NVS krisgrupp

NVS krisgrupp består av prefekt, AC och HR-chef. Gruppen är medvetet liten för att den ska vara snabbfotad och ha lätt att samlas och fatta beslut i akuta lägen.

Profile image

Maria Ankarcrona

Prefekt, professor
Profile image

Carin Ullman

Administrativ Chef

Krisgruppen aktiveras vid händelse som omfattar medarbetare, studenter och verksamhet i större omfattning och arbetar dels förebyggande, dels i händelse av kris. Exempel på förebyggande åtgärder kan vara att identifiera potentiella risker (t ex säkerhetsrisker) och planering för hantering av dessa risker i samverkan med KI centralt.

På NVS finns en bemanningsplan vid krissituationer. Den uppdateras kontinuerligt och finns på P:\H1 NVS\Krishantering.

NVS krisgrupp ansvarar för att:

  • leda krisledningsarbetet och fatta beslut om åtgärder
  • upprätta en lägesbild
  • upprätta en handlingsplan för hur krisen ska hanteras
  • leda, planera, uppdatera, informera och följa upp lägesbild samt säkerställa att beslutade åtgärder genomförs
  • svara för samverkan och kontakter med företagshälsovård, studenthälsa och andra myndigheter och organisationer
  • informera KI centralt samt KI:s presstjänst för eventuella samverkande kommunikationsinsatser med kommunikationsavdelningen
  • agera på beslut som fattas av den centrala krisledningen