HR-avdelningens verksamhetsplan
Detta är HR-avdelningens verksamhetsplan för 2025. Den finns även som PDF för utskrift.
Uppdrag och ansvar
HR-avdelningen (HRA) utgör ett strategiskt och operativt stöd till universitetsledningen och kärnverksamheten och ansvarar för, normerar och styr arbetsgivarpolitiken och HR-processer på KI. Det omfattar områden som arbetsrätt, arbetsmiljö och hälsa, rekrytering av högre läraranställningar och docentur, kompetensförsörjning, lönehantering, lokala kollektivavtal samt pensions- och försäkringsfrågor för anställda.
Ledarskapsutveckling för ett dialogbaserat arbetssätt på alla nivåer (A1)
- Stärka myndighetens ledningsgrupper genom ledningsgruppsutveckling.
- Stärka KI:s chefer genom riktade insatser i ledarskapsutveckling och tillitsbaserat ledarskap.
- Utveckla medarbetarsamtalsprocessen för att bättre spegla dialogbaserat arbetssätt.
- Utveckla introduktionsprocessen.
Ett långsiktigt och systematiskt arbete kring dimensionering, rekrytering och kompetensförsörjning (C1)
- Utveckla systemstöd för framtagande av underlag för att möjliggöra en strategisk kompetensförsörjning.
- Inrätta och starta upp "gruppen för strategisk kompetensförsörjning" som på sikt ska besluta om inrättande av högre läraranställningar.
- Utveckling av karriärtrappan.
- Översyn av meriteringskraven för läraranställningar, de så kallade "ribborna".
En effektiv och kvalitetssäkrad process för rekrytering av professorer och lektorer (C2)
- Översyn av processen för lärarrekrytering med mål att förkorta ledtiderna.
Effektivisering och kvalitetssäkring av HR-verksamheten
- Förstudie HR-/lönesystem.
- Översyn av medarbetarundersökningsprocessen.
- Projekt översyn av befattningsstrukturer.
Samordning och utveckling av HR-avdelningens verksamhet
- Integrera lika villkorsfunktionen och laboratoriesäkerhetsområdet.
- Arbeta vidare med avdelningens inre organisation
Fokusområde miljö
- I samarbete med miljösamordnare integrera miljö- klimat- och hållbarhetsarbetet i utbildningsleveranser.
- Förstudie HR-/Lönesystem
- Implementering av pre- och onboarding
Övergripande ansvar i arbetsgivarfrågor och lönehantering, ansvar och drift av två gym.
- HR-objekt: Primula, Varbi, HR-arkiv, HR-puls, Wondr, IA-systemet, KLARA-systemet, pre- och onboarding.
44 (fyra enheter).
80 mnkr.
Verksamhetsplan i PDF för utskrift
Verksamhetsplaner för gemensamma verksamhetsstödet 2025 (PDF, 1.5 MB)