Kommunikationsavdelningens verksamhetsplan

Detta är kommunikationsavdelningens verksamhetsplan för 2025. Den finns även som PDF för utskrift.

Uppdrag och ansvar

Kommunikationsavdelningen (KA) skapar förutsättningar för KI att nå verksamhetsmålen inom forskning och utbildning genom att samordna och utveckla universitetets kommunikation. Avdelningens uppdrag är att planera och genomföra strategiska och operativa kommunikationsinsatser med utgångspunkt i verksamhetens behov.

Avdelningen tillhandahåller kanaler för effektiv kommunikation, vårdar det gemensamma varumärket, skildrar KI som universitet och stärker KI:s roll som samhällsaktör.

  • Stärka universitetsledningens och KI:s chefers strategiska kommunikation.
  • Stödja arbetet med KI:s nio prioriterade fokusområden.
  • Arbeta för mer samordnade, lättanvända och effektiva interna digitala kommunikationskanaler.
  • Utveckla stödet till forskarnas kommunikation.
  • Stärka KI:s varumärke lokalt, nationellt och internationellt, inklusive att se över skyltprogram vid våra campus.
  • Ta fram en KI-gemensam webbstrategi och stödja arbetet med RIMS.
  • Internwebben - projektarbete inleds.
  • Översyn av redaktörsorganisation.
  • Ta fram förslag till regelverk och förvaltning av Sharepoint och Teams.
  • KA är dessutom delaktigt i flertal större förändringsarbeten som drivs av andra.

KI:s övergripande kommunikation inklusive:

  • Innehållet och utvecklingen av webbplatserna
  • Digitala kommunikationskanaler
  • Forskningskommunikation
  • Mediefrågor
  • Varumärkesfrågor
  • Kommunikation kring strategisk samverkan
  • Intern- och medarbetarkommunikation
  • KI:s webbplats
  • Profil och varumärke

38, varav åtta i kommunikatörspoolen (tre enheter).

53 mnkr.

Verksamhetsplan i PDF för utskrift