Partnerskap mellan studenter och personal
Ta reda på hur du kan engagera studenterna och arbeta med studenter i partnerskap för lärande!
Varför ska vi samarbeta med studenter?
Partnerskap mellan studenter och personal kan ge studenterna en chans att se hur universitetet fungerar bakom kulisserna, bli aktivt involverade i beslutsprocesser eller utveckla sin anställningsbarhet. För personalen ger de insikter om studenternas erfarenheter som kan leda till förbättrade kurser, program eller aktiviteter.
Enligt KI Strategi 2030 ska vi engagera ”Studenter som medaktörer i utbildningarnas utformning" så att vi kan ge "praktiska förutsättningar för att finnas i universitetets hela verksamhet. Studenterna är medaktörer och har därigenom också ett medansvar i att påverka utbildningen. KI ska underlätta studenternas medverkan."
Vad är partnerskap mellan studenter och personal?
Att skapa partnerskap med studenter är ett relativt nytt sätt att tänka på pedagogik inom högre utbildning. Detta tillvägagångssätt innebär att studenter får rollen som aktiva medarbetare i olika undervisnings- och lärandeprocesser. Genom att involvera studenterna på det här sättet får de möjlighet att engagera sig aktivt och ta delat ansvar för sin egen utbildning.
Att samarbeta med studenterna i utvecklingen av undervisnings- och lärandemiljön är en meningsfull möjlighet att utveckla viktiga akademiska och överförbara färdigheter samt att främja en studentcentrerad lärandemiljö.
Student-staff partnerships are characterised as facilitating a relationship in which all involved – students, educators, support services staff, leadership, students’ unions, and so on – are actively engaged in and stand to gain from the process of learning and working together.
Hur kan partnerskap mellan studenter och personal se ut?
Partnerskap mellan studenter och personal bör sträva efter att engagera studenter i olika projekt och aktiviteter, inklusive, men inte begränsat till:
- Samutformning och bidrag till utvecklingen av kurser och läroplaner;
- Samutforma och leda förändringar kring frågor som rör mångfald, rättvisa och inkludering;
- Erbjuda djupgående feedback kring frågor som rör klassrumskultur och engagemang;
- Hjälpa till att utforma kursmaterial, till exempel utvärderingar, innehåll på Canvas-webbplatser och andra multimedieverktyg;
- Formatera och förbereda utvärderingar;
- Införliva utbildningsteknik, oavsett om det är online eller face-to-face;
- Utforma och arbeta med ett Scholarship of Teaching and Learning (SoTL)-projekt som kan utvecklas under en termin eller ett år.
Whoever teaches learns in the act of teaching, and whoever learns teaches in the act of learning.
Hur kan partnerskap mellan studenter och personal bidra till kvalitet?
Artikeln ”Five Propositions for Genuine Students as Partners Practice” (Matthews, 2017) ger en bra grund för hur man kan arbeta med partnerskap mellan studenter och personal för att förbättra utbildningskvaliteten. De fem sammanhängande principerna för god praxis i partnerskap ger vägledning för meningsfulla, maktdelande och inflytelserika tillvägagångssätt i en mängd olika institutionella sammanhang:
- Främja inkluderande partnerskap
Det bästa är om lärosätena fokuserar på olika studenters erfarenheter i partnerskapsarbetet och undersöker hur olika grupper kan arbeta tillsammans. - Främja relationer som bygger på maktdelning genom dialog och reflektion
Makt, oavsett om den diskuteras eller lämnas outtalad, är alltid en faktor i interaktioner mellan studenter och lärare. - Acceptera partnerskap som en process med osäkra resultat
Partnerskap definieras av processen att arbeta tillsammans. Därför kan resultatet av att studenter och lärare engagerar sig som partners vara okänt i början av den gemensamma ansträngningen, vilket gör det möjligt att få unika insikter. - Engagera dig i etiska partnerskap
Att ingå partnerskap bör styras av etiska riktlinjer: Hur ska vi arbeta tillsammans för att säkerställa att arbetet är rättvist? Vem drar nytta av arbetet och hur? - Verkställ partnerskap för omvandling
Omvandling börjar genom vår egen aktiva reflektion och pågående dialog med andra om vem som engagerar sig och varför i partnerskap, vad det innebär för högre utbildning och hur vi förespråkar ”studenter som partners” mer allmänt på KI.
Forskning och exempel
- International Journal for Students as Partners: Gratis tidskrift med öppen tillgång som dokumenterar forskning och praxis
- A Systematic Literature Review of Students as Partners in Higher Education
- International case studies of partnership in practice: Healeys webbsida med resurser, inklusive en guide, en hand-out och en bibliografi om studenter som förändringsagenter
- Teaching and Learning Together in Higher Education: Reflekterande essäer om partnerskapspraxis
- Engaging Students as Partners - A guide for faculty: En guide för att utveckla produktiva partnerskap mellan studenter och lärare inom högre utbildning som finns tillgänglig via vår bibliotekskatalog
- Co-designing a Community of Practice for Students as Partners in Partnership
Berätta om dina partnerskap mellan studenter och personal!
Samarbetar du med studenter och vill dela med dig av dina erfarenheter till KI? Kontakta oss på UoL så att vi kan visa upp dina goda exempel genom våra nätverk.