Skip to main content

Lagra och dela filer

På KI finns olika tjänster för att lagra data och dela filer.

Central lagring på en filserver

Central lagring innebär att servrarna som data sparas på är placerade i Karolinska Institutets egna datacenter. Den här lagringslösningen ingår för de institutioner som är med i Samordnad IT och kan beställas för andra institutioner.

Det finns fyra olika platser för lagring. Vilken du ska välja beror på vilka som ska ha tillgång till filerna/datat:

  • Hemkatalog (H:) Personlig utrymme som bara den individuella användaren har tillgång till (bara tillgänglig för institutioner inom Samordnat IT).
  • Gruppmappar (G:) Gruppernas gemensamma lagringsyta som är tillgänglig för alla medlemmarna i forskargruppen. Mappen skapas automatiskt (bara tillgänglig för institutioner inom Samordnat IT).
  • Projektmappar (P:) Lagringsutrymme för bland annat projekt och lagring av forskardata för grupperna. Ägaren av mappen bestämmer vilka som ska ha tillgång till den. Det är bara personer inom KI (som har ett KI ID, ej studenter) kan få tillgång till lagringsutrymmet. Instruktionen för hur du beställer en projektmapp hittar du i nästa avsnitt.
  • Labbmappar (L:) Lagringsutrymme som fungerar som projektmapparna men som även går att nå från labbnätverken. Labbmappar kan beställas som en personlig mapp eller till en grupp.

Du behöver vara uppkopplad på KI:s klientnät eller VPN för att komma åt dina mappar. Labbmapparna har du tillgång till även när du är uppkopplad på labbnätverket.  

Beställ mapp på P:

För att beställa en mapp på P: eller L:, mejla följande uppgifter till it-support@ki.se:

  • Mappens namn
  • Person som äger mappen, för- och efternamn samt KI ID (godkänner vilka som ska ha behörighet till mappen framöver)
  • Hur stor tror ni att mappen kommer att vara (om ni vet)
  • Hur mycket kommer mappen att växa i storlek (om det går att förutsäga)
  • Vilka användare som ska ha åtkomst till mappen, för- och efternamn samt KI ID

Är din institution inte med i Samordnad IT? Om ni vill beställa lagringsplats på filserver kan du läsa mer om lagring i vår tjänstekatalog.

OneDrive

OneDrive är en molntjänst för att lagra och dela mappar och filer. OneDrive är tillgängligt för alla anställda och anknutna på KI. Anställda har 5 TB och anknutna har 1 TB lagring tillgängligt på sin OneDrive. Maxstorlek på filer som kan sparas i OneDrive är 100 GB.

På migrerade KI-datorer är OneDrive förinstallerat. Datorn kopplar upp sig till OneDrive automatiskt och synkroniserar skrivbord, dokument och bilder till OneDrive från datorn.

Du kan även logga in dig på OneDrive via en webbläsare och på så sätt komma åt dina filer.

Att lagra och dela känsliga personuppgifter kräver multifaktorautentisering

Du kan spara känsliga personuppgifter i OneDrive om du har aktiverat multifaktorautentisering för att logga in i ditt konto.

Vill du dela ut mappar eller filer med känsliga personuppgifter måste du säkerställa att mottagaren också har aktiverat multifaktorautentisering. Det ligger på den anställde eller anknutna att meddela mottagaren och säkerställa att multifaktorautentisering är aktiverad innan känsliga personuppgifter delas.

KI Cloud (ownCloud)

KI Cloud är en tjänst för synkronisering av filer, s.k. ”share and sync” där allt data lagras och säkerhetskopieras inom ITA:s datacenter. Tjänsten ger anställda möjlighet att synkronisera filer mellan datorer, telefon och surfplattor. Du kan också dela ut filer till kollegor och externa medarbetare på ett säkert sätt. Tjänsten baseras på ownCloud.

KI Box

KI Box ersätts av OneDrive under 2020

KI Box kommer att ersättas av OneDrive under 2020. Om du inte har börjat använda KI Box än, är det bättre att lagra och dela dina filer i OneDrive.

KI Box är en molntjänst för att dela filer. Den ger dig möjligheter att dela filer mellan dina datorer, telefonen eller andra mobila enheter. Den ger också möjlighet att enkelt dela filer både med kollegor inom KI och med kollegor och samarbetspartners som inte arbetar på Karolinska Institutet.

Tjänsten Box är gemensamt upphandlad av högskolor och universitet i Sverige via SUNET. Det är dock viktigt att ha i åtanke att inte all sorts data kan lagras i KI Box med tanke på att det är en molntjänst.

    MFT (Managed File Transfer)

    MFT är en tjänst som gör det möjligt att på ett säkert sätt dela och ta emot data från interna och externa användare. Det är inte en lagringstjänst utan endast en tjänst för att dela och ta emot data. Data som laddas upp i tjänsten är endast aktivt i 30 dagar. När 30 dagar har passerat så raderas datat. Det är därför viktigt att hämta eller flytta datat till en lämplig lagringsplats inom de 30 dagarna.

    MFT-tjänsten är tillgänglig via HTTPS (webbläsare) eller med SSH File Transfer Protocol (SFTP).

    Tjänsten kräver multifaktorsautentisering vid inloggning.

    Hantering av personuppgifter

    Institutions- server IT-avdelningens server (unit:G, H, P, L) KI ELN KI Box (saknar MFA) KI Cloud (saknar MFA) KI Share (saknar MFA) OneDrive Teams
    Lagring, inga personuppgifter Ja Ja Ja Ja Ja Ja Ja Ja
    Lagring, känsliga personuppgifter (Ja) Ja Ja Nej Nej Nej Ja* Ja*
    Delad data, inga personuppgifter Ja Ja Ja Ja Ja Ja Ja Ja
    Delad data, känsliga personuppgifter (Ja) Ja Ja Nej Nej Nej Ja* Ja*
    • (Ja) = Prata med den ansvariga personen på din IT-avdelningen innan du sparar känslig personlig information i systemet. Om personuppgifter ska delas utanför KI kan extra säkerhetsåtgärder behövas.
    • MFA = Multifaktorautentisering. Används för att få en säkrare lagring av dina filer. Läs mer om hur du aktiverar multifaktorautentisering.
    • * = Förutsatt att MFA är påslaget.

    Frågor?

    Om du har frågor kring tjänsterna är du välkommen att kontakta IT-supporten.