Standarddator vid KI – KI-klient Karyon

KI-Klient Karyon är Karolinska Institutets kvalitets- och miljöcertifierade standarddator. Med standarddatorn kan du som är medarbetare enkelt och effektivt utföra ditt dagliga arbete med åtkomst till centrala IT-tjänster som till exempel lagring och e-post.

Tjänsten bygger på godkända förvalda certifierade datormodeller för PC och Mac. Den drivs av Serviceenheten och Infrastrukturenheten (ITA).

Vanliga frågor 

Här följer svar på några vanliga frågor som vi ofta får gällande standarddatorn KI klient ”Karyon”.

1. Hur installerar man program när man fått en ny dator?

Program finns att hämta från Software Center.

Manual för Software Center

2. Jag hittar inte några program i Software Center. Vad gör jag för fel?

Försäkra dig om att du är inne i programkatalogen, länk till det finns uppe i hörnet i Software Center.

Manual för Software Center

3. Hur kommer man åt Appcenter?

För att använda Appcenter behöver du befinna dig på KI:s nätverk antingen fysiskt eller via VPN. Appcenter nås via https://appcenter.user.ki.se.

Manual för AppCenter (pdf)

4. Jag hittar inte programmet i Appcenter, vad gör jag?

Du saknar behörighet och ser därför inte ikonen. Kontakta IT-support för hjälp.

5. Jag hade Dropbox på mina gamla dator, hur får jag det  installerat igen på min nya dator?

Dropbox är inte en godkänd lagringsyta för arbetsrelaterat material och installeras således ej.

6. Jag har en sprucken skärm, vad ska jag göra?

Kontakta tillverkaren, kontaktuppgifter finns i Wisum under ”Garantier”.

7. Jag har ett generellt garantiärende. Vad gör jag?

Kontakta tillverkaren, kontaktuppgifter finns i Wisum under ”Garantier”.

8. Ges fortfarande support till min datormodell?

För Information om vilka modeller som supporteras och när support upphör, hör av dig till centrala IT-supporten.

9. Hur ansöker jag om paketering för ett program?

Du fyller i en beställningsblankett för applikationer som du inte hittar i Software Center. Blanketten skickar du sedan vidare till centrala IT-supporten genom att skapa ett ärende och bifoga blanketten. Beställningsblankett för applikationer (doc)

10. Jag ska lämna in min dator för ominstallation, behöver jag spara undan mina filer externt?

Alla filer under ”Mina dokument” och på skrivbordet synkroniseras mot servern och behöver därför inte sparas undan. Filer på övriga ställen kommer att försvinna. Även favoriter i Internet Explorer synkas.

11. Var hittar jag VPN klienten?

Den finns redan på datorn men ikonen kan vara dold i aktivitetsfältet. Vid aktivitetsfältet finns en vit triangel att trycka på som visar dolda ikoner, där hittar man VPN klienten. Den finns också under Start/Program/Cisco/Cisco AnyConnect.

Mer information om VPN

12. Varför måste jag ladda ned programmen igen från Software Center efter en ominstallation. Kan de inte laddas ner med automatik?

Nej, vid en ominstallation behöver man gå in i Software Center och installera programmen igen. Man behöver inte begära någonting utan licenser som tidigare godkänts ligger kvar och kan installeras direkt.

13. Hur fungerar synkningen av mappar?

Skrivbordet och mina dokument synkroniseras mot servern.

14. Vad behöver jag tänka på innan jag lämnar tillbaka den gamla datorn?

Spara undan filer som ligger utanför skrivbordet eller under "Mina Dokument".