Rektors besluts- och delegationsordning
Allmänna principer för beslut och delegationer vid Karolinska Institutet, samt uppdragen till rektor, institutioner, råd, nämnder, universitetsförvaltning och övriga organisatoriska entiteter.
- Diarienummer: 1-978/2024
- Dnr föreg. version: 1-304/2023
- Beslutsdatum:
- Giltighetstid: Tillsvidare
- Beslut: Rektor
- Dokumenttyp: Riktlinjer
- Handläggs av avdelning/enhet: Strategiskt ledningsstöd
- Beredning med: KI:s verksamheter
- Revidering med avseende på: Rektors delegation till dekan och ledningsgrupp vid institutionsgrupper införlivas nu i rektors besluts- och delegationsordning. Delegationer till universitetsdirektör och prefekter har förtydligats och ändrats.
Sammanfattning
Med delegering följer ansvar för att uppgifterna löses med hög kvalitet och effektivitet och i enlighet med gällande regler. Ansvaret innefattar att säkerställa effektiv intern styrning och kontroll inom det delegerade ansvarsområdet. Detta inkluderar riskhantering, uppföljning och kontrollåtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser, samt skyldighet att agera och rapportera till överordnad (chef/organ) om uppgiften inte utförs i enlighet med delegationen. Beslut om delegation till en enskild befattningshavare ska vara skriftlig. Det bör för alla uppdrag och delegationer finnas en struktur eller plan för vem som ersätter vid frånvaro. Generellt gäller att en beslutsrätt får vidaredelegeras om inte annat anges. Som huvudregel återgår en delegation till den som givit den; i händelse av att mottagaren inte är i tjänst eller av annat skäl har förhinder, exempelvis vid jäv, efter delegationens löptid eller om delegationen återkallats av den som givit den.