Lokala resor

Här finns information om resor med taxi, egen bil, hyrbil, tåg, lokala resor med kollektivtrafik.

Kollektivtrafik

Du ska alltid använda kollektivtrafiken i första hand vid lokala resor. Vid SMS-biljetter ska du föra "reseanteckningar” för att få ersättning. Med reseanteckningar menas kostnad, betalningssätt, resans tidpunkt och transportmedel. För resor mellan campusområdena i Solna och Huddinge ska du använda pendelbussen när turlistan passar.

Hyrbil

KI har avropat från det statliga ramavtalet för hyrbilar. Avtalet är uppdelat under två kategorier: Reserelaterade förhyrning och övrig förhyrning. Läs mer om avtalet på avropa.se. Det går att boka hyrbilar både i Sverige och utanför Norden med resebyrån. Försäkring för hyrbilar utanför norden är täckt om man bokar med resebyrån.

Taxi

Flygtaxi Sverige AB är ny leverantör på ramavtalet för Taxitjänster.

Vilka produkter ingår?

  • Vanliga Flygtaxi-produkterna bokade via resebyrå (taxi till eller ifrån flygplats eller tågstation)
  • Vanlig taxi, s.k. point-to-point (från en adress till en annan) ingår Resorna kommer att prissättas med fasta priser. De fasta priserna kommer att bygga på de taxameterpriser som har angetts i anbudet per län.

Uppläggning av resenärsprofiler krävs.

Du kan maila direkt till support@flygtaxi.se, meddela om du ska kunna boka enbart för dig själv eller för dig själv och även till andra. Informera också om vilken institution du tillhör. Du kommer därefter få ett loginmail från Flygtaxi där du kan bygga din egen profil.

Bokningskanaler app, web eller call center. (Vid bokning till eller ifrån flygplats/tågstation i samband med resa kan flygtaxi bokas direkt via resebyrån)

TELEFON

08-120 920 00

Knappval #1: Akut ändring eller avbokning av befintlig bokning eller för efterlysning av bil

Knappval #2: Kundservice samt agentsupport.

Knappval #3: Bokning av Flygtaxi/Tågtaxi

Knappval #4: Bokning av resor till/från Åre

APP store

https://apps.apple.com/se/app/flygtaxi/id1458501396

Google Play

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.cabonline.dev.flygtax…

WEB

https://book.flygtaxi.se/

Debitering

  • Debitering för resa sker via vårt resekonto (gäller både för flygtaxi och point-point) Detta medför att ingen kontant- eller betalkortshantering i bilen behövs. Vilket tar bort en stor administrationstid för KI.

Kapacitetskrav fordon i avtalet

  • 35 myndighetstäta orter identifierades
  • Krav ställdes på tillgång till fordon på dessa orter.
  • Bevis, Registreringsnummer och samarbetsavtal med ägare av bilen

Service

  • Supportfunktion vardag mellan 09.00 – 16.00. • 24-timmarsservice årets alla dagar.  08-120 920 00
  • Möte med namnskylt i ankomsthallen gäller enbart terminal 5 Arlanda flygplats, för upphämtning övriga terminaler se information nedan.

Väntetid

När taxibil är beställd till ett angivet klockslag ska fem (5) minuters väntetid ingå för avropsberättigad, därefter kan väntetaxa debiteras (enligt timtaxa i bilaga Priser). Efter fem (5) minuters väntetid ska föraren kontakta resenär. Om resenär inte är nåbar och inte anländer till platsen efter totalt 15 minuter kan föraren lämna platsen. Maximalt tio (10) minuters väntetaxa kan debiteras om parterna inte överenskommer om annat

Påföljder vid försening

Ersättning vid missade flyg- och/eller tågavgångar Avropsberättigad har rätt till ersättning av direkta kostnader som uppstår i samband med händelsen, ersättningen kan maximalt uppgå till 40 000 SEK.

Ersättning vid försening Om beställd bil inte kommer eller är mer än 15 minuter försenad har avropsberättigad rätt till 500:- i vite. Rätten till vite gäller inte om ramavtalsleverantören kan påvisa att förseningen beror på händelser utanför ramavtalsleverantörens kontroll.

Inkomna frågor

Hur säkerställs tillräcklig kapacitet gällande bilar, att bilar inte uteblir vid bokning?

  • Kapacitetsfrågan är klar redan vid tilldelning där vi har visat, med transportörsavtal, att vi har kapacitet över hela landet.
  • Anbudet från Flygtaxi bygger på (vid tillfället för anbudet 201811) ordinarie priser vilken innebär bra ersättning till bil.
  • Vid sen bil meddelas resenären i god tid

Är det nödvändigt med individuella profiler hos leverantören när man redan har detta hos resebyrån? Behövs ju inte för övriga reseavtal.

  • Åker myndigheten endast Flygtaxitaxi räcker det med resebyråns profiler. Vid point-to-point behöver vi profiler.

Vid debitering mot resekontot, hur hanteras följesedeln som utgör underlag för moms?

  • Följesedeln skickas antingen till resenären eller till kunden (den som betalar)

Det finns ju billigare alternativ att få om man inte tar avtalet?

Vi ser på helheten av det vi får genom de krav som satts i upphandling.

Upphandlingen av taxitjänster omfattar inte bara priserna utan hela processen från bokning till leverans och fakturering.

Kammarkollegiet ställde höga krav vad gäller leveranskapacitet (ett omfattande problemområde från tidigare avtal) och leverans i hela landet.

Man kravställde bokningskanaler, servicenivå, trafiksäkerhetsarbete, sociala villkor, tekniska och hållbarhetskrav samt faktureringsrutiner mm.

Erfarenheter från tidigare avtal med väldigt låga priser resulterade i att taxibilar inte kom enligt bokning.

Förare tog hellre andra bokningar som gav en högre inkomst. Detta utvecklade sig till ett strukturerat problem. För låga priser gav en opålitlig, oberäknelig leverans. Denna situation fick stora konsekvenser.

Ambition är att detta ramavtal, med höjda krav på leverantören, ska lösa de leveransproblem vi tidigare haft. Prisbilden ska återspegla en ersättningsnivå som åkerierna kan arbeta med. Leveranserna ska ske enligt avtal.

Samtliga produkt koder i avtalet, Flygtaxi

Regler för chaufförer vid upphämtning Arlanda (dessa är flygplatsens regler och inget Flygtaxi kan påverka)

Stockholm Arlanda Flygplats
Ankommande får ett sms med information om upphämtning.

Terminal 5

Måndag till fredag är Flygtaxivärden på plats 07:00-11:30, 12:30-19:30, 20:30-24:00.
Dessa tider ska resenären ta sig till Flygtaxivärden utanför terminal 5 vid Flygtaxis egen kö. Se undantag längre ner.
Flygtaxi har en egen väntkur förbi de första raderna med taxibilar, bemannad med en Flygtaxivärd. Både Flygtaxivärden och Flygtaxikuren är försedda med Flygtaxidekaler.
Nedan är tider då samtliga resenärer möts med skylt i ankomsthallen.
Måndag - fredag 11:30-12:30, 19:30-20:30 samt nätter 24:00-07:00.
Lördag - söndag och andra helgdagar dygnet runt.

Om det är bokat storbil, bilbarnstol eller om resan är samplanerad möts resenären alltid med skylt i ankomsthallen.

Terminal 4

Då detta har blivit en bussterminal kommer resenärer ut på Terminal 5, se ovan.

Terminal 2

Samtliga resenärer med ankomst till Terminal 2 möts av förare med skylt inne i ankomsthallen, oavsett ankomstid.

Terminal 3

Resenär möts med skylt vid "Entrén" till terminal 3 (vid backen ner till piren).

Tågankomst

Vid ankomst med fjärrtåg till Arlanda C går man till Terminal 5 där chauffören möter upp med skylt.

Tåg

SJ kan användas för att boka tågresor i Sverige. Tåg kan du boka själv hos SJ, antingen på deras hemsida eller på telefon 0771-75 75 55

Du behöver din institutions kundnummer när du gör en bokning. Kontakta institutionens administrativa chef. Det finns möjlighet att boka tåg via resebyrån.

Egen bil

Du kan använda egen bil vid inrikes resa om KI anser att det är det lämpligaste färdmedlet. Egen bil kan anses som lämpligaste färdmedel vid följande tillfällen:

  • om du fraktar tung och skrymmande bagage för KIs räkning
  • om du har två eller fler passagerare som ska till samma förrättning
  • om du gör en tidsvinst

KI betalar ersättning för trängselskatt. Du måste bifoga kvitto eller kopia av kontoutdrag med reseräkningen

Documents

Mer information för inloggade medarbetare

Det finns mer information för dig som arbetar i följande grupper

  • UF.GVS Gemensamt verksamhetsstöd
Logga in med KI-ID
KL
Innehållsgranskare:
2024-11-19