Programnivå
Det systematiskt kvalitetsarbete inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå genomförs på flera nivåer, t.ex. på kurser, institutioner, program och övergripande på KI. På programnivå ingår bl.a. kursuppdrag, kvalitetsplan, kollegial granskning och lärande gällande kvalitetsplan, programutvärdering, KI gemensamma enkäter och utvärderingar och programspecifika temautvärderingar.
Programutvärderingar
Alla KI:s utbildningsprogram på grundnivå och avancerad nivå ska genomgå en programutvärdering vart åttonde år. Syftet med den regelbundna, systematiska och djupgående granskningen av utbildningsprogrammen är att säkerställa att studenterna ges goda förutsättningar att nå examensmålen och att de har uppnått dem när examen utfärdas.
Programmen är grupperade i åtta programgrupper baserat på vilken examen programmet leder till (grundnivå/avancerad nivå, yrkesexamen/generell examen). Varje programgrupp utvärderas av en bedömargrupp bestående av både KI-externa och KI-interna bedömare. För varje utvärderingsomgång utnämns en bedömargrupp.
Varje program genomför en självvärdering enligt fastställd mall och tar fram övrigt underlag. Bedömargruppen granskar programmen utgående från självvärderingen och underlagen och genomför intrevjuer med programansvariga, lärare och studenter. Granskningen baseras på specifika bedömningsområden och bedömningsgrunder. Bedömargruppen sammanfattar sin bedömning i en rapport som identifierar programmets styrkor och förbättringsområden. Bedömargruppens rapport återkopplas till programmet och kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU).
Programmet tar fram en åtgärdsplan enligt mall och åtgärdsplanen följs upp av KU. De identifierade åtgärderna och KU:s uppföljning utgör sedan underlag för programmets årliga kvalitetsplan. Kollegial granskning och lärande mellan programmen utgör ett stöd för programmen i en programgrupp under hela processen.
Kvalitetsplan
En kvalitetsplan ska årligen upprättas på institutionsnivå respektive programnivå enligt fastställda mallar. Kvalitetsplanen är ett verktyg för kvalitetsutvecklingen på institutionsnivå respektive programnivå.
Planen består av följande delar:
- Kvalitetsberättelse för föregående verksamhetsår bestående av beskrivning av genomförda aktiviteter samt det sammantagna resultatet för identifierade förbättringsområden.
- Analys av utbildningskvalitet inklusive en redovisning av resultat och underlag som analysen baseras på samt prioriterade förbättringsområden.
- Aktivitetsplan för kommande verksamhetsår baserat på de slutsatser som sammanfattas i analysen och prioriterade förbättringsområden.
- Mappning av examensmål mot lärandemål i kursplaner, lärandeaktiviteter och examinationer (endast för program).
Prefekten ansvarar för att en kvalitetsplan upprättas för kvalitetsutvecklingen av institutionens utbildningsuppdrag. Kvalitetsplanen fastställs av institutionens utbildningsnämnd. För programansvariga institutioner ska kvalitetsplan för de program som institutionen ansvarar för biläggas institutionens kvalitetsplan.
Kvalitetsplaner för institution och program skickas till KU i samband med återrapportering av utbildningsuppdraget. Detta för att KU ska kunna följa upp att kvalitetsplaner upprättas samt för att kunna planera för kollegial granskning och lärande kring kvalitetsplaner.
KI gemensamma enkäter och utvärderingar
Alumnundersökning
Alumnundersökningen genomförs vart fjärde år bland alumner som tagit examen från utbildningsprogram tre år tidigare. Syftet är att öka förståelsen av alumnernas anställning efter avslutad utbildning, upplevelse av kvaliteten på utbildningen de genomfört och hur utbildningens innehåll överensstämmer med krav i alumnens arbete.
Undersökningen består av ett antal obligatoriska frågor. Dessutom har programmen möjlighet att lägga till programspecifika frågor. Resultatet från alumnundersökningen sammanställs i en KI-övergripande rapport samt på programnivå.
Avnämarundersökning
Avnämarundersökningar genomförs vart fjärde år. Syftet är att ta reda på om KI:s utbildningsprogram motsvarar arbetsmarknadens behov genom att undersöka vilka kunskaper och förmågor arbetsgivare anser vara viktiga för nyutexaminerade. Avnämarundersökningen genomförs som en enkät som består av ett antal gemensamma frågor för alla program. Dessutom har programansvarig nämnd möjlighet att lägga till programspecifika frågor. Resultatet från alumnundersökningen sammanställs i en KI-övergripande rapport samt på programnivå.
Examensenkät
Examensenkäten skickas till samtliga programstudenter i samband med avslutad utbildning med syfte att öka förståelsen för studenternas upplevelse av sin studietid på KI som helhet, hur väl beredda studenterna upplever de är för sitt framtida arbete/yrke samt hur de sammantaget upplever kvaliteten på utbildningen de genomfört. Enkätutskick och sammanställning av rapport genomförs av Enheten för undervisning och lärande (UoL) på uppdrag av kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU). Programansvarig nämnd ansvarar för att i tid för utskick meddela UoL om och i så fall vilka programspecifika frågor som ska läggas till. Programansvarig nämnd ansvarar vidare för att programspecifik rapport publiceras på programwebb samt för att ge programspecifik återkoppling till programmets studenter.
Nybörjarenkät
Nybörjarenkäten genomföras vartannat år bland studenter som precis påbörjat sina studier på något av KI:s utbildningsprogram. Syftet är att belysa frågor om studenternas sociodemografiska bakgrund, tidigare erfarenheter av studier och arbete, motiv till att söka utbildningen, informationskällor för val av utbildning samt framtidsplaner.
Lika villkorsundersökning
Undersökningen genomförs vart fjärde år med syftet att undersöka studenternas upplevelser av och risker för diskriminering, trakasserier, sexuella trakasserier, repressalier och kränkande särbehandling för att få underlag för att följa upp och utvärdera KI:s arbete med att förebygga diskriminering och verka för en inkluderande och god arbetsmiljö för studenter.
Studentbarometern
Studentbarometern genomförs genom fokusgruppsintervjuer med studenter vart fjärde år med syfte att ge en strategisk vägledning för att bygga studenternas engagemang och utveckla studiemiljön.
VFU-enkät
Detta är en utvärdering av studenters upplevelse av lärandemiljön, handledning och arbete med patienter/klienter i verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i hälso- och sjukvården med syfte att bidra med kvalitetsutvärderingsdata i verksamhetsområdenas kvalitetsutveckling av VFU- miljöerna. Enkäten genomförs på uppdrag av utbildningsrådet (KI/Region Stockholm).
VFU-enkäten innehåller frågor till studenter, medarbetare respektive chefer om en specifik lärandemiljö, till exempel på en universitetssjukvårdsenhet (USV).
Programspecifika temautvärderingar
För att möta olika behov av utvärderingar kan utbildningsnämnder och programnämnder genomföra utvärderingar på ett specifikt tema som komplement till de obligatoriska utvärderingarna.
Kursuppdrag inom utbildningsprogram
Kursuppdrag inom utbildningsprogram fastställs av programansvarig nämnd enligt en mall fastställd av kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) och ska lämnas till kursansvarig institution i november. Av kursuppdraget ska framgå relevanta och realistiska förväntningarna/kraven för kursansvarig att genomföra, samt hur och när kursuppdraget ska återrapporteras till programansvarig nämnd.