Integrering av hållbar utveckling inom utbildningen på KI

Hur rustar vi framtidens vårdpersonal och andra yrkesverksamma för en hållbar värld? På KI integreras hållbar utveckling i utbildningen för att möta både dagens och morgondagens utmaningar.

Världen står inför stora utmaningar – från klimatförändringar till ökande ojämlikheter. År 2015 antog världens länder FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling, med målet att fram till år 2030 avskaffa extrem fattigdom, minska orättvisor, främja fred och lösa klimatkrisen. Hållbar utveckling är nära sammankopplad med hälsa – både människors hälsa och planetens hälsa. Klimatförändringar, förlust av biologisk mångfald och sociala orättvisor påverkar folkhälsan globalt. 

Som medicinskt universitet har KI ett särskilt ansvar att rusta framtidens hälso- och sjukvårdspersonal med kunskap och färdigheter för att bidra till en hållbar samhällsutveckling. KI har också undertecknat det svenska Klimatramverket – ett initiativ från svenska lärosäten för att påskynda klimatomställningen i linje med Parisavtalet.

KI:s klimatstrategi och mål för utbildning

KI har antagit en klimatstrategi som inkluderar ett mål inom området utbildning till år 2030:

  • ett medicinskt universitet i internationell framkant inom utbildning avseende klimatförändringar och hälsa

I KI:s miljömål för perioden 2025-2027 finns två delmål för utbildning med sikte på 2027:

  • Studenter och doktorander får adekvata kompetenser och färdigheter för att kunna verka för miljö, hälsa och hållbar utveckling inom de planetära gränserna i sina framtida arbetsliv.
  • Studenter inom program som leder till yrkesexamen får adekvata kompetenser och färdigheter för att kunna verka för en hållbar hälso- och sjukvård.

Vad innebär utbildning och lärande för hållbar utveckling?

Lärande för hållbar utveckling

Lärande för hållbar utveckling innebär både helhetssyn och specialisering. Utbildningen ska förbereda dagens studenter att hantera komplexa samhällsutmaningar – så kallade 'wicked problems' – som kännetecknas av ofullständig kunskap, många involverade aktörer, ekonomiska konsekvenser och sammanlänkning med andra problem. 

För att möta dessa utmaningar krävs tvärvetenskapliga och transformativa undervisningsformer som främjar systemförståelse, kritisk reflektion och förmåga att ifrågasätta normer. Studenterna behöver utveckla färdigheter som kritiskt tänkande, framtidstänkande, samarbetskompetens, självkännedom och integrerad problemlösningsförmåga (UNESCO. Education for Sustainable Development Goals: Learning Objectives, n.d.). Studenterna ska även få kunskap och färdigheter för att verka för hållbar utveckling i sina respektive professioner.

Hållbar hälso- och sjukvård

Hållbar hälso- och sjukvård handlar om att kunna erbjuda vård av hög kvalitet över tid, med hänsyn till såväl miljömässiga som sociala och ekonomiska aspekter (Mortimer et al., 2018). Undervisning för en hållbar hälso- och sjukvård innebär att ge studenter kunskap och färdigheter för att kunna verka för hållbarhet inom sin professionspraktik. 

Ett exempel på stöd för detta är Core Concepts Framework – ett ramverk som etablerar en global standard för klimatrelaterad kunskap och färdigheter inom hälso- och sjukvården, och som främjar kapacitetsbyggande och samordning av utbildningsinsatser.

Undervisningsformer som främjar hållbar utveckling

De undervisningsformer som uppmuntras inom hållbarhetsundervisning är helt i linje med KI:s pedagogiska grundsyn, som bygger på studentcentrerat och aktivt lärande, akademiskt lärarskap och psykologisk trygghet. Undervisningen ska ge utrymme för reflektion, värderingsövningar och samverkan över ämnesgränser.

Resurser och stöd för lärare

Profile image

Sara Widén

Adjunkt
+46852483330