IDAC för medarbetare

Som medarbetare vid KI, oavsett om du är anställd eller anknuten, har du tillgång till en sida i IDAC där du kan se vilka uppgifter som finns i systemet och där du kan ansöka om behörigheter.

Är du student?

På sidan Mitt studentkonto hittar du all information du behöver för att genom IDAC aktivera studentkonto, registrera dig för studier, med mera.

Vilka behörigheter hanteras i IDAC?

Flera system och resurser hanterar i dag all behörighet i IDAC. Det innebär att du som medarbetare ansöker om tillgång till resursen från IDAC och dess ägare måste hantera behörigheter och inkommande förfrågningar där - för vissa system hanteras dock behörigheterna i stället automatiskt, baserat på din befattning och funktion:

Dessa hanteras automatiskt:

Hur ansöker jag om behörigheter i IDAC?

Som medarbetare begär du själv behörighet till resurser eller system genom att logga in i IDAC och följa den här generella steg-för-steg-guiden på KI Self Service, eller exempelvideon för projektmappar nedan.

Hur förlänger jag en befintlig behörighet i IDAC?

Följ stegen nedan i videoguiden Utöka åtkomst - notera att resursen som väljs i videon är fiktiv och inspelad utan ljud.

Videoguider

Här hittar du en samling videoguider för olika åtgärder och inställningar du kan utföra när du loggat in i IDAC. Notera att resurserna som väljs i videon är fiktiva och samtliga är inspelade utan ljud.

Du behöver logga in med ditt KI-ID i KI Play för att ta del av guiderna nedan.

Ansök om behörighet till projektmapp (begär åtkomst)

Utöka åtkomst

Genväg till tre tjänster

Begär ändring av synlighet

Uppdatera språkinställningarna för en bättre upplevelse

Hantera dina åtkomster i IDAC

Instruktionsfilmer

I KI Play-kanalen IDAC instuktionsfilmer hittar du en samling filmer som visar vanliga uppgifter för administratörer, chefer och användare. Du kan i kanalen sortera filmerna utifrån olika taggar.

Är du resursägare och ska hantera behörigheter? Se sidan IDAC för resursägare.

Behöver du hjälp med ditt konto? 

IDAC- eller anknytningsadministratören hanterar konton på din institution för anställda och anknutna.

En anknytningsadministratör kan bland annat hjälpa dig med förlängning, avslut eller uppgiftsändring.

En IDAC-admin kan till exempel hjälpa dig med besöksadressbyte, synlighet av profilkort på KI.se och sammanslagning av konton.

Du kan också få hjälp vid lösenordsbyte, återställning av MFA (Microsoft Authenticator) och uppgradering av tillitsnivå för ditt KI-ID - om du saknar elektroniskt ID för att lösa detta på egen hand genom ID-portalen

Behöver du återställa lösenord till din KI inloggning så kan du göra detta själv via Microsoft 365 (du behöver då ha installerat appen Microsoft Authenticator innan).

Kontaktuppgifter till IDAC-administratörer och UBW-administratörer hittar du på sidan Kontakta din administratör för IDAC och UBW Anknutna.

Vilka e-postmeddelanden får jag som medarbetare?

  • Du får ett automatiserat mejl från IDAC som informerar när en tilldelad behörighet behöver förlängas.
  • Du får ett automatiserat mejl från IDAC som informerar när en tilldelad behörighet upphör.
  • Du får ett automatiserat mejl från IDAC som informerar när ett konto kommer att inaktiveras, 14 dagar innan det sker. Mer om detta på sidan Vad händer med mitt konto när jag slutar på KI?