Om ditt telefonabonnemang

Här hittar du information som gäller för KI:s abonnemang, vilka olika typer av abonnemang som finns och hur du kan kontrollera din surfmängd.

Typer av abonnemang

Det vanligaste abonnemanget är en mobil anknytning. Det finns även abonnemang för stationära telefoner. Tänk på att handläggningstiden vid beställning av nytt abonnemang/anknytning är upp till 5 dagar.

Mobil anknytning

Mobil anknytning är KI:s standardabonnemang. Du har både ett fastnätsnummer (08-524 xxxxx) och ett mobilnummer (07x-xxxxxxx) och ingår i KI:s växel. 

Hänvisning

Du kan hänvisa ditt fastnätsnummer, till exempel när du sitter i möte eller är på semester. Ditt fastnätsnummer har även en röstbrevlåda. Det är bäst att ge detta nummer till externa kontakter, studenter, leverantörer, och så vidare.

Ditt mobilnummer går fortsatt att ringa till när du har hänvisat din telefon - men om du vill att också ditt mobilnummer ska vara stängt när du har en hänvisning vid pågående aktivitet, så kan du skapa ett ärende på KI Self Service så ordnar ITA det.

Nummervisning

Du kan välja vilket nummer som visas ut när du ringer:

  • fastnät
  • mobilnummer
  • dolt nummer
  • huvudnummer (växelnumret)
  • svarsgruppsnummer (om du är medlem i en sådan)

Ditt kortnummer kommer inte att visas, du kan dock ringa kortnummer, alltså de fem sista siffrorna i kollegors fastnätsnummer, som 08-524 12345

Abonnemanget

I kostnaden för abonnemanget ingår:

  • Samtal inom Sverige/EU/EES och samtal från Sverige/EU/EES till utlandet.
    Samtliga nybeställda abonnemang är som standard stängda för att ringa i utlandet. Kontakta din telefoniansvarig om du har ett behov av att ringa till utlandet.
     
  • Obegränsat antal SMS och MMS inom Sverige/EU/EES och från Sverige/EU/EES till utlandet.
     
  • Surfvolym (10GB, 50 GB, 100 GB, 200 GB, 1000 GB, 5000 GB), du kan köpa till extra tillfällig surfvolym via SMS om du har använt upp din surfvolym. Kontakta telefoniansvarig.

Du kan köpa upp till tre extra datasimkort till ditt abonnemang. Simkortet delar huvudabonnemangets surfpott.

Stöd för e-sim i smartklockor

Telia stödjer e-sim för en vissa klockmodeller, som Apple Watch och Samsung Galaxy Watch.

Observera att du inte behöver logga in på Telias MyBusiness. Ditt abonnemang har redan stöd för e-sim i klockor utan kostnad. Du behöver bara aktivera e-sim med företagsavtal och para ihop klockan med mobilen enligt dessa instruktioner:

Kontrollera att både mobiltelefonen och klockan har den senaste programvaran installerad och följ sedan stegen för aktivering:

  1. Öppna appen Apple Watch på din iPhone.
  2. Tryck på fliken Min klocka och därefter på Mobilnät.
  3. Tryck på Ställ in mobilnät.
  4. Klart! Anslutningen är nu aktiverad på din Apple Watch. Det kan ta upp till fem minuter efter aktiveringen för ditt mobilnät att börja fungera.

Kontrollera att både mobiltelefonen och klockan har den senaste programvaran installerad och följ sedan stegen för aktivering:

  1. Öppna appen Galaxy Wearable på din mobiltelefon.
  2. Tryck på Klockinställningar och därefter på Mobilavtal.
  3. Tryck på Nästa.
  4. Du får nu frågan om du vill ansluta din klocka till Telias nät. Tryck på Anslut.
  5. Klart! Anslutningen är nu aktiverad på din Samsung Galaxy Watch. Det kan ta upp till fem minuter efter aktiveringen för ditt mobilnät att börja fungera.

Fast anknytning

Fast anknytning används för publika utrymmen, där det saknas täckning eller där det av annat skäl passar bättre med en fast telefon (som i labb). Numret ingår i KI:s växel.

Hänvisning

En fast anknytning har ett nummer fastnätsnummer (08-524 xxxxx), som du kan hänvisa och som har en röstbrevlåda.

Abonnemanget

I kostnaden för abonnemanget ingår:

  • Samtal inom Sverige och samtal från Sverige till utlandet.
    Samtliga abonnemang är som standard stängda för utlandstrafik. Kontakta din telefoniansvariga om du har behov av att ringa till utlandet.
     
  • Telefonen.
    Telefonen lånar du från IT-avdelningen. Vid uppsägning eller vid byte till mobil anknytning eller fristående mobil lämnar du den fasta telefonen tillbaka till IT-avdelningen.

Mobilt bredband

Mobilt bredband kan användas när du behöver separat surfvolym för exempelvis en router eller en PC. Som alternativ till mobilt bredband kan du också använda dig av funktionen internetdelning på din smartphone.

Tillgängliga surfvolymer: 10 GB, 50 GB, 200 GB, 1000 GB och 5000 GB.

Du kan köpa till extra tillfällig surfvolym via SMS om du har använt upp din surfvolym och som du kan använda under innevarande månad och månaden efter. Du kan använda mobilt bredband i utlandet.

För M2M-applikationer kan du köpa till en fast IP-adress.

Övriga abonnemangstyper

Virtuell anknytning

En virtuell anknytning är en anknytning som inte har en fysisk telefon utan endast ett nummer. Virtuella anknytningar används för speciella lösningar, t.ex. ringlistor och journummer.

Svarsgruppshandläggare / Kontaktcenterhandläggare

Kontaktcenter används till exempel för Helpdesk och biblioteket. Svarsgrupper används för övriga telefonköer, exempelvis Antagningen på KI.

Softphone

En anknytning i växeln som du har i din dator.

Gruppnummer

Den enklaste sättet att distribuera samtal mellan olika personer.

Svarsgrupper - enkel och avancerad

Hanteras via en mobilapp.

Telematik/M2M

Utan data eller med 1GB/10GB data. För kommunikation mellan teknisk utrustning.

Nummerabonnemang

Ett vanligt nummer i telenätet.

020-nr

Ett nummer som det är gratis att ringa till.

Kontrollera surfmängd

Om du har ett fristående abonnemang eller en mobil anknytning kan du se hur mycket surf du har kvar innevarande månad genom att sms:a "surfmängd" till 4466.

Mobilen utomlands

Alla abonnemang är öppna för samtal, sms och data inom EU/EES - men spärrade i övriga världen som standard.

Kolla upp med telefoniansvariga på din institution vad som gäller för just dig. Har din chef beslutat att det ska vara öppet för roaming i övriga världen måste telefoniansvarige eller chef skapa ett ärende hos Helpdesk som sedan tar bort spärren hos Telia.

Att ta med mobiltelefonen utomlands på semester sker på egen risk. Det kan bli en väldigt dyr historia om du inte innan resan ser till att stänga av alla automatiska uppdateringar och synkningar i telefonen.

Kontrollera innan avresa att dataroaming är avaktiverat. Detta finns under inställningarna "Trådlöst och nätverk" och "Mobila nätverk" - "Anslut till datatjänster vid roaming" ska vara urbockat. Ett tips är att vid behov i stället köpa ett lokalt kontantsimkort i landet du befinner dig i för att ha kontroll på kostnaderna.

Kostnader för roaming

  • Den vanliga surfen som finns på ditt abonnemang gäller inom Sverige/EU/EES. Du kan ringa, skicka sms/mms och surfa precis som i Sverige. Detta gäller dock inte mobila bredbandsabonnemang.
  • I övriga delar av världen är det det Telias företagspriser som gäller och dessa kan du ta del av i prislistan för telefoni. Normalt får du ett sms på plats i ett nytt land med möjlighet att köpa surf.
  • Observera: när roamingspärren är borttagen öppnas abonnemanget för hela världen vilket kan medföra en ökad kostnad för institutionen - och det är alltid institutionen som beslutar om detta. Är abonnemanget öppet för roaming, var medveten om att vara försiktig med att surfa utanför EU/EES-länder, eftersom det kan bli dyrt.

Beställningar och prislista

För att beställa ett abonnemang eller köpa till surfvolym, kontakta på din institution.

Telefoniansvariga

Dokument

Mer information för inloggade medarbetare

Det finns mer information för dig som arbetar i följande grupper

  • H9.Klinisk vetenskap, intervention och teknik
Logga in med KI-ID