Din telefon

Information kring din mobiltelefon, som hur du spärrar den när du har tappat bort den, eller när du slutar på KI och lämnar den tillbaka den till din institution.

Stulen eller borttappad mobiltelefon

Under kontorstid (svensk tid 8.00-16.30), från Sverige och från utlandet

Kontakta Telefoniansvarig för att:

  • Spärra SIM-kort och erhålla ett nytt SIM-kort.
  • Göra polisanmälan.
  • Spärra telefonen. Diarienummer från polisanmälan behövs.
  • Eventuellt erhålla en ny telefon.

Om Telefoniansvarig inte är tillgänglig

  1.  Gör polisanmälan på polisen.se.
  2.  Kontakta IT-support (08-524 822 22) för att spärra SIM-kortet, erhålla ett nytt SIM-kort samt spärra telefonen. Diarienummer från polisanmälan behövs.

Efter kontorstid, från Sverige och från utlandet

  1.  Gör polisanmälan på polisen.se.
  2.  Kontakta IT-supporten genom att skapa ett ärende för att spärra SIM-kortet, erhålla ett nytt SIM-kort samt spärra telefonen. Diarienummer från polisanmälan behövs.
  • Efter kontorstid sker spärr av SIM-kort och spärr av telefon under första vardagen
  • Vid spärr av SIM-kort (utan utskick av nytt kort) kommer du att kunna återställa spärren (t. ex. om telefonen hittas)
  • Vid spärr av SIM-kort (med utskick av nytt kort) kommer du inte att kunna återställa spärren (t. ex. om telefonen hittas)
  • IMEI-nummer erfordras för att kunna göra en polisanmälan
  • Skriv gärna upp ditt IMEI-nummer i förväg. Du hittar IMEI-numret på något av följande sätt:
    • På kartongen till din telefon
    • Genom att ange *#06# på knappsatsen på din telefon
    • På Iphone under Inställningar > Allmänt > Om > IMEI

Avsluta ditt abonnemang 

När du slutar på KI ska du vända dig till telefoniansvarig vid din institution för att få hjälp med uppsägning av ditt abonnemang. 

Felanmälan

Generella telefoniproblem

Vid frågor eller problem med telefonin ska du vända dig till telefoniansvarig på din institution. Den telefoniansvarige kan, bland annat:

  • Göra telefonibeställningar
  • Felanmäla telefoner och anknytningar
  • Ändra uppgifter, till exempel kategoriändra en anknytning

Vid felanmälningar

Tänk på att vara så detaljerad som möjligt när du beskriver vad du har för problem med telefonin till din telefoniansvarige. Ange alltid namn, anknytningsnummer, telefontyp (digital, analog, MEX), rumsnummer och eventuellt uttagsnummer. Det blir lättare för telefoniansvarig att lägga en felanmälan om denne har alla uppgifter i förväg.

Service för mobiltelefoner

För att skicka mobiltelefoner som är köpta på Wisum på service kan ni använda de nedanstående länkarna beroende på var ni har köpt telefonerna:

  • Tele2 Business
  • Atea: Logga in i Wisum, Aktuellt > Garantier, returer och service. Du hittar Atea i listan över leverantörer.

Beställningar

Kontakta telefoniansvarig på din institution för att beställa telefonirelaterade produkter eller tjänster. Du kan se tillgängliga telefoner och produkter genom att logga in på IT-marknad (Wisum).

IP-telefoni

Beställning av ny IP-anknytning

Kontakta telefoniansvarige på din institution. Uppge alltid uttag och ditt rumsnummer.

En IP-telefon fungerar i stort som en vanlig telefon men kommunikationen sker via datanätet istället för telenätet. Därför går det inte använda IP-telefoner som nödtelefoner vid strömavbrott.

Instruktioner för IP-telefoner

Första gången, när du kopplar in en ip-telefon, kan det ta upp till 5 minuter eller mer tills telefonen har startat upp.  

Hur du loggar in

Modell 4425

  • Kontrollera först att endast ditt femsiffriga anknytningsnummer står i displayen efter texten Ange anknytningsnummer.
  • Tryck sedan på knappen under texten logga in.
  • Nu är du inloggad och kan använda telefonen. 

Modell 4422

  • Kontrollera först att endast ditt femsiffriga anknytningsnummer står i displayen efter texten Ange anknytningsnummer.
  • Logga in med högtalarknappen. 
  • Nu är du inloggad och kan använda telefonen. 

Modell 6863i

  • Koppla in telefonen i ett uttag så hämtas programvaran automatiskt. Detta kan ta upp till 5 minuter eller mer.
  • För att logga in, skriv ditt anknytningsnummer när det står användare på skärmen. Bekräfta genom att klicka på nedåtpilen på navigeringsknappen.
  • Vid strömavbrott behöver man inte göra något. När strömmen kommer tillbaka, startar telefonen av sig själv.
  • För att ändra anknytning, måste man logga ut genom att knappa in: #11#ok (navigeringsknappen)
  • För att logga in igen knappa in: *11*anknytningsnr#ok (navigeringsknappen).

Manual IP-telefon Mitel 6863i

OBS. Gäller alla IP-telefoner: Vi rekommenderar att man inte loggar ut sin anknytning. Om någon ringer dig och du har loggat ut får de spärrton. Vill man däremot inte ta emot samtal kan man antingen hänvisa eller vidarekoppla telefonen.

Flytt av IP-anknytning

Kontakta din telefoniansvarige på institutionen. Det gäller både vid tillfällig och permanent flytt.

Till rum som inte har någon befintlig IP-telefon eller IP-telefoni

Kontakta telefoniansvarig på din institution.
Flyttar du in i Biomedicum eller Neo behöver du inte göra det. Alla uttag ska vara klara för ip-telefoni.

Programmering av funktionsknapp

All programmering måste ske direkt på telefonapparaten av användaren själv. Man kan programmera koder manuellt. Vill man ha fast passningsställe vid uteblivet svar, till exempel till mobil, kontakta telefoniansvarige på din institution.

Programmeringskoder

  •  Medflyttning från egen anknytning, * 21* ankn.nr. # Avbeställa # 21 #
  •  Extern medflyttning, * 22 # extern kod/ankn.nr. # Avbeställa # 22 #
  •  Hänvisning, * 23 * orsak, se länken med hänvisningskoder * TTMM/MMDD # eller enbart #. Avbeställa # 23 #

Hänvisa din telefon

E-post i mobilen

Mer information finns under E-post.

Telefonsupport

Sony, Samsung och Apple erbjuder svenskspråkig telefonsupport för mobiltelefoner. Du når dem på följande telefonnummer:

  • Sony: 08-58 769 220
  • Samsung: 0771-72 67 864
  • Apple: 020-10 05 29

Jag kan inte ladda min iPhone. Vad beror det på?

Om  din iPhone är helt urladdad, kan det ta några minuter innan den börjar ladda igen när den har kopplats till en laddare. Det är förmodligen inte något fel på mobiltelefonen. Det är bara att koppla in laddaren och vänta tills laddningen kommer igång.

Om laddningen inte kommer igång, kan det också vara fel på laddaren. Testa olika uttag för att vara säker. Testa också på en annan iPhone eller iPad för att se om det inte är fel på laddarsladden. 

Mer information för inloggade medarbetare

Det finns mer information för dig som arbetar i följande grupper

  • H9.Klinisk vetenskap, intervention och teknik
Logga in med KI-ID