Inköp och upphandling
Inköp vid KI ska genomföras affärsmässigt och kostnadseffektivt inom ramen för gällande lagstiftning. Enheten för inköp och upphandling ger stöd och rådgivning till verksamheten när det gäller inköpsfrågor. Kontakta oss om du inte hittar svar på din fråga här på medarbetarportalen.
Mer information för inloggade medarbetare
Det finns mer information för dig som arbetar i följande grupper
- OF.Odontologi
- OV.Universitetstandvården
Upphandlingsenhetens uppdrag
Inköps- och upphandlingsenheten (IU) ansvarar för att säkerställa att de inköp och upphandlingar som genomförs av IU är i enlighet med lagen om offentlig upphandling. Inköpen ska göras på ett affärsmässigt och hållbart sätt till ekonomiskt mest fördelaktiga villkor, utifrån de krav som beställaren/avropande verksamheten ställer på produkten eller tjänsten.
Inköp och upphandling (IU) avslutar en upphandling när avtal tecknats. När avtal tecknats överlämnas avtalet till beställaren. Beställaren (verksamheten som avropar eller tar emot leverans) äger avtalet.
IU bistår som stöd vad gäller avtalsrättsliga frågor för upphandlat avtal, t.ex. avtalstolkning, efter att upphandlingen avslutats.
Förvaltningen av själva avtalet, t.ex. prisjusteringsfrågor, byte av kontaktperson etc hanteras av beställaren, eftersom beställaren äger (har budget för och avropar från) avtalet.
Direktupphandling
När värdet på ett köp beräknas understiga värdet för direktupphandling (700 000 kr) ryms köpet inom ramen för direktupphandling. Checklistan ger vägledning vid genomförande av en direktupphandling och innehåller även mallar som kan användas vid mer omfattande inköp.
Upphandling

Ekonomisystemet (UBW)
Ekonomi- och affärssystemet UBW Unit 4 Business World (fd Agresso). Här hanterar du bland annat dina leverantörsfakturor.

Miljö och hållbarhet
KI ska beakta hållbarhetsperspektivet vid all upphandling

Inköpsnytt
Vårt nyhetsbrev kommer varje månad. Här kan du läsa de senaste breven.

FAQ inköp och upphandling
Svar på vanliga frågor om inköp och upphandling.