Institutionsnivå

Det systematiskt kvalitetsarbete inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå genomförs på flera nivåer, t.ex. på kurser, institutioner, program och övergripande på KI. På institutionsnivå ingår bl.a. återrapportering av utbildningsuppdraget, kvalitetsplan, kollegial granskning och lärande gällande kvalitetsplan och institutions specifika temautvärderingar.

Återrapportering av utbildningsuppdraget

För att följa upp utbildningsuppdraget samt ta fram underlag för att utveckla och säkerställa att KI:s utbildningsverksamhet håller hög kvalitet och god forskningsanknytning ska institutioner och programnämnder årligen lämna en återrapportering av utbildningsuppdraget till KU.

Återrapporteringen av utbildningsuppdraget består av ett antal frågeställningar inom ett strategiskt urval av de områden som KU identifierat som viktiga för utbildningens kvalitet. Syftet med frågeställningarna i återrapporteringen är att stimulera en systematisk kvalitetsutveckling på institutionen och inom program samt vidare att ge KI:s ledning underlag för att följa upp, utveckla och kvalitetssäkra KI:s utbildningsverksamhet.

Inför verksamhetsåret fastställer KU de områden, och de specifika frågeställningarna inom varje område, som återrapporteras och delger institutionerna detta. Institutioner och programnämnder lämnar in återrapportering av utbildningsuppdraget efter verksamhetsåret.

Kvalitetsplan

En kvalitetsplan ska årligen upprättas på institutionsnivå respektive programnivå enligt fastställda mallar. Kvalitetsplanen är ett verktyg för kvalitetsutvecklingen på institutionsnivå respektive programnivå.

Planen består av följande delar:

  1. Kvalitetsberättelse för föregående verksamhetsår bestående av beskrivning av genomförda aktiviteter samt det sammantagna resultatet för identifierade förbättringsområden.
  2. Analys av utbildningskvalitet inklusive en redovisning av resultat och underlag som analysen baseras på samt prioriterade förbättringsområden.
  3. Aktivitetsplan för kommande verksamhetsår baserat på de slutsatser som sammanfattas i analysen och prioriterade förbättringsområden.
  4. Mappning av examensmål mot lärandemål i kursplaner, lärandeaktiviteter och examinationer (endast för program).

Prefekten ansvarar för att en kvalitetsplan upprättas för kvalitetsutvecklingen av institutionens utbildningsuppdrag. Kvalitetsplanen fastställs av institutionens utbildningsnämnd. För programansvariga institutioner ska kvalitetsplan för de program som institutionen ansvarar för biläggas institutionens kvalitetsplan.

Kvalitetsplaner för institution och program skickas till KU i samband med återrapportering av utbildningsuppdraget. Detta för att KU ska kunna följa upp att kvalitetsplaner upprättas samt för att kunna planera för kollegial granskning och lärande kring kvalitetsplaner.

Kollegial granskning och lärande

Återkoppling på kvalitetsplanerna sker genom kollegial granskning och lärande mellan institutioner och program vilket arrangeras av KU. Granskningsgrupperna sätts samman centralt och för att öka kontaktytorna samt tillföra nya perspektiv och inslag av extern granskning sätts institutionsgrupper och programgrupper ihop utifrån principen att i mesta möjlig mån fördela institutioner och program som redan har stora samarbeten i olika grupper. Inför granskningstillfället får granskningsgruppen tillgång till varandras kvalitetsplaner samt de aspekter som gruppdiskussionen ska utgå ifrån. Institutioner och program ansvarar själva för att dokumentera den återkoppling och förbättringsförslag som de får samt besluta om de, utifrån detta, vill revidera sin kvalitetsplan under innevarande år.

Institutions temautvärderingar

För att möta olika behov av utvärderingar kan utbildningsnämnder och programnämnder genomföra utvärderingar på ett specifikt tema som komplement till de obligatoriska utvärderingarna.

Kontakt

Profile image

Johanna Zilliacus

KU-ledamot med uppdrag kring löpande kvalitetsarbete
Profile image