Om IDAC

IDAC betyder Identitet och Accessystem och är framtaget specifikt för Karolinska Institutet. Systemet hanterar identiteter och behörighetstilldelning över hela verksamheten.

Den elektroniska identiteten kallas för KI-ID, och är direkt kopplat till dig som person. Genom denna kan behörigheter tilldelas, som kan liknas vid nycklar för tillgång till information i KI:s olika programvaror och system. 

Vilken information som ska finnas tillgänglig med just din ”nyckel” kan baseras på till exempel roll och organisatorisk tillhörighet, eller resurser som du aktivt fått behörighet tilldelad till.  

Så fungerar IDAC 

IDAC hanterar användartyperna anställd, anknuten, doktorand och student. Information lagras inte i IDAC utan hämtas från olika källsystem. Det betyder att uppgifter om till exempel befattning, grund för anknytning eller adress inte ändras i IDAC utan direkt i källsystemet som är Primula för anställda, Ladok för studenter och doktorander, UBW Anknutna för anknutna. 

För dig som medarbetare 

Som medarbetare vid KI, oavsett om du är anställd eller anknuten, har du tillgång till en sida där du kan se vilka uppgifter som finns i systemet och där du kan ansöka om behörigheter.
 
Läs mer på sidan IDAC för medarbetare

Varför behövs IDAC? 

IDAC har en central och viktig funktion för all daglig verksamhet på KI och ska bidra till: 

  • Ett stärkt säkerhetsarbete inom KI. 
  • Att kraven på hantering av personlig information enligt dataskyddsförordningen GDPR efterlevs. 
  • En central, effektiv och säker identitets- och behörighetshantering inom KI. 
  • Att erbjuda en lösning som är anpassningsbar till KI:s organisation och samarbeten över institutionsgränser. 
  • Att genom en förenklad metadatakatalog/katalogtjänst säkerställa aktuell, korrekt, kvalitetssäkrad och tillgänglig information om KI:s organisation och dess anställda. 
  • Att minska manuell administration i systemet.