Labbdator och labbnätverk – definitioner och hantering
En labbdator är en dator kopplad till specifik hårdvara eller systemlösning som inte kan hanteras i ITA:s klientplattform. Här kan du läsa mer om definitionerna av en labbdator och hur hanteringen ser ut när ITA inte erbjuder support.
Definition av labbdator
En labbdator är en dator som är kopplad till specifik hårdvara eller systemlösning och som inte kan hanteras i ITA:s klientplattform.
Dessa datorer används ofta för att styra instrument eller specialutrustning där leverantören kräver en viss version av operativsystem, mjukvara eller konfiguration. Exempel på labbdatorer är instrumentdatorer för mikroskop eller sekvenseringsmaskiner.
Kriterier för labbdator
- Inte en vanlig klientdator: Ej avsedd för personligt bruk, fleranvändare, kiosk-mode eller liknande.
- Ej medlem i centrala AD: Labbdatorer är inte anslutna till KI:s centrala Active Directory.
- Begränsad nätverkstillgång: Får endast tillgång till ett särskilt labbnätverk.
- Registrering krävs: Måste registreras i ITAM innan anslutning till labbnätverket, med följande uppgifter:
- Ansvarig person/institution och kontaktuppgifter
- Utrustningstyp som tillverkare, modell, beteckning, serienummer
- Syfte och beräknad livslängd
- MAC-adress
Support och licenser
- Support: Leverantören och ansvarig användare ansvarar för support. ITA Campussupport bistår enligt “best effort”-principen vid förfrågan.
- Centrala KI-licenser: Applikationsdistribution av centralt hanterade KI-licenser kan ske i undantagsfall efter särskild överenskommelse och då krävs KI:s licenshanteringsprogramvara “Snow” på enheten. Vid andra behov hänvisas till övriga klienttjänster.
Labbnätverk: definition och åtkomst
Labbnätet är ett internt, segmenterat nätverk avsett för just labbdatorer och specialutrustning.
Åtkomst och begränsningar
- Begränsad åtkomst: Endast vissa resurser nås, till exempel labbmappar (L:).
- Ingen direkt åtkomst till produktionssystem: Undantag kan förekomma (exempelvis MFT, Eduprint), men måste utvärderas noggrant.
- Fjärrstyrning: Åtkomst från Karyon-klient möjlig via VNC/SSH/RDP.
- Ingen direkt internetåtkomst: Uppdateringar sker exempelvis via labbmappar (L:).
- Extern support: Leverantörer får extern åtkomst via utpekad, säker lösning för fjärrsupport.
Principer för övriga datorer
Datorer som inte migreras till Karyon och inte uppfyller labbdator-kriterier hänvisas till Eduroam eller KI-Guest.
