Skip to main content

Din telefon

Information kring din fysiska telefon, som hur du spärrar den när du har tappat bort den, eller när du slutar på KI och lämnar den tillbaka till din institution.

Stulen eller borttappad mobiltelefon

Under kontorstid (svensk tid 8.00-16.30), från Sverige och från utlandet

Kontakta Telefoniansvarig för att:

  • Spärra SIM-kort och erhålla ett nytt SIM-kort.
  • Göra polisanmälan.
  • Spärra telefonen. Diarienummer från polisanmälan behövs.
  • Eventuellt erhålla en ny telefon.

Om Telefoniansvarig inte är tillgänglig

  1.  Gör polisanmälan på polisen.se.
  2.  Kontakta IT-support (It-support@ki.se, 08-524 822 22) för att spärra SIM-kortet, erhålla ett nytt SIM-kort samt spärra telefonen. Diarienummer från polisanmälan behövs.

Efter kontorstid, från Sverige och från utlandet

  1.  Gör polisanmälan på polisen.se.
  2.  Mejla IT-support (It-support@ki.se) för att spärra SIM-kortet, erhålla ett nytt SIM-kort samt spärra telefonen. Diarienummer från polisanmälan behövs.
  • Efter kontorstid sker spärr av SIM-kort och spärr av telefon under första vardagen
  • Vid spärr av SIM-kort (utan utskick av nytt kort) kommer du att kunna återställa spärren (t. ex. om telefonen hittas)
  • Vid spärr av SIM-kort (med utskick av nytt kort) kommer du inte att kunna återställa spärren (t. ex. om telefonen hittas)
  • IMEI-nummer erfordras för att kunna göra en polisanmälan
  • Skriv gärna upp ditt IMEI-nummer i förväg. Du hittar IMEI-numret på något av följande sätt:
    • På kartongen till din telefon
    • Genom att ange *#06# på knappsatsen på din telefon
    • På Iphone under Inställningar > Allmänt > Om > IMEI

Byte av mobiltelefon

När man byter mobiltelefon finns det flera sätt att spara undan kontakter, bilder och annat material. Här följer en generell beskrivning för iPhone och Androidtelefoner som Samsung, HTC och Sony.

Manualer

Det finns manualer/handböcker för alla mobiltelefoner på internet som du hittar enklast genom att gå in i Google eller andra sökmotorer och söka efter märke och modell. I handboken brukar det finnas mycket bra information om hur man använder telefonen.

Länkar till handböckerna för standardmodellerna:

Byte från en Androidtelefon (Samsung/Sony/HTC etc.) till en annan Androidtelefon eller iPhone

Spara kontakter och bilder med hjälp av ett Google Gmail-konto. Du kan spara kontakter, bilder och annat i Google Drive, som du sedan kan ladda ner gratis till din nya telefon.

Byte från en iPhone till en ny iPhone

Kontrollera att du kan dina inloggningsuppgifter till ditt Apple-ID. I inställningarna, välj "Säkerhetskopiera till iCloud". När du startar din nya telefon, gå in i Inställningar och välj "Återställ kopia från iCloud".

OBS! Fabriksåterställ telefonen innan du lämnar ifrån den (under inställningar).

Flytta kontakter till din nya telefon

  1. Gå in i kontakter, välj importera/exportera kontakter och välj att antingen skicka kontakterna som en fil till ditt Gmail-konto, exchange-konto, spara i mobilen eller spara på minneskortet om det finns i telefonen.
  2. Öppna filen i den nya telefonen och hämta kontakterna.

Ska du ha kvar ditt SIM-kort kan du även kopiera kontakterna till SIM-kortet.

Flytta bilder till din nya telefon

Bilder och annat material i din gamla telefon för du lättast över till Google Drive. Ladda ner appen i Google Play eller Appstore i fall du inte har den.

Innan du flyttar över bilderna till Google Drive, kan det vara bra att dela upp dem i olika album/mappar för att underlätta överföringen.

  1. Gå in på dina bilder, klicka på dela-ikonen, välj Google Drive och markera de bilder du vill flytta över.
  2. Klicka på nästa och spara. Bilderna överförs till Google Drive

Du kan logga in på Google Drive från vilken enhet du vill och komma åt dina bilder. Du använder samma inloggningsuppgifter som till ditt Gmail-konto.

OBS! Fabriksåterställ telefonen innan du lämnar ifrån den (under inställningar).

Vad ska jag göra om jag lämnar tillbaka en mobiltelefon till min institution?

iPhone

Spara allt du vill ha kvar innan du gör detta.  Nollställ telefonen under Inställningar - Allmänt - Nollställ. Här väljer du (Radera allt innehåll och inst.) Det är absolut viktigt att du tar bort mobilen från (Hitta min iphone), om du har aktiverat den. Det är bara du som har mobilen som kan göra detta, eftersom det frågar efter ditt Apple-kontos lösenord.

Android telefoner (t.ex. Samsung, Sony, Nokia, HTC mm.)

Spara allt du vill ha kvar innan du gör detta. På alla Androidtelefoner kan man göra en fabriksåterställning som finns under Inställningar, men det kan vara lite olika vägar beroende på modell. Kolla detta i handboken, som alltid finns att hämta från nätet (sök efter märke och modell på mobilen i Google eller andra sökmotorer).

Felanmälan

Generella telefoniproblem

Vid frågor eller problem med telefonin ska du vända dig till telefoniansvarig på din institution. Den telefoniansvarige kan, bland annat:

  • Göra telefonibeställningar
  • Felanmäla telefoner och anknytningar
  • Ändra uppgifter, till exempel kategoriändra en anknytning

Vid felanmälningar

Tänk på att vara så detaljerad som möjligt när du beskriver vad du har för problem med telefonin till din telefoniansvarige. Ange alltid namn, anknytningsnummer, telefontyp (digital, analog, MEX), rumsnummer och eventuellt uttagsnummer. Det blir lättare för telefoniansvarig att lägga en felanmälan om denne har alla uppgifter i förväg.

Service för mobiltelefoner

För att skicka mobiltelefoner som är köpta på Wisum på service kan ni använda de nedanstående länkarna beroende på var ni har köpt telefonerna:

Beställningar

Kontakta telefoniansvarig på din institution för att beställa telefonirelaterade produkter eller tjänster. Du kan se tillgängliga telefoner och produkter genom att logga in på IT-marknad (Wisum).

IP-telefoni

Beställning av ny IP-anknytning

Kontakta telefoniansvarige på din institution. Uppge alltid uttag och ditt rumsnummer.

En IP-telefon fungerar i stort som en vanlig telefon men kommunikationen sker via datanätet istället för telenätet. Därför går det inte använda IP-telefoner som nödtelefoner vid strömavbrott.

Instruktioner för IP-telefoner

Första gången, när du kopplar in en ip-telefon, kan det ta upp till 5 minuter eller mer tills telefonen har startat upp.  

Hur du loggar in

Modell 4425

  • Kontrollera först att endast ditt femsiffriga anknytningsnummer står i displayen efter texten Ange anknytningsnummer.
  • Tryck sedan på knappen under texten logga in.
  • Nu är du inloggad och kan använda telefonen. 

Modell 4422

  • Kontrollera först att endast ditt femsiffriga anknytningsnummer står i displayen efter texten Ange anknytningsnummer.
  • Logga in med högtalarknappen. 
  • Nu är du inloggad och kan använda telefonen. 

Modell 6863i

  • Koppla in telefonen i ett uttag så hämtas programvaran automatiskt. Detta kan ta upp till 5 minuter eller mer.
  • För att logga in, skriv ditt anknytningsnummer när det står användare på skärmen. Bekräfta genom att klicka på nedåtpilen på navigeringsknappen.
  • Vid strömavbrott behöver man inte göra något. När strömmen kommer tillbaka, startar telefonen av sig själv.
  • För att ändra anknytning, måste man logga ut genom att knappa in: #11#ok (navigeringsknappen)
  • För att logga in igen knappa in: *11*anknytningsnr#ok (navigeringsknappen).

Manual IP-telefon Mitel 6863i

OBS. Gäller alla IP-telefoner: Vi rekommenderar att man inte loggar ut sin anknytning. Om någon ringer dig och du har loggat ut får de spärrton. Vill man däremot inte ta emot samtal kan man antingen hänvisa eller vidarekoppla telefonen.

Flytt av IP-anknytning

Kontakta din telefoniansvarige på institutionen. Det gäller både vid tillfällig och permanent flytt.

Till rum som inte har någon befintlig IP-telefon eller IP-telefoni

Kontakta telefoniansvarig på din institution.
Flyttar du in i Biomedicum eller Neo behöver du inte göra det. Alla uttag ska vara klara för ip-telefoni.

Programmering av funktionsknapp

All programmering måste ske direkt på telefonapparaten av användaren själv. Man kan programmera koder manuellt. Vill man ha fast passningsställe vid uteblivet svar, till exempel till mobil, kontakta telefoniansvarige på din institution.

Programmeringskoder

  •  Medflyttning från egen anknytning, * 21* ankn.nr. # Avbeställa # 21 #
  •  Extern medflyttning, * 22 # extern kod/ankn.nr. # Avbeställa # 22 #
  •  Hänvisning, * 23 * orsak, se länken med hänvisninskoder * TTMM/MMDD # eller enbart #. Avbeställa # 23 #

Hänvisningskoder (pdf)

E-post i mobilen

Mer information finns under E-post.

Registering av mobiltelefon

Beslut om registrering har tagits av universitetsdirektören och har diarienumret 2-5355/2018.

Support

Manualer

Det finns manualer/handböcker för alla mobiltelefoner på internet som du hittar enklast genom att gå in i Google eller andra sökmotorer och söka efter märke och modell. 

Handböcker för standardmobiltelefonerna finns här: 

Standardmodellerna supportas av IT-supporten när det gäller funktioner kopplade till  våra tjänster.

Telefonsupport

Sony, Samsung och Apple erbjuder svenskspråkig telefonsupport för mobiltelefoner. Du når dem på följande telefonnummer:

  • Sony: 08-58 769 220
  • Samsung: 0771-72 67 864
  • Apple: 020-10 05 29

 

Jag kan inte ladda min iPhone. Vad beror det på?

Om  din iPhone är helt urladdad, kan det ta några minuter innan den börjar ladda igen när den har kopplats till en laddare. Det är förmodligen inte något fel på mobiltelefonen. Det är bara att koppla in laddaren och vänta tills laddningen kommer igång.

Om laddningen inte kommer igång, kan det också vara fel på laddaren. Testa olika uttag för att vara säker. Testa också på en annan iPhone eller iPad för att se om det inte är fel på laddarsladden.