Samskapande i utbildning

Samskapande är ett samarbetsinriktat tillvägagångssätt där lärare och studenter arbetar tillsammans för att skapa kunskap, utveckla färdigheter och förbättra lärandeupplevelser. Denna metod betonar aktivt deltagande, ömsesidig respekt och delat ansvar i lärandeprocessen.

Karolinska Institutet
Photo: Liza Simonsson

Vad är samskapande?

Samskapande innebär att studenter och lärare gemensamt engagerar sig i lärandeprocessen. Detta tillvägagångssätt värdesätter alla deltagares bidrag, vilket främjar en känsla av ägande och bemyndigande bland studenterna (Reusser, 2001). Det uppmuntrar kritiskt tänkande, kreativitet och djupare förståelse genom dialog och samarbete.

Några strategier för att engagera sig i samskapande inkluderar:

  • Samarbetsprojekt: Designa projekt som kräver att studenter arbetar tillsammans, delar idéer och skapar en slutprodukt (Scager et al., 2016).
  • Gruppdiskussioner: Underlätta diskussioner där studenter kan uttrycka sina tankar, ställa frågor och bygga vidare på varandras idéer (Vespone, 2023).
  • Kamratundervisning: Uppmuntra studenter att undervisa varandra, vilket förstärker deras förståelse och bygger självförtroende (Damşa et al., 2019).
  • Feedbackloopar: Skapa möjligheter för studenter att ge och ta emot feedback, vilket främjar kontinuerlig förbättring och reflektion (Morton et al., 2021).

Given the established precedent of traditional pedagogy and teacher-as-expert classroom practices in university settings, a co-constructed learning approach, incorporating sociocultural learning theories, offers an alternative method of creating student engagement and deeper learning.

Vespone, 2023.

Varför designa samskapande i utbildning?

Samskapande är användbart för lärare eftersom det ökar studenternas engagemang och ansvarstagande. Till exempel, när studenter är involverade i att designa sina lärandeaktiviteter, blir de mer motiverade och tar större ansvar för sitt lärande. Dessutom främjar samskapande kritiskt tänkande och kreativitet genom att uppmuntra samarbetslärande och integration av olika perspektiv.

dekorativ bild
Sustainable Development Goal 4: Quality Education Photo: N/A

Hur bidrar samskapande till kvalitet?

Samskapande bidrar till kvaliteten på undervisning och lärande genom att främja djupare förståelse och kontinuerlig feedback. Genom dialog och samarbete uppnår studenter en mer djupgående förståelse av ämnet. Regelbundna feedbackloopar mellan studenter och lärare säkerställer kontinuerlig förbättring och anpassning av undervisningsmetoder.

Samskapande kommer att hjälpa dig:

Fokusera på studenternas lärande:

  • Aktivt deltagande: Uppmuntrar studenter att aktivt delta i sin lärandeprocess.
  • Bemyndigande: Involverar studenter i design och genomförande av utbildningsaktiviteter, vilket gör att de känner sig mer bemyndigade.
  • Kritiskt tänkande: Utvecklar kritiskt tänkande och problemlösningsförmåga genom samarbete.

Koppla samman resultat, undervisning och bedömning:

  • Justering: Säkerställer att läranderesultat, undervisningsmetoder och bedömningar är i linje.
  • Kontinuerlig feedback: Ger regelbundna feedbackloopar för att förbättra lärande och undervisningspraktiker.
  • Innovativa tillvägagångssätt: Integrerar olika perspektiv, vilket leder till mer kreativa och effektiva lösningar.

Förbättra kvaliteten på undervisning och lärande:

  • Djupare förståelse: Underlättar en djupare förståelse av ämnet genom aktivt engagemang.
  • Stödjande gemenskap: Bygger en stödjande lärandegemenskap baserad på ömsesidig respekt och gemensamma mål.
  • Livslånga lärandefärdigheter: Förbereder studenter för framtida utmaningar genom att utveckla anpassningsförmåga och samarbetsförmåga.

A curriculum centred on empowerment and agency is public service and requires a model of education that is based on participation and co-construction, and that is committed to social justice.

Köseoğlu et al., 2020

Relaterade utbildningsresurser

Innehållsgranskare:
Miriam Mosesson
2025-07-03