Checklista för möte med handledarteam - studentenhet med peer learning
Detta är en checklista för adjungerad klinisk adjunkt (AKA) och studentansvarig som ska användas inför möten med handledarteamet inför, under och efter VFU.
Möte inför VFU
- Ingå och utse övriga i handledarteamet (4-6 handledare) i samverkan med aktuell enhetschef.
- Informera handledarteamet om att mötena ska ske veckovis under VFU perioden och avsätt tid för att planera dessa.
- Informera handledarteamet om handledningsmodellen Studentenhet med peer learning samt hur implementeringen ska organiseras och planeras.
- Uppmana handledarna att ta del av Introduktion till handledning i VIL.
- Informera om studentens lärandemål och studieuppgifter samt hur bedömningen av VFU går till.
- Planera in lärtillfällen med peer learning, återkoppling samt reflektionstillfällen för studenten utifrån schema.
- Informera om vikten av avvikelserapportering och rapporteringssystemet Händelsevis.
Veckomöte under VFU
- Följ upp varje students måluppfyllelse av lärandemål med stöd av loggbok samt synpunkter från handledarteamet.
- Agera stöd för handledarna i handledarteamet och reflektera tillsammans över:
- Vad fungerar bra? Vad behöver utvecklas?
- Hur fungerar den dagliga återkopplingen?
- Hur fungerar loggboken? - Sammanställ underlaget från handledarteamet inför mitt- och slutbedömningen.
- Vid risk att en student underkänns, kontakta snarast kontaktläraren/adjunkten för att upprätta en åtgärdsplan.
- Följ upp avvikelserapporteringen och rapporteringssystemet Händelsevis.
Möte efter avslutad VFU
Utvärdera VFU perioden tillsammans med handledarteamet och studenten:
- Vad har fungerat bra och vad behöver vidareutvecklas?
- Vad har vi lärt oss?