltagares examinationsuppgift och ger återkoppling.

För att godkännas på kursen krävs:

  • Aktivt deltagande på kursens samtliga moment
  • Godkänd examinationsuppgift som visar att lärandemålen uppnåtts

Instruktioner och bedömningskriterier till examinationsuppgiften tillhandahålles vid kursstart.

Meritering

Kursen räknas som meriterande och godkänns vid ansökan om docentur eller anställning som universitetsadjunkt/universitetslektor vid KI. Kursen ger dock inte högskolepoäng utan motsvarar två veckors högskolestudier.

Efter avslutade studier får godkänd deltagare ett kursintyg. 

Registrering

Välkommen att söka kursen! Ansökningsperioden för höstterminen 2025 är öppen 14 mars-15 april.

Maximalt antal deltagare på kursen är 22 personer. Kursen är kostnadsfri för anställda vid Karolinska Institutet och regionanställda som undervisar/handleder Karolinska Institutets studenter. Kursen kan också sökas av medarbetare på KTH och SU (Stockholm trio) i mån av plats.

Rekommenderad litteratur och övriga läromedel

  • Boud, D. & Molloy, E. (2013) Feedback in Higher and Professional Education: Understanding it and doing it well. Routledge.
  • Fler förslag till rekommenderad litteratur och övriga resurser kommer att presenteras i kursrummet på Canvas.

Kontakt 

Kursen ges av Undervisning och lärande.

Anna-Maria Nordvall

Course coordinator